رشد زبانی و شناختی کودک ۲۳ ماهه

رشد زبانی و شناختی کودک در ۲۳ ماهگی چگونه است؟ در این مطلب با رشد زبانی و شناختی کودک ۲۳ ماهه آشنا شوید.

رشد انفجاری دایره‌ٔ واژگان

کودک ۲۳ ماهه‌ٔ شما حالا احتمالاً می‌تواند یک دستور دومرحله‌ای ساده مانند: «بیا اینجا بشین تا بند کفش‌هات رو ببندم.» را دنبال کند. دایره‌ٔ واژگان کودک به احتمال زیاد شامل حداقل ۲۰ کلمه است که به روشنی بیان می‌شوند و البته تعداد بسیار بیشتری که فهمیدن آنها دشوارتر است، چون به آن روشنی بیان نمی‌شوند.

به زودی او با چنان سرعتی کلمات جدید را به گنجینه‌ٔ خود اضافه می‌کند که شما دیگر قادر به پیگیری تعداد آنها نخواهید بود. کودک نوپایتان ممکن است جملات کوتاهی مانند: «شیر همش تمام!» یا «سگ دوید بیرون!» را بیان کند. او حالا می‌تواند به سؤالات ساده‌ای مثل: «اسم شما چیه؟» و «گربه چی می‌گه؟» پاسخ دهد.

حالا بیشتر وقت‌ها وقتی او گرسنه ویا تشنه است، می‌تواند این موضوع را با استفاده از کلمات به شما بگوید. کودکتان در این سن همچنین ممکن است متضادها را درک کند. به این معنی که اگر به یک کتاب با تصاویری، مثلاً از یک سگ بزرگ و یک سگ کوچک، یا یک ماشین بزرگ و یک ماشین کوچک نگاه ‌کنید و از او بپرسید که کدام یک بزرگ‌تر یا کوچک‌تر است، جواب درستی می‌دهد.

کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید چیست؟ شما دیگر خوب می‌دانید که کتاب خواندن برای کودکتان یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت‌های زبانی اوست. اما احتمالاً تا الان روی داستان‌های آشنایی که احتمالاً از بدو تولد برایش می‌خواندید، متمرکز بوده‌اید و حالا وقتش است که کتاب‌های انتخابی خود را بیشتر کنید. به دنبال داستان‌هایی باشید که طیف گسترده‌ای از اشیا در آنها وجود دارد؛ اشیایی که هم برای فرزندتان آشنا هستند و هم چندان شناخته‌شده نیستند. وقتی کتاب را می‌خوانید، گهگاه مکث کنید و سؤالاتی در مورد کتاب بپرسید: مثلاً: «بچه گربه چیکار می‌کنه؟»، «پسر کوچولو کجاست؟» به تصاویر اشاره کنید و به او فرصت دهید تا با صدای بلند اسامی چیزهایی را که می‌شناسد بگوید.

رشد حافظه

وقتی فرزندتان یک کودک شیرخوار بود، خارج از دیدش به معنای خارج از ذهنش بود، اما اکنون او مهارت شناختی مورد نیاز برای به خاطر آوردن اینکه مثلاً عروسکش را در ماشین گذاشته است، حتی پس از گذشت چند ساعت را دارد. کودک همچنین می‌تواند چیزهایی را که در زندگی واقعی دیده است، مثلاً گربه روی دیوار با عکس گربه‌ای که در یک کتاب می‌بیند ارتباط دهد. همچنین اگر اسباب‌بازی آموزش اشکال هندسی دارید، احتمالاً اکنون متوجه خواهید شد که او می‌تواند قطعات متعددی را در جای درستشان قرار دهد.

بازی‌های وانمودی

بسیاری از کودکان را طی این ماه‌ها می‌توانید در حال انجام بازی‌های نمایشی و وانمودی ببینید. به عنوان مثال، تظاهر به خوردن یک موز پلاستیکی و گفتن به شما که «به‌به، چقدر خوشمزه بود!» یک بازی وانمودی است، البته هنوز چند سالی مانده تا او را در حال انجام بازی‌های خیالی پیچیده که داستان‌ها و شخصیت‌هایی را در آنها خلق می‌کند ببینید، اما این وانمودهای ساده، پایه و اساس همان بازی‌ها هستند.

به کودک نوپای خود فرصت زیادی بدهید تا در بازی‌های آزادانه و بدون چارچوب شرکت کند. به او یک مجموعه‌ لگو بدهید و مثلاً بگذارید برج‌ها یا قطارهایی بسازد یا یک پازل چندقطعه‌ای به او بدهید تا بتواند حس رضایت ناشی از تکمیل آن به تنهایی را تجربه کند. چیزهایی مانند تلفن اسباب‌بازی، چرخ‌دستی مواد غذایی در یک فروشگاه، جعبه ابزار و یک دست چای‌خوری اسباب‌بازی به او این فرصت را می‌دهد تا از فعالیت‌های بزرگسالانی که در اطراف خود می‌بیند تقلید کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط