شش بازی برای تقویت مهارت‌های حرکتی کودک نوپا

کودکان نوپا عاشق کشف کردن هستند. آنها انرژی فراوانی دارند و دلشان می‌خواهد آن‌ را خالی کنند. این یک فرصت فوق‌العاده است که به کودک مهارت‌های حرکتی را یاد بدهید و در کنار اینها خلاقیت او را هم بیشتر به کار بگیرید. امروز می‌خواهیم بازی‌هایی را با هم یاد بگیریم که کمک می‌کند بچه‌ها مهارت‌های حرکتی خود را افزایش دهند و لحظه‌های خیلی خوبی را کنار شما داشته باشند.

۱. یک، دو، سه و چهار

اگر در خانه «بلز» دارید می‌توانید از آن استفاده کنید، اگر نه می‌توانید از اپلیکیشن‌ نواختن پیانو یا حتی از یک جعبهٔ خالی استفاه کنید. شروع به نواختن کنید، یک، دو، سه و چهار. کودک باید با ضربه‌های شما قدم بردارد و هر موقع که ضربه‌ها تمام شد بایستد. می‌توانید از او بخواهید همزمان دست بزند یا بچرخد اما حتماً باید حواسش به موسیقی شما باشد.

کودک یاد می‌گیرد که: کودک با این بازی گوش دادن، که یکی از مهارت‌های خیلی مهم است، را یاد می‌گیرد. همچنین او توانایی کنترل عضلات پا و دست خود را می‌آموزد و می‌تواند بین حرکات دست و پا نظم ایجاد کند.

۲. آشپز کوچولو

بچه‌ها عاشق آشپزی هستند و دلشان می‌خواهد همه چیز را با هم قاتی کنند و یک غذای خوشمزه بسازند. چرا که نه. خوب است که یک قاشق و یک کاسهٔ چوبی یا پلاستیکی و چیزهایی مثل جوپرک، کمی بادام، غلات صبحانه، سیب یا موز خردشده در اختیارش بگذارید و اجازه دهید آنها را با هم مخلوط کند. با اضافه کردن کمی شیر غذای خوشمزهٔ شما آماده‌ است. با هم آن را بخورید و از طعم آن تعریف کنید.

کودک یاد می گیرد که: این یک بازی فوق‌العاده برای یاد دادن مهارت‌های حرکتی به کودک است. او یاد می‌گیرد که با انگشت‌هایش چیزهای ریز را بردارد، مقدار آنها را کنترل کند و آنها را مخلوط کند. با این‌ کار از ماهیچه‌های کوچک دست‌هایش کمک می‌گیرد و در نهایت با چشیدن غذایی که خودش تهیه کرده حس چشایی برایش معنی تازه‌ای پیدا می‌کند.

۳. قرمز‌ها اینجا، آ‌بی‌ها آنجا

در این بازی باید چیزها را دسته‌بندی کنید. یک سبد یا نایلون بردارید و در آن هر وسایلی که رنگ خاصی مثل آبی، قرمز و زرد دارند بریزید. وسایلی مثل جوراب، کتاب، اسباب‌بازی یا لباس. وقتی سبد پر شد یکی یکی وسایل را از آن خارج کنید و رنگ آنها را به کودکتان بگویید. بعد از آن کودک را تشویق کنید که همهٔ وسایل زرد را در یک سبد و وسایل قرمز را در سبدی دیگر بریزد.

کودک یاد می‌گیرد که: بین آنچه می‌بیند و حرکت دست‌هایش هماهنگی ایجاد کند. این بازی به پیشرفت مهارت‌های حرکتی کودک کمک می‌کند و علاوه بر آن او با رنگ‌ها و اشیای مختلف در محیط آشنا می‌شود. این موضوع در نهایت به گسترش دایرهٔ واژگان کودک کمک می‌کند.

۴. دست، دست، پا و پا

یک آهنگ با ریتم تند بگذارید و با آهنگ بخوانید: سر، شانه، زانو، بازو. کودک را تشویق کنید تا هر بار که اسم هر کدام از اعضای بدنش را شنید دستش را روی آن بگذارد. بعد از او بخواهید که خودش هم اسم اعضای بدن را تکرار کند. برای اینکه بازی جذاب‌تر شود کمی تندتر اسم اعضای بدن را بگویید. ممکن است کودک دلش بخواهد که کمی بالا و پایین بپرد. او را آزاد بگذارید و خودتان هم از بازی کردن با او لذت ببرید.
کودک یاد می گیرد که: اسم اعضای بدنش را تلفظ کند و آنها را بهتر بشناسد. علاوه بر این‌، این بازی از طریق خم شدن و لمس کردن زانو یا بالا بردن دست برای لمس سر، مهارت‌های حرکتی و حفظ تعادل کودک را تقویت می‌کند.

۵. وروجک کجاست؟

یکی از اسباب‌بازی‌های محبوب او را بردارید؛ مثلاً خرسی که اسمش را وروجک گذاشته. بعد به کودک بگویید که می‌خواهید آن را جایی پنهان کنید. بعد از پنهان کردن او را تشویق کنید تا عروسک را پیدا کند. شما هم با او همراه شوید و بگویید: «وروجک؟ وروجک کجایی؟» بگذارید او هم تکرار کند. او را تشویق کنید که زیر مبل و صندلی را هم نگاه کند و گاهی بپرد تا بالای میز را هم ببیند.
کودک یاد می گیرد که: با هماهنگ کردن دست‌ها و پاها روی زمین بخزد و حرکات خلاقانه نشان دهد. همچنین این بازی توجه او را به محیط اطراف بیشتر جلب می‌کند. هر دوی اینها مغز او را برای خلاقیت‌های بیشتر تحریک می‌کند.

۶. یک اثر هنری فوق‌العاده

مجله‌ها و روزنامه‌های باطله را بیاورید. خوب است مجله‌های رنگی‌ای انتخاب کنید که تصاویر نقاشی کودکانهٔ زیادی دارند. به کودک تصاویر مختلف را نشان دهید و هر کدام را که دوست داشت از مجله ببرید. حالا به او اجازه دهید تا با چسب مخصوص کودکان، آنها را به یک کاغذ بچسباند. اجازه دهید آنها را هر جا می‌خواهد بچسباند. مدادرنگی‌ها را بردارید و با چند نقاشی ساده آنها را به هم وصل کنید. حالا یک اثر هنری دارید.
کودک یاد می گیرد که: با استفاده از انگشت‌های خودش چیزهای مختلف بسازد. با این کار مهارت حرکتی او را تقویت می‌کنید. همچنین خلاقیت او را نیز غلغلک می‌دهید و یاد می‌گیرد که با هر چیزی می‌تواند یک اثر هنری زیبا بسازد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط