بهترین جا برای زندگی میکروب‌ها

اغلب ما تصور می‌کنیم کثیف‌ترین نقاط خانهٔ خود را می‌شناسیم و دستشویی نخستین جایی است که به ذهنمان می‌رسد. اما نقاط بسیاری هستند که ده‌ها برابر باکتری‌ بیشتری در خود جا داده‌اند. یادمان باشد بخش‌هایی از خانه که با انگشتان ما یا مواد غذایی تماس مستقیم دارند محل مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند، حتی اگر ظاهراً تمیز به نظر برسند. بنابراین بهتر است مراقب این قسمت‌های خانهٔ خود باشیم:

محوطهٔ چرب سینک

فکر کنید گوشت خام، ماهی خام و پس‌ماندهٔ شام شبتان همگی وارد سینک آشپزخانه می‌شوند. سینک آشپزخانه در واقع بهترین مکان برای رشد باکتری‌هاست. برای تمیز کردن آن سطح سینک را با جوش شیرین تمیز کنید و بعد آن را با سرکهٔ سفید خیس کنید. برای این کار چند قاشق سرکه به آب ولرم اضافه کنید و توی سینک بریزید یا دستمال کاغذی را به سرکه آغشته کنید و به‌ مدت ۱۵ دقیقه در سینک قرار دهید.

مسواک‌های کهنه

تا به حال به باکتری‌هایی که روزانه از طریق دندان‌هایتان به مسواک منتقل می‌شوند فکر کرده‌اید؟ این باکتری‌ها تنها با آب کشیدن مسواک از بین نمی‌روند. قرار دادن مسواک در ماشین ظرفشویی می‌تواند راه‌حل خوبی برای تمیز کردن آن باشد، اما بهتر است هر چند وقت یک بار مسواکتان را عوض کنید.

کنترل تلویزیون

کنترل تلویزیون وسیله‌ای است که با زمین تماس دارد، روی بالشتک‌های مبل کشیده می‌شود، در معرض سرفه و عطسه قرار می‌گیرد و بین دستان تمام افراد خانواده رد و بدل می‌شود. همین مسائل باعث کثیف و چرب شدن کنترل می‌شود. می‌توانید برای تمیز کردن کنترل‌ از یک پنبهٔ الکلی یا دستمال‌های مخصوص ضدعفونی استفاده کنید و آن را با احتیاط روی دکمه‌ها بکشید تا تمیز شوند.

اسفنج ظرفشویی

اسفنج و سیم ظرفشویی می‌توانند به شدت آلوده باشند. اگرچه اسفنج را برای تمیز کردن ظرف‌ها به کار می‌بریم، اما اگر مدتی طولانی از آخرین باری که آن را عوض کرده‌اید می‌گذرد و بوی بدی گرفته است، پس احتمالاً به یکی از عوامل اصلی انتقال باکتری به ظرف‌های غذای شما تبدیل خواهد شد. می‌توانید اسفنج را یک دقیقه درون مایکروفر قرار دهید یا با ماشین ظرفشویی بشویید، اما بهترین کار عوض کردن اسفنج است.

کیبورد کامپیوتر

عرق چهرهٔ خود را با دست پاک می‌کنید و بعد می‌روید سراغ تایپ کردن یک ایمیل یا در حالی که یک لقمه از ناهارتان را به دهان گذاشته‌اید گزارشتان را تایپ می‌کنید. تمام اینها موجب انتقال میکروب و باکتری به کیبورد و سپس به دستان شما می‌شوند. برای تمیز کردن کیبورد نخست آن را از کامپیوتر جدا کنید، بعد ترکیبی از آب و الکل درست کنید و به آهستگی روی کلیدها بکشید، اما حواستان باشد کیبوردتان زیادی خیس نشود.

دستگیره‌های در و کلیدهای برق

یکی از آلوده‌ترین نقاطی که روزانه با آن برخورد دارید اما به ندرت آن را تمیز می‌کنید دستگیره‌ها و کلیدهای برق است. بسیار پیش می‌آید که ما دستگیره‌های یخچال یا کلیدهای برق را با دست‌های چرب و آلودهٔ خود لمس می‌کنیم، اما هنگام تمیز کردن تمرکزمان را روی سطوح بزرگ‌تر مثل دیوارها یا درهای یخچال می‌گذاریم. برای تمیز کردن درهای یخچال از یک پارچهٔ نرم و کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید تا مادهٔ شیمیایی خطرناکی با مواد غذایی داخل یخچال تماس پیدا نکند. کلیدهای برق را هم با آب و سرکه پاک کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط