در بارداری چه‌ غذاهایی بخوریم؟

تغذیه همیشه بخش مهمی از سلامت است و در دوران بارداری می‌توان با انتخاب تغذیهٔ‌ مناسب یک بارداری خوب را پشت سر گذاشت. بسیاری از خانم‌ها در بارداری گاهی نسبت به اینکه کدام مادهٔ غذایی برایشان مفید است و کدام مادهٔ غذایی به رشد جنین کمک می‌کند دچار دودلی می‌شوند. امروز می‌خواهیم با هم مواد غذایی‌ مفید در زمان بارداری را بشناسیم و با خواص آنها در این دوره آشنا شویم.

۱. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ‌ منابع سرشاری از پروتئین است و بخش حیاتی رژیم غذایی شما را تشکیل می‌دهد. آمینواسیدهایی که پروتئین را شکل می‌دهند باعث ساخته شدن سلول‌های جدید در بدن شما و کودکتان می‌شوند. تخم‌مرغ‌ها همچنین مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مانند کولین در خود دارند. کولین کمک می‌کند مغز و ستون فقرات جنین به خوبی شکل بگیرند و از نقص لوله‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

۲. لوبیا

لوبیا منبع خوبی از پروتئین، آهن، فولیک‌اسید، پتاسیم، منیزیم و اسیدهای ضروری است. تمام اینها موادی هستند که شما برای تجربه کردن یک بارداری سالم به آنها نیاز دارید. لوبیا همچنین منبع خوبی برای تأمین فیبر مورد نیاز بدن است که به بهبود دو مورد از عوارض جانبی بارداری مانند یبوست و هموروئید کمک می‌کند.

۳. ماهی سالمون

اسید چرب امگا۳ برای رشد مناسب بدن جنین حیاتی است و همچنین می‌تواند در بهبود خلق‌ و خوی شما نیز مفید باشد. ماهی سالمون را می‌توان یک منبع استثنایی برای تأمین امگا۳ بدن در دوران بارداری به حساب آورد. این ماهی می‌تواند نیاز هفتگی مادران باردار به ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم غذای دریایی را تأمین کند.

۴. غلات کامل

غلات کامل دارای فیبر و مواد مغذی زیادی هستند که شامل آنتی‌اکسیدان، ویتامین E و مادهٔ معدنی سلنیوم می‌شوند. غلات کامل همچنین حاوی فیتونوترینت‌ها هستند که ترکیباتی گیاهی را شامل می‌شوند که از سلول‌های بدن محافظت می‌کنند. از بهترین نمونه‌های غلات کامل می‌توان جو، گندم، جو دوسر، برنج قهوه‌ای و بلغور گندم را نام برد.

۵. گردو

گردو یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی برای تأمین امگا۳ بدن است. از گردو همچنین می‌توان برای تأمین بخشی از پروتئین و فیبر مورد نیاز بدن نیز استفاده کرد. پس زمان را برای خوردن چند گردو تلف نکنید؛ اگر برای پیاده‌روی بیرون می‌روید، می‌توانید یه کف دست گردو همراه خود ببرید و بخورید یا اینکه چند عدد گردو را روی سالاد گیاهی خودتان بریزید.

۶. ماست

انواع ماست، منبع فوق‌العاده‌ای از کلسیم هستند و کلسیم به بالا بردن و حفظ استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین تضمین‌کنندهٔ رشد استخوان‌هایی سالم در جنینتان خواهد بود. ماست می‌تواند به یکی از اجزای خوش‌طعم صبحانهٔ شما تبدیل شود یا اینکه می‌توانید آن را در کنار غذاهای مختلف میل کنید.

۷. سبزی‌هایی با برگ‌های تیره

اسفناج، کلم بروکلی و دیگر سبزیجاتی را که برگ‌های سبز تیره دارند می‌توان غذاهای ممتاز دوران بارداری نامید. این مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی از جمله ویتامین‌های A ،C و K و همچنین فولیک‌اسید هستند. بالا بردن حجم سبزیجات مصرفی در رژیم غذایی‌تان کار چندان سختی نیست. تنها کافی است آنها را چند تکه کنید و توی آبمیوه‌ها، سوپ‌ها، املت‌ها یا غذاهای سرخ‌کردنی خود بریزید.

۸. گوشت بدون چربی

گوشت یک منبع عالی از پروتئین باکیفیت است. بهتر است میزان چربی گوشتی که تهیه می‌کنید بسیار کم باشد. از خوردن غذاهای فست‌فودی و هات‌داگ خودداری کنید، مگر آنکه مطمئن باشید کاملاً مغزپخت شده باشند. احتمال کمی وجود دارد که مصرف گوشت موجب عفونت‌های باکتریایی و انگلی مثل لیستریا یا توکسوپلاسما یا سالمونلا شود اما این عفونت‌ها در دوران بارداری خطرناک هستند، پس بهتر است از تازگی و سلامت گوشت مطمئن شوید.

۹. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجاتی که رنگ‌های سبز، قرمز، نارنجی، زرد و بنفش دارند برای رساندن مواد مغذی به بدن خودتان و جنین بسیار مفید خواهد بود. هر کدام از این رنگ‌ها می‌توانند نشان‌دهندهٔ وجود یک گروه از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشند. بهتر است این سبزیجات را تازه مصرف کنید. درست کردن سالاد با میوه‌ها و سبزیجات خوش‌رنگ و خوشمزه می‌تواند ترکیباتی ساده و مفید برای پر کردن وعده‌های غذایی شما ایجاد کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط