اثر میگرن روی سلامت زنان

اثر میگرن روی سلامت زنان

زنان در مدیریت میگرن با چالش‌های منحصربه‌فردی مانند تغییرات ناشی از هورمون‌ها، بارداری و یائسگی مواجه هستند. با وجود عوامل زیاد و متفاوتی که در ایجاد درد میگرن نقش دارند، جواب گرفتن از پزشکان در مورد میگرن می‌تواند دشوار باشد یا حتی غیرممکن به نظر برسد. اما صرفنظر از این‌که در چه مرحله‌ای از زندگی هستید، صحبت با پزشک در مورد میگرن بهترین راه برای ایجاد یک برنامهٔ عمل مؤثر است. در این مطلب چگونگی اثر میگرن بر زنان در مراحل مختلف زندگی آشنا شوید.

میگرن در زنان

میگرن یک سردرد معمولی نیست. میگرن یک عارضهٔ عصبی با نشانه‌ها و علائمی خاص است که می‌تواند شامل دردی ناتوان‌کننده در یک طرف سر باشد که معمولاً به صورت درد ضربان‌دار یا تپنده توصیف می‌شود.

زنان سه برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند. همچنین، زنان حملات طولانی‌تری را تجربه می‌‌کنند که ناتوان‌کننده‌تر نیز هستند. مردان هم میگرن را تجربه می‌کنند، اما پزشکان می‌گویند که میگرن در زنان شایع‌تر است. در واقع، افزایش شیوع میگرن در میان زنان از اولین قاعدگی آنها شروع می‌شود و در طول عمرشان ادامه می‌یابد.

بیشتر زنان به یاد می‌‌آورند که میگرن آنها در دوران نوجوانی و پس از اولین قاعدگی شروع شده است. دخترها می‌توانند میگرن را در دوران کودکی خود نیز تجربه کنند، اما بعد از کودکی شیوع آن بسیار بیشتر می‌شود.

متأسفانه، میگرن در اوج زندگی یک زن، یعنی درست زمانی که او احتمالاً روی شغل خود یا تشکیل خانواده تمرکز کرده است، به شدیدترین حالت آن می‌رسد.

در مورد میگرن قاعدگی بدانید.

میگرن در بارداری

زنانی که می‌خواهند باردار شوند اغلب نگران هستند که بارداری چه اثری روی میگرن آنها می‌گذارد. آیا زنان می‌توانند به درمان فعلی میگرن خود در بارداری ادامه دهند؟ این یک نگرانی بسیار رایج است. وقتی باردارید، اولین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که از مصرف دارو اجتناب کنید. پس کسانی که میگرن دارند در دوران بارداری چه کار باید کنند؟

خوشبختانه بیشتر زنان، به ویژه زنانی که در دورهٔ قاعدگی دچار میگرن بدون هاله می‌شوند، در بارداری بسیار خوب عمل می‌کنند. به گفتهٔ پزشکان، تقریباً 80 درصد از زنان تا سه ماهه دوم بارداری بهبود در میگرن را مشاهده می‌‌کنند، اما ممکن است لازم باشد مسئولیت‌های خود در محل کار و خانه را برای چند هفته کاهش دهید.

برای زنانی که امیدوارند در آیندهٔ نزدیک باردار شوند، شناخت گزینه‌های درمانی می‌تواند باعث آرامش‌خاطر آنها شود. از شش ماه قبل از شروع تلاش برای بارداری، با پزشک خود تماس و یک وقت ویزیت بگیرید. باید وقت کافی بگذارید تا در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید و داروهایی که می‌توانید در دوران بارداری ادامه دهید، صحبت کنید. همچنین بارداری و پیش از بارداری زمان بسیار خوبی برای تمرکز روی فاکتورهای مؤثر سبک زندگی است.

تا حد امکان استفاده از داروهای نجات، یعنی دارویی که به سرعت علائم را تسکین می‌دهد محدود کنید، زیرا مهم است که اجازه دهیم کودک درون شکم شما تا حد امکان طبیعی و ایمن رشد کند. اگر به طور مکرر از داروهای نجات استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید چگونه باید کاهش آنها را شروع کنید. علاوه بر این، داروهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به دلیل تأثیرشان بر رشد کودک، قبل از بارداری قطع شوند.

در مورد میگرن در بارداری کامل و دقیق بدانید.

تغییرات سبک زندگی برای تسکین میگرن

عوامل سبک زندگی نقش بسیار مهمی در مدیریت میگرن دارند. بعضی از فاکتورهای سبک زندگی که افراد مبتلا به میگرن باید یاد بگیرند شامل موارد زیر است:

رژیم غذایی: چیزهایی مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و خوردن سه وعده غذا در روز است. خوردن میان‌وعده‌های سالم بین وعده‌های غذایی و نوشیدن آب فراوان هم برای هیدراته نگه داشتن مغز مهم است.

خواب: یکی از عوامل مهم دیگر در مدیریت میگرن خواب است. خواب ناکافی یا خواب زیاد می‌تواند یک محرک بالقوهٔ سردرد باشد. داشتن برنامهٔ خواب ثابت و داشتن خواب خوب در شب مسئله‌ای کلیدی است. وقتی خوب نمی‌خوابیم، روز بعد حال خوبی نداریم و مغز ما با تولید میگرن و سردرد پاسخ می‌‌دهد.

مدیریت استرس: مدیریت استرس نقش مهمی در مدیریت میگرن ایفا می‌کند و کنترل آن می‌تواند یکی از سخت‌ترین چالش‌های سبک زندگی باشد. پیشگیری از استرس با استفاده از تکنیک‌های تمدد اعصاب و مدیتیشن می‌تواند راهی خوب و عملی برای کمک به جبران اثر منفی استرس باشد.

تصمیم با خود ماست، می‌توانیم روزهای زیادی از هر ماه را با خوردن قرص‌های مسکن بگذرانیم و سپس عوارض بد مسکن‌ها را به دنبال داشته باشیم یا می‌توانیم سبک زندگی‌مان را عوض کنیم، کمی برای خودمان هم وقت بگذاریم و علل و محرک‌های شروع سردردهایمان را با دقت بیشتری پیدا کنیم و آنها را برای یک پزشک آگاه توضیح دهیم تا از تعداد روزهایی کم کنیم که به خاطر درد سر و چشممان روی تخت دراز کشیده‌ایم و همین لحظات خوش این زندگی کوتاه را حذف کرده‌ایم! 

در مورد سردرهای بارداری بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط