آیا کوله‌پشتی کودکتان مناسب اوست؟

آیا کوله‌پشتی کودکتان مناسب اوست؟

انتخاب کوله‌پشتی مناسب برای مدرسه و استفادۀ صحیح از آن کودک شما را از آسیب‌های کمر، گردن و شانه محافظت می‌کند. بسیاری از بچه‌ها کوله‌پشتی‌هایی حمل می‌کنند که برای استخوان‌بندی کوچک آنها خیلی سنگین است. وقتی در پاییز امسال کودک خود را برای پیش‌دبستانی یا دبستان آماده می‌کنید، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. 

کوله‌پشتی مدرسه

وزن کوله‌پشتی مناسب کودک 

کارشناسان می‌گویند وقتی کوله‌پشتی کودک پر است، نباید وزن آن معادل بیش از 10 درصد وزن بدن او باشد. یک کوله‌پشتی خیلی سنگین باعث می‌شود بچه‌ها به سمت جلو خم شوند تا وزن آن را روی پشت خود بیندازند، نه روی شانه‌هایشان و این می‌تواند منجر به درد قسمت فوقانی بدن و وضعیت قامتی نامناسب شود.

کارشناسان همچنین به والدین توصیه می‌کنند که هنگام انتخاب کوله‌پشتی مدرسه یا پیش‌دبستانی برای بچه‌ها، این سؤالات را از خودشان بپرسند:

  • آیا اندازۀ کوله‌پشتی مناسب است؟ به عنوان یک قاعدۀ کلی، یک کوله‌پشتی نباید پهن‌تر از عرض تنۀ کودک باشد و هرگز نباید بیش از 10 سانتی‌متر از آن پایین‌تر از کمر کودک قرار گیرد.
  • آیا بندهای شانهٔ کوله بالشتک دارد؟ بالشتک یا پد از فرو رفتن بندها در شانه‌های کودک جلوگیری می‌کند.
  • آیا بندهای شانه قابل تنظیم هستند؟ این ویژگی به شما کمک می‌کنند کوله‌پشتی را با سایز بدن فرزندتان متناسب کنید.
  • آیا پشت کوله بالشتک دارد؟ این ویژگی به راحتی آن می‌افزاید و به جلوگیری از فرو رفتن وسایل داخل کوله‌پشتی در پشت کودک کمک می‌کند. هرچند بهتر است اشیای نوک‌تیز یا حجیم را دور از قسمت پشت قرار دهید.
  • آیا محفظه‌هایی برای نگه داشتن محتویات در جای خود دارد؟ استفاده از محفظه‌ها و جیب‌ها کمک می‌کند وسایل را به گونه‌ای قرار دهید که وزن به طور مساوی توزیع شود.

راه دیگر برای به حداقل رساندن وزن کوله‌پشتی، بسته‌بندی هوشمندانه است. برای این منظور، فقط وسایل کاملاً ضروری را داخل کوله بگذارید و سنگین‌ترین وسایل را نزدیک به پایین و مرکز کوله‌پشتی قرار دهید. فرزندتان را تشویق کنید که هر چیز دیگری را در خانه یاکمد مدرسه در صورت وجود بگذارد.

همچنین استفاده از کوله‌های چرخ‌دار توصیه نمی‌شود، مگر این‌که کودک شما نتواند کوله‌پشتی خود را روی پشتش حمل کند. علت مخالفت کارشناسان با کوله‌های چرخ‌دار شبیه چمدان این است که این نوع کوله‌ها می‌توانند باعث شلوغ شدن راهروهای مدرسه و ایجاد ریسک زمین خوردن بچه‌ها به خاطر گیر کردن پاها به آنها شوند.

در مورد زمین خوردن بچه‌ها بیشتر بدانید.

کوله مدرسه خوب

نحوهٔ گذاشتن کوله‌پشتی روی دوش کودک

حتی اگر یک کوله‌پشتی با کیفیت خوب و اندازۀ مناسب انتخاب کرده‌اید، نحوۀ پوشیدن آن توسط کودک نیز مهم است. پس مطمئن شوید که فرزندتان:

  • برای حمل کوله‌پشتی از هر دو بند استفاده می‌کند.
  • بندهای شانه را سفت می‌کند، طوری که کوله‌پشتی در پشت او قرار بگیرد و نه این‌که خیلی آویزان شود.
  • استفاده از بندهای سینه، کمر و بند مخصوص فشرده‌سازی حجم کوله باعث توزیع یکنواخت وزن می‌شود. پس کوله‌پشتی ارگونومیکی با این نوع بندها را خریداری کنید. 
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط