خودارضایی در دوران بارداری خطر دارد؟

خودارضایی در دوران بارداری خطر دارد؟

قبل از هر چیز باید به شکل علمی به این موضوع نگاه کنید، این‌که خودارضایی یک عمل نرمال و طبیعی است. اما آیا خودارضایی در دوران بارداری هم بی‌خطر است؟ در این مطلب با جواب این پرسش آشنا شوید.

خودارضایی و بارداری

بارداری دورۀ هیجان‌انگیزی از زندگی است اما برای زنانی که اولین بارداری‌شان است، می‌تواند کلافه‌کننده هم باشد. دربارۀ بارداری افسانه‌ها و باورهای غلط زیادی وجود دارد و چیزهایی که در اینترنت یا کتاب‌ها می‌خوانید، می‌تواند گیج‌کننده باشد. در طول اولین بارداری، شما دارید یاد می‌گیرید که چه چیزهایی ایمن و سالم است و چه چیزهایی نیست و به شما توصیه می‌شود که در همه چیز جانب احتیاط را نگه دارید.

اما برخی موضوعات مانند خودارضایی در دوران بارداری یا حتی غیر از دوران بارداری شاید تابو و موضوعی ممنوعه تلقی شوند، به خصوص برای خانم‌ها! برخی از زنان ممکن است از سؤال کردن در این مورد که آیا خودارضایی در دوران بارداری بی‌خطر است یا آیا خطری برای جنین در حال رشد آنها ایجاد می‌کند، خجالت بکشند.

با این حال، پاسخ ساده است! خودارضایی عملی نرمال و طبیعی است و معمولاً در دوران بارداری ایرادی ندارد، مگر این‌که بارداری پرخطر داشته باشید. در ادامه به چیزهای دیگری که باید بدانید، بیشتر می‌پردازیم.

آیا خودارضایی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

یک زن باردار هنوز هم زنی با نیازهای جنسی است. حتی، بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که میل جنسی آنها در طول بارداری به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و مقصر این افزایش، آن همه تغییرات هورمونی است که در بدن اتفاق می‌افتد! به طور خلاصه، با افزایش پروژسترون و استروژن، میل جنسی شما نیز می‌تواند افزایش یابد.

برعکس این نیز می‌تواند صادق باشد. برخی از زنان متوجه می‌شوند که هیچ علاقه‌ای به رابطهٔ جنسی یا خودارضایی ندارند. با وجود حالت تهوع و استفراغ، خستگی و تغییرات فیزیکی بدن، این تغییر قابل درک است. پس علاقه نداشتن به رابطهٔ جنسی در بارداری نیز چیزی طبیعی است.

حال، اگر میل جنسی نرمال یا افزایش یافته‌ای دارید، در یک بارداری کم‌خطر داشتن رابطهٔ جنسی و خودارضایی مشکل‌ساز نخواهد بود. پزشک در مورد این‌که آیا دخول واژینال و ارگاسم برای بارداری شما مشکل‌ساز است یا خیر، شما را راهنمایی خواهد کرد.

اما برخی از زنان پس از رسیدن به ارگاسم در حین رابطهٔ جنسی یا خودارضایی انقباضات شکمی خفیفی احساس می‌کنند. این احساس درد مربوط به انقباض عضلات هست و ممکن است باعث انقباضات براکستون هیکس شود که نوعی انقباض رحمی نامنظم هستند و در نهایت کاهش می‌یابد و ناپدید می‌شوند.

اما اگر ریسک بالایی برای زایمان زودرس دارید، ارگاسم می‌تواند احتمال شروع فرایند زایمان را افزایش دهد. منی انزال‌شده در واژن نیز می‌تواند باعث نرم شدن دهانهٔ رحم و شروع زایمان شود. اما برای زنانی که ریسک بالایی ندارند، رابطهٔ جنسی و ارگاسم ایراد و ممنوعیتی ندارد.

مزایای خودارضایی در بارداری چیست؟

بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که خودارضایی در دوران بارداری روشی عالی برای کاهش تنش‌هایی است که با آن روبه‌رو هستند. همچنین زمانی که شکم در حال رشد زنان برقراری رابطهٔ جنسی را دشوار می‌کند، خودارضایی می‌تواند یک جایگزین رضایت‌بخش باشد.

به علاوه، هرچه بارداری پیشرفت می‌کند، یافتن پوزیشن‌هایی که برای رابطهٔ جنسی شما و همسرتان راحت و لذت‌بخش باشد، می‌تواند دشوارتر شود.

همچنین، برخی از مردان ممکن است در مورد رابطهٔ جنسی در دوران بارداری نگرانی داشته باشند، زیرا می‌ترسند به شریک زندگی خود یا جنین آسیب برسانند. در این صورت، خودارضایی متقابل ممکن است جایگزین خوبی برای هر دوی شما باشد.

علاوه بر این، برخی از زنان متوجه می‌شوند که خودارضایی در دوران بارداری راهی منحصربه‌فرد برای کشف بدن در حال تغییرشان است. بارداری از جهات مختلفی بر بدن تأثیر می‌گذارد و این تغییرات می‌تواند شگفت‌آور باشد. احساس راحتی با بدن خود در دوران بارداری امر بسیار مثبتی است و خودارضایی می‌تواند راه مفیدی برای رسیدن به این احساس باشد. لذت فیزیکی ممکن است تسکین خوبی برای زنانی باشد که با جنبه‌های نه‌چندان خوشایند بارداری از جمله موارد زیر مواجه هستند:

دلیلی ندارد که خودارضایی در دوران بارداری متفاوت از هر زمان دیگری باشد. اما، اگر برای خودارضایی معمولاً از اسباب‌بازی‌های جنسی یا وسایل دیگری استفاده می‌کردید، شاید بهتر باشد حالا از آنها استفاده نکنید، به خصوص اگر باعث انقباض عضلات می‌شوند، استفاده از آنها را قطع کنید. در صورت بروز شرایط زیر از این وسایل استفاده نکنید:

همچنین مهم است که مطمئن شوید این وسایل قبل از استفاده به درستی تمیز شده‌اند.

چه زمانی باید از خودارضایی در بارداری پرهیز کرد؟

در برخی موارد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که در طول بارداری از رابطهٔ جنسی خودداری کنید. او ممکن است اجتناب از رابطهٔ جنسی را در مواقع خاص یا حتی برای تمام طول بارداری توصیه کند. شرایطی مشابه شرایط زیر می‌تواند دلایلی برای پرهیز از رابطهٔ جنسی باشد:

  • علائم زایمان زودرس دارید یا سابقهٔ زایمان زودرس در بارداری‌های قبلی دارید.
  • جفت سرراهی یا نارسایی دهانهٔ رحم دارید.
  • خونریزی واژینال را تجربه کرده‌اید.

جزئیات ممکن است متفاوت باشد، بنابراین اگر پزشک شما منع رابطهٔ جنسی را توصیه کرد، دقیقاً بپرسید که منظورش چیست. این توصیه به نداشتن رابطهٔ جنسی می‌تواند به معنای اجتناب از آمیزش، ارگاسم یا هر دو باشد، یا ممکن است فقط به معنای اجتناب از دخول باشد. اگر پزشک شما پرهیز از رابطهٔ جنسی را توصیه کرد، در مورد خودارضایی نیز سؤال کنید.

جمع‌بندی

اگر بارداری سالم و کم‌ریسکی دارید، خودارضایی، رابطهٔ جنسی و ارگاسم راه‌هایی ایمن و طبیعی برای کاهش تنش هستند و مگر این‌که پزشک شما توصیه به پرهیز از فعالیت جنسی کرده باشد، در غیر این صورت خودارضایی نباید در دوران بارداری مشکلی ایجاد کند. 

توجه داشته باشید که ارگاسم می‌تواند باعث انقباضات خفیفی شود که به عنوان انقباضات براکستون هیکس شناخته می‌شوند. اگر این انقباضات نامنظم باقی بمانند و در نهایت رفع شوند، مشکلی نیست. اما اگر انقباضات شکمی دردناک شد، به تدریج الگوی ثابتی پیدا کرد، یا ترشح خون یا آب را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط