پنج نکتهٔ مهم در مورد ضدآفتاب کودکان: آیا ضدآفتاب برای کودکان بی‌خطر است؟

پنج نکتهٔ مهم در مورد ضدآفتاب کودکان: آیا ضدآفتاب برای کودکان بی‌خطر است؟

آیا محصولات و کرم ضدآفتاب برای کودکان زیر یک سال یا بچه‌های بزرگ‌تر از یک سال بی‌خطر است؟ در این مطلب با جواب این پرسش آشنا شوید.

نظر کارشناسان در مورد ضدآفتاب کودکان

درمورد اینکه از لحاظ سد کردن اشعه‌های خورشید چه چیزی ایمن است و چه چیزی نیست، بحث و گفت‌وگوهای زیادی در جریان است. از یک طرف برخی کارشناسان می‌گویند تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی‌مدت برخی از ترکیبات ضدآفتاب‌ها لازم است و از طرف دیگر برخی گروه‌های محیط زیست توصیه‌های سالانهٔ خود در مورد ضدآفتاب را منتشر می‌کند و در نتیجه والدین نگران و کاملاً گیج می‌شوند.

برخی از والدین آن‌قدر نامطمئن و مردد هستند که استفاده از ضدآفتاب را کلاً کنار گذاشته‌اند و به جایش به لباس محافظ اتکا می‌کنند و در ساعات اوج تابش خورشید از آن دوری می‌کنند یا از ضدآفتاب معدنی استفاده می‌کنند. برخی دیگر از مادران با وجود استفاده از ضدآفتاب برای کودکشان، مدام نگران مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌ها هستند.

کارشناسان همچنین نگران این موضوع هستند که والدین از کرم ضدآفتاب استفاده نکنند که باعث می‌شود فرزندانشان در معرض ریسک آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست قرار بگیرند، چون این محصولات برای جلوگیری از سرطان پوست استفاده می‌شوند و از نظر بهداشت عمومی بسیار مهم است که مردم از آنها استفاده کنند، به خصوص از آنجا که نرخ سرطان پوست رو به افزایش است.

به‌طورکلی و در حال حاضر، ما می‌دانیم که محصولات ضدآفتاب فوایدی دارند و نمی‌دانیم که آیا به راستی مضراتی دارند یا خیر. همین‌طور طبق گفتهٔ بیشتر پزشکان، ضدآفتاب کودک را باید برای کودکان بزرگ‌تر از شش ماه استفاده کرد و کودکان زیر شش ماه را با روش‌های دیگر از آفتاب دور نگه داشت. در مورد ضدآفتاب کودکان زیر شش ماه بیشتر بدانید. اما پنج نکتهٔ مهم در ادامه برای استفاده از ضدآفتاب برای کودکان وجود دارد که بهتر است آنها را بدانید.

پنج نکتهٔ کلیدی در مورد ضدآفتاب کودکان

وقتی اطلاعات متناقضی دریافت می‌کنید تشخیص اینکه چه چیزی برای فرزندتان بهتر است، دشوار می‌شود. برای کمک به شما در عبور از این آشفتگی و اطلاعات درهم برهم، گزارش‌هایی تهیه و با کارشناسان در این رابطه صحبت شده است. چکیدهٔ پنج نکتهٔ کلیدی که باید در مورد ضدآفتاب و محافظت از پوست کودک خود بدانید در زیر آمده است:

اکثریت قاطع پزشکان ضدآفتاب را توصیه می‌کنند: دانشمندان به طور قطع نمی‌دانند که آیا مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌ها، در درازمدت برای شما یا فرزندتان خطرناک است یا خیر، اما آنها می‌دانند که ضدآفتاب به طور قابل توجهی خطر آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست را کاهش می‌دهد. سازمان غذا و دارو (FDA) و بیشتر پزشکان و کارشناسان طب اطفال استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، از جمله ضدآفتاب‌های شیمیایی را توصیه می‌کنند. علاوه بر این، طبق اعلام اغلب کارشناسان، بهتر است ضدآفتابی انتخاب کنید که حاوی ماده‌ٔ اکسی‌بنزون نباشد. این ماده‌ٔ شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌ها ممکن است دارای خواص هورمونی باشد.

گزینه‌های مختلف ترکیبات ضدآفتاب را در نظر بگیرید: ضدآفتابی که با مواد معدنی دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید زینک ساخته شده است روی پوست می‌ماند و بدون جذب شدن توسط پوست، اشعه‌های مضر خورشید را به طور فیزیکی مسدود می‌کند. این ضدآفتاب‌ها همچنین احتمال کمتری برای ایجاد تحریک یا واکنش‌های آلرژیک دارند.

از ضدآفتاب‌های دست‌ساز خانگی استفاده نکنید: دستورالعمل‌های آنلاین زیادی برای تهیه‌ٔ ضدآفتاب وجود دارد. اما طبق یک پژوهش‌، بسیاری از دستور العمل‌های ضدآفتاب‌های خانگی به اندازه‌ٔ کافی از پوست در برابر اشعه‌ٔ فرابنفش یا UV محافظت نمی‌کنند.

از یک ضدآفتاب مناسب استفاده کنید: برای تضمین حداکثر محافظت از پوست، ضدآفتابی با اس‌پی‌اف حداقل ۱۵ انتخاب کنید و روی برچسب به دنبال عبارت «طیف گسترده» باشید. این عبارت به معنای آن است که این محصول از پوست در برابر هر دو اشعه‌ٔ UVA و UVB محافظت می‌کند. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از خارج شدن از خانه ضدآفتاب بزنید و آن را هر دو ساعت یا پس از رفتن به داخل آب دوباره تجدید کنید. ضدآفتاب تاریخ گذشته را هم دور بیندازید.

در مورد قرار گرفتن در معرض آفتاب هشیار باشید: ضدآفتاب تنها یکی از راه‌های دفاعی در برابر اشعه‌ٔ آسیب‌رسان UV است. برای محافظت بیشتر، بین ساعات ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر که اوج تابش خورشید است، کودکتان را در سایه نگه دارید یا زمان بیرون رفتن را محدود کنید. همچنین کلاه‌های لبه‌پهن‌، عینک آفتابی دارای محافظت در برابر اشعه‌ٔ فرابنفش و لباس‌های مناسب را برای خود و کودکتان انتخاب کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط