لولاهای بدنتان را روغن‌کاری کنید

احتمالاً شما هم مثل من دلتان نمی‌خواهد تبدیل به یک مجسمهٔ خشک و بی‌حرکت شوید. حتی فکر کردن به اینکه یک روز چشم‌هایتان را باز کنید و ببینید نمی‌توانید آرنج یا زانویتان را خم کنید هم دردناک است، اما باید به یاد داشته باشید که اگر به فکر مفصل‌هایتان نباشید، تصور چنین آینده‌ای چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. مفصل‌ها لولاهای بدن شما هستند، پیش از آنکه جیرجیرشان دربیاید باید به فکرشان باشید و نگهداری از آنها هم خیلی کار سختی نیست. کافی است نکاتی را که در این نوشته آمده به خاطر داشته باشید.

سعی کنید بی‌حرکت نمانید

از باقی ماندن در یک حالت خاص برای مدت طولانی خودداری کنید؛ به‌ عنوان مثال وقتی پشت میز کار نشسته‌اید هر ۱۵ دقیقه یک بار بلند شوید و کش و قوسی به بدنتان بدهید. زمانی که در خانه نشسته‌اید و مطالعه می‌کنید یا به تماشای تلویزیون مشغولید نیز فعالیت مشابهی را انجام دهید. همچنین استفاده از صندلی‌های استاندارد می‌تواند بسیار مفید باشد و اگر امکان تهیۀ آن را ندارید، یک بالش یا حوله را لوله کنید و در قسمت قوس پایین کمرتان قرار دهید.

فشار وارده به مفاصل را به حداقل برسانید

از فعالیت‌هایی که فشار مضاعفی روی مفاصلتان می‌آورند اجتناب کنید؛ مثلاً اگر مفصل دستتان ورم کرده است، باز کردن درپوش یک ظرف شیشه‌ای دشوار خواهد بود. یک راه‌حل این است که پارچه‌ای روی درپوش شیشه قرار دهید، با کف دستتان شیشه را کج کنید و با حرکت دادن شانه درپوش را بچرخانید تا باز شود. راه‌حل بهتر این است که دربازکن مخصوص ظروف شیشه‌ای بخرید. این دربازکن‌ها به دیوار متصل می‌شوند و در ظرف را محکم نگه می‌دارند تا با یک چرخش دست بتوانید آن را باز کنید.

از دستگاه‌هایی استفاده کنید که کمک می‌کنند نیروی کمتری مصرف شود

در آشپزخانه از دربازکن‌ها و هم‌زن‌های برقی استفاده کنید. در دستشویی از پاک‌کننده‌های خودکار کاسۀ توالت و مواد شویندۀ بهداشتی کمک بگیرید و حمام یا وان را به‌ وسیله‌ٔ اسپری‌های پاک‌کننده و ضدکپک تمیز کنید. دستگاه‌های دیگری نیز در بازار موجود هستند که از زانو زدن‌ها، خم‌ شدن‌ها و کش و قوس‌های نابجا جلوگیری می‌کنند. می‌توانید بنا بر نیازتان از آنها به بهترین نحو استفاده کنید.

استرس خود را کاهش بدهید

کنترل‌ کردن استرس برای کاهش سطح ترشح هورمون‌های کورتیزول استرس الزام‌آور است که این امر می‌تواند منجر به تولید کلاژن شود و این ترکیب برای سلامتی مفاصل ضروری است. پیشنهاد می‌شود روزانه پنج الی ۱۰ دقیقه زمان بگذارید و به منظم کردن شیوۀ تنفس خود بپردازید، این کار سبب کاهش میزان ترشح هورمون‌های استرس می‌شود. پیشنهاد دیگر استفاده از تمرینات سادۀ یوگا است که علاوه بر کاهش استرس باعث افزایش سلامتی و انعطاف‌پذیری نیز می‌شود.

از قبل برنامه‌ریزی کنید

زندگی خود را تا حد ممکن ساده و فعالیت‌های غیرضروری را حذف کنید؛ مثلاً سعی کنید لباس‌هایی بخرید که نیازی به اتو کردن نداشته باشند. محیط‌های کاری و انبار خود را سازمان‌دهی کنید. اقلامی را که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند جایی بگذارید که به راحتی قابل دسترسی باشند. چند نمونه از وسایل ضروری منزل تهیه کنید و جاهای مختلف خانه قرار دهید؛ به‌ عنوان مثال وسایل بهداشتی و تمیزکننده‌ها را هم در آشپزخانه داشته باشید و هم در حمام و سرویس بهداشتی.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط