ترفندهای تازه برای نگهداری از نوزاد

اگر در انتظار تولد اولین نوزادتان هستید، حتماً تا به حال کتاب‌هایی دربارهٔ مراقبت از کودک تازه به دنیا آمده خوانده‌اید یا توصیه‌های زیادی شنیده‌اید، اما بدانید که هنوز هم ترفندهایی زیادی وجود دارند که ممکن است از آنها خبر نداشته باشید. پیش از مطالعهٔ این روش‌ها در ذهن داشته باشید که اگر تصمیمتان آن‌قدر محکم بوده است که توانسته‌اید تا این مرحله پیش بیایید، بدون شک تلاش‌هایتان به ثمر خواهد نشست.

جلو پس دادن نم را بگیرید

ممکن است شما هم با مشکل پس دادن نم از پوشک نوزاد در طول شب مواجه شوید. این مشکل هم باعث ایجاد ناراحتی کودک می‌شود و هم لباس‌ها و تختخواب نوزاد را آلوده می‌کند و شاید صبح‌ها مجبور شوید زمان زیادی را برای شستن آنها صرف کنید. بهتر است در هنگام شب و برای رفع این مشکل از پوشکی با یک سایز بزرگ‌تر استفاده کنید.

برای آرامش نوزاد، از حولهٔ گرم کمک بگیرید

نوزادان به ویژه در ماه‌های نخست، بعد از حمام گریهٔ شدیدی را آغاز می‌کنند که شاید آرام کردن آنها به سادگی امکان‌پذیر نباشد. بهترین راه برای آرامش بخشیدن به نوزاد استفاده از یک حولهٔ گرم است. یک حولهٔ نرم تهیه کنید و با کمک بخاری یا شوفاژ یا هر وسیلهٔ گرمایشی دیگری آن را گرم نمایید. این کار به سادگی آرامش را برای نوزادتان به ارمغان خواهد آورد.

برای خواب راحت‌تر، تختخواب را کمی گرم کنید

استفاده از کیسهٔ آب گرم و پدهای گرمایشی برای گرم کردن جای خواب نوزاد می‌تواند بسیار به شما کمک کند. شاید برایتان پیش بیاید که نوزاد را در آغوشتان بخوابانید اما با قرار دادن او در تختخواب از خواب بپرد. بهتر است قبل از قرار دادن نوزاد در جای خواب، تشک را با کیسهٔ آب گرم یا پد گرم کنید اما هیچ‌وقت کودک را کنار کیسهٔ آب گرم یا پد نخوابانید.

از صداهای آرامش‌بخش استفاده کنید

صداهای آرامش‌بخش که به صداهای سفید نیز مشهور هستند را می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌ها یا به صورت مجزا روی دستگاه‌های الکترونیکی خود داشته باشید. این صداها می‌توانند شامل صدای آب رودخانه یا صدای باران یا حتی موسیقی‌های آرام باشند و باعث می‌شوند که نگرانی‌ها و بی‌قراری‌های خودتان و نوزادتان ظرف چند لحظه از بین بروند و خوابی آسوده را تجربه کنید.

بیش از حد کودک را نبوسید

از همان لحظه که چشمتان به نوزاد می‌افتد احساس می‌کنید که دوست دارید هر لحظه هزاران بار او را ببوسید اما یادتان باشد که در این کار زیاده‌روی نکنید. بزاق شما ممکن است موجب خارش پوست و ناراحتی نوزاد شود و حتی پوست ظریف او را دچار مشکلات شدیدی کند. پس بهتر است جلوی خودتان را برای بوسیدن بیش از حد او بگیرید و تا حد ممکن از دیگران نیز بخواهید بیش از حد او را نبوسند.

از پستانک دارویی استفاده کنید

اگر نوزاد شما در برابر خوردن داروها مقاومت می‌کند می‌توانید از پستانک‌های مخصوصی استفاده کنید که به همین منظور ساخته شده‌اند. استفاده از این پستانک‌ها باعث می‌شود دارو به آرامی از طریق حفرهٔ کوچکی و به صورت قطره‌قطره به دهان کودک شما وارد شود. این کار باعث طولانی شدن فرآیند خوردن دارو می‌شود اما در عین حال باعث می‌شود که کودکان با این تصور که پستانک در دهانش است احساس آرامش کند و کمتر بهانه بگیرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط