رشد زبانی و شناختی کودک ۱۹ ماهه

رشد زبانی و شناختی کودک در ۱۹ ماهگی چگونه است؟ در این مطلب با رشد زبانی و شناختی کودک ۱۹ ماهه آشنا شوید.

استفاده از فعل‌ها

دایرهٔ واژگان یک کودک نوپای ۱۹ ماهه ممکن است از ۱۰ کلمه تا ۵۰ کلمه متغیر باشد. فرزند شما در این سن احتمالاً می‌تواند دو یا چند کلمه را به هم بچسباند و همچنین شروع به استفاده از کلمات امری و کنشی بیشتری کرده است. استفاده از افعالی مانند «برو» و «بپر» در میان کودکان متداول است و همین‌طور چسباندن یک فعل به اسم خودش یا ضمیر آن، مانند «بیا من» به معنی «با من بیا.» همچنین بسیاری از کودکان ۱۹ ماهه در کلمات مربوط به جهت‌ها مانند «بالا»، «پایین»، «زیر»، «بیرون» و «درون» تبحر دارند.

کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید چیست؟ اگر هنگام خواندن کتاب داستان‌های آشنایی که چند بار آنها را برای کودکتان خوانده‌اید، در برخی جاهای متن مکث کنید، کودکتان جای خالی را پر می‌کند و آن قسمت را تعریف می‌کند. برای امتحان این موضوع، دفعه‌ٔ بعد که کتابی می‌خوانید که فرزندتان بارها آن را شنیده است، در پایان یک جمله مکث کنید یا به جای «خرس قهوه‌ای» بگویید «گربهٔ سفید» تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد!

نگاه کردن به کتاب‌های تصویری با یک کودک نوپا و گفتن نام اشیا به او، به رشد دایره‌ٔ واژگانی او کمک می‌کند. در همین حین، به فرزندتان توضیح دهید که این شیء چه کاری انجام می‌دهد، چه صدایی ایجاد می‌کند یا چه جنس و بافتی دارد. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: «این یه اسبه. اسب‌ها بزرگن. اونها سریع می‌دوئن!» یا «این یه ماشین آتش‌نشانیه. رنگش قرمزه.» و اگر می‌خواهید مطمئن شوید که کودکتان کلماتی که می‌فهمد بیشتر از کلماتی است که می‌تواند بگوید، وقتی به کتاب‌ها نگاه می‌کنید، از او بپرسید «تراکتور نارنجی کجاست؟» یا «اسب سفید کو؟» و او به احتمال زیاد دقیقاً به آن اشاره می‌کند.

یادگیری حرکتی

کودکان نوپا با لمس کردن، نگه داشتن و جابه‌جایی اشیا از جایی به جای دیگر، در واقع یاد می‌گیرند و آموزش می‌بینند. آنها تلاش می‌کنند اشیای سنگین را هل دهند یا بکشند، اشیای سبک را به این طرف و آن طرف پرتاب و تماشا کنند که چگونه اشیای کوچک واقعاً از بین انگشتان آنها می‌لغزند و می‌افتند. کارشناسان این مرحله را «یادگیری حرکتی» می‌نامند و این آزمایش‌های دائمی، اطلاعات لازم درباره‌ٔ اندازه، وزن و شکل را به کودکان می‌آموزد.

شما هم ممکن است فکر کنید این فقط برای او یک سرگرمی است و حتی از به‌هم‌ریختگی اجتناب‌ناپذیری که کاوش‌های کودک ۱۹ ماهه‌تان ایجاد می‌کند کلافه شوید، اما او در حال یادگیری در مورد «ادراک» و «روابط فضا و مکان» است و اینها مفاهیمی هستند که چند سال بعد که با ریاضیات آشنا شد، بسیار مهم خواهند بود.

این سنی است که بسیاری از کودکان نوپا از تلاش برای تطابق شکل‌ها با یکدیگر لذت می‌برند، بنابراین یک جعبه‌ٔ مرتب‌سازی اشکال یا اسباب‌بازی‌های آموزش اشکال هندسی، اسباب‌بازی ایده‌آلی برای کودک ۱۹ ماهه است.

اسباب‌بازی‌های محبوب

شاید از ماه گذشته متوجه شده باشید که فرزندتان بالاخره به بازی با اسباب‌بازی‌ها علاقه‌مند شده است. در این ماه، او ممکن است به مدت ۲۰ یا ۳۰ دقیقه تماش حواسش معطوف و مجذوب یک اسباب‌بازی محبوب شود و اگر فرزندتان تاکنون نمی‌گذاشت یک لحظه از جلوی چشمش دور شوید، این ۳۰ دقیقه برایتان خیلی طولانی‌تر خواهد بود!

از آنجا که کودکان نوپا معمولاً کاوشگران پرشوری هستند، حتماً اسباب‌بازی‌هایی را برایش انتخاب کنید که ایمن و بی‌خطر باشند. کتاب‌های مقوایی، آلات موسیقی، لگوها و جعبه‌های درهم ‌رونده، اسباب‌بازی‌های روی هم‌چیدنی، تلفن‌های اسباب‌بازی بدون سیم و اسباب‌بازی‌های کشیدنی-هل‌دادنی، محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکان نوپا هستند. هنگام خرید اسباب‌بازی برای بچه‌ها در این سن به موارد زیر دقت کنید:

  • مطمئن شوید که اسباب‌بازی‌ها و سایر قطعات متصل به آنها به اندازهٔ کافی بزرگ هستند.
  • قطعات جداشونده‌ای که می‌توانند خطر خفگی ایجاد کنند نداشته باشند.
  • اگر روی زمین پرتاب شوند، خرد نمی‌شوند.
  • لبه‌ها و گوشه‌های تیز ندارند.
  • قطعات متحرکی ندارند که انگشت‌های کودک بینشان گیر بیفتد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط