هوای گوشمان را داشته باشیم

کافی است پایمان را از شهرهای شلوغ و پرسر و صدا بیرون بگذاریم و در طبیعت صدای رودخانه و پرنده را بشنویم تا ببینیم با این گوش‌ها چه چیزها که می‌شود شنید! یا یک موسیقی خوب بگذاریم و به نت‌های آن گوش دهیم تا ببینیم که با این گوش و موسیقی روحمان چه آرامشی می‌گیرد. اصلاً همۀ اینها به کنار، گوش‌هایمان هستند که به ما اجازه می‌دهند صدای خندۀ عزیزانمان را بشنویم. پس هزاران هزار دلیل مهم وجود دارد که به فکر گوش‌هایمانم باشیم. این هم راهش:

از گوش‌گیر استفاده کنید

هرچه سر و صدا بلندتر باشد و هرچه مدت طولانی‌تری در معرض آن باشید، احتمال آسیب رسیدن به شنوایی‌تان بیشتر است. با محافظ گوش، گوش‌گیر یا گوش‌پوش از شنوایی خود محافظت کنید و هرچه سریع‌تر و هرچه بیشتر از صداهای بلند دور شوید. اگر نمی‌توانید محل را ترک کنید، به طور مرتب از آنجا دور شوید. یک وقفه ۱۰ دقیقه‌ای به گوش‌های شما فرصتی برای ریکاوری می‌دهد.

صدای موسیقی را کم کنید

با هدفون (انواع هدفون و هندزفری)، با صدای بلند موسیقی گوش نکنید و هرگز برای مسدود کردن صدای پس‌زمینه صدای موسیقی را بلند نکنید. اگر شنیدن موسیقی برای شما راحت نیست یا اگر نمی‌توانید صداهای بیرونی را بشنوید، پس صدای هدفون خیلی بلند است. همچنین اگر شخصی که کنارتان است می‌تواند صدای موسیقی را از هدفون شما بشنود، باز هم صدا خیلی بلند است.

از قانون ۶۰-۶۰ استفاده کنید

برای لذت بردن از شنیدن موسیقی با ام‌پی‌تری پلیر یا گوشی، آن را با ۶۰ درصد از حداکثر صدا و برای حداکثر ۶۰ دقیقه در روز گوش کنید. بیشتر ام‌پی‌تری پلیرها و گوشی‌های هوشمند قابلیت کنترل هوشمند صدا را دارند که به شما کمک می‌کند صدا را در سطح مناسب و ایمن برای گوش تنظیم کنید. اگر وسیلهٔ شما این قابلیت را دارد، از آن استفاده کنید.

از هدفون استفاده کنید

هنگام گوش کردن به موسیقی با ام‌پی‌تری پلیر (آی‌پاد، گوشی و...) هدفون‌های نویزگیر را انتخاب کنید یا از سبک‌های قدیمی‌تر که شبیه گوش‌پوش هستند استفاده کنید. این هدفون‌ها صداهای پس‌زمینه را مسدود می‌کنند و در نتیجه این امکان را فراهم می‌آورند که موسیقی را با صدای پایین‌تری گوش کنید. هدفون‌های داخل گوشی در مسدود کردن صداهای بیرونی کمتر مؤثرند. با این حال، سعی کنید هنگام گوش کردن به موسیقی مرتب به گوشتان فرصت استراحت بدهید.

در اتومبیل مراقب باشید

گوش کردن به موسیقی در یک فضای محصور خطر آسیب دیدن شنوایی را افزایش می‌دهد. به موسیقی بلند برای مدت طولانی گوش نکنید.

به گوش‌هایتان فرصت ریکاوری بدهید

پس از اینکه گوش‌هایتان در معرض صدای بلند بوده‌اند به آنها فرصت استراحت دهید. طبق نظر سازمان مبارزه با کاهش شنوایی، اگر به مدت دو ساعت صدایی در حدود ۱۰۰ دسی‌بل شنیده‌اید (مثلاً در یک کنسرت موسیقی)، گوش‌های شما حداقل به ۱۶ ساعت استراحت نیاز دارند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط