چطور ناسازگاری بین کودک کوچک‌تر و کودک بزرگ‌تر را حل کنید

چطور ناسازگاری بین کودک کوچک‌تر و کودک بزرگ‌تر را حل کنید

آیا کودک نوپای شما هم بعضی وقت‌ها باعث عصبانی شدن فرزند بزرگ‌ترتان می‌شود؟ این یکی از قدیمی‌ترین اختلاف‌ها بین بچه‌هاست و کاملاً هم رفتاری طبیعی محسوب می‌شود. اما برای کم کردن از میزان اختلافات بین کودکان چه کار باید کرد؟ در این مطلب می‌توانید با برخی راه‌حل‌ها در این مورد آشنا شوید.

پیشگیری از دعوا بین خواهر و برادر

شما حتی با تشخیص دادن آزاری که خواهر کوچک برایش ایجاد می‌کند، دارید از فرزند بزرگ‌تر خود محافظت و تصدیق می‌کنید که با اینکه او بزرگ‌تر است، دعواهای آنها تقصیر او نیست یا حداقل همیشه نیست. اما مشکل موجود تقصیر کودک نوپایتان هم نیست و این خوب نیست و تأثیر بدی خواهد داشت اگر هر کدام از فرزندانتان فکر کنند که شما دارید طرف دیگری را می‌گیرید.

فرزند بزرگ‌تر شما به اندازه‌ای بزرگ شده است که درخواست‌های خواهرش برای دست نزدن به اسباب‌بازی‌هایش یا بیرون رفتن از اتاقش را درک کند، اما خواهرش به اندازه‌ای بزرگ نشده است که بتواند علت درخواست‌ها را درک کند یا مسئولیت کامل کارهای خود را به عهده بگیرد. علاوه بر این، هیچ‌کس در هر سنی دوست ندارد بشنود که کسی که او دوستش دارد و می‌خواهد با او باشد متقابلاً این را دوست ندارد. اگر دختر کوچک خود وادار کنید برادر محبوبش را تنها بگذارد، احتمال آزردن احساسات او و حتی آسیب زدن به عزت نفسش را نیز خواهید داشت.

به جایش، نیازهای هر کودک را به طریقی به کودک دیگر توضیح دهید، چون آنها نمی‌توانند این کار را برای خودشان انجام دهند. برای مثال، کودک نوپای شما برای ناراحت کردن برادرش به فضای شخصی او حمله نمی‌کند، او این کار را می‌کند چون خیلی دلش می‌خواهد کنار او باشد و دانستن این موضوع ممکن است گذشت و مدارای برادر بزرگ‌ترش نسبت به این مزاحمت‌ها را بیشتر کند. اگر به فرزند بزرگ‌تر خود بگویید: «خواهرت بازی کردن با تو رو انقدر دوست داره که می‌خواد تا جایی که ممکنه پیش تو باشه»، او احساس خاص بودن می‌کند و احتمالاً کمی بخشنده‌تر خواهد بود.

به همین ترتیب، برای کودک نوپای خود توضیح دهید که برادرش می‌خواهد او به اتاقش نرود، نه به خاطر اینکه او را دوست ندارد، بلکه به این دلیل که: «برادرهای بزرگ گاهی اوقات به تنهایی احتیاج دارن» یا «کاردستی هنری برادرت باید خشک بشه تا بتونه به ما نشونش بده». این به او کمک می‌کند تا فضای بیشتری به برادر بزرگ‌تر خود بدهد و بیشتر مراقب وسایل او باشد.

وقتی اوضاع بهتر شد، فرزند بزرگ‌تر خود را تشویق کنید که وقت بیشتری را در فضای عمومی خانه بگذراند و کودک نوپایتان را هم تشویق کنید به جای پرتاب کردن همه چیز به این طرف و آن طرف، وقت بیشتری را صرف تماشا، تحسین و سرمشق قرار دادن کارهای برادرش کند. برای مثال به فرزند کوچک خود کمک کنید تا وقتی برادر بزرگ‌ترش با لگوهایش بازی می‌کند او هم با بلوک‌های پلاستیکی چیزی بسازد و او را ترغیب کنید که نمونه‌های ساده‌تری از ساخته‌های برادر بزرگش را بسازد. به او بگویید: «نگاه کن آریو چه سفینهٔ فضایی‌ای ساخته! به نظرت ما هم باید یکی بسازیم؟» می‌توانید یک میز سرگرمی در اختیار فرزند بزرگ‌ترتان قرار دهید که کودک نوپای شما به راحتی نتواند به آن برسد و در مقابل، یک میز بازی با اندازه‌‌ای مناسب او هم در همان نزدیکی بگذارید. هنگامی که فرزند بزرگ‌ترتان می‌بیند که خواهرش به کاری که او انجام می‌دهد علاقه دارد، حتی ممکن است داوطلب شود که به او کمک کند.

البته مطمئناً روابط آنها همیشه آرام و بدون مشکل نخواهد بود و احتمالاً شما همیشه باید پا به میان بگذارید و کودک بزرگ‌ترتان را از مزاحمت خواهرش و فرزند کوچتان را که می‌خواهد به اصرار با کودک بزرگ‌تر بازی کند، از رد شدن توسط فرزند بزرگ‌ترتان محافظت کنید. اما شما می‌دانید که با انجام این کارها به پی‌ریزی روابط سالم بین فرزندانتان کمک کرده‌اید و آنها حداقل بیشتر اوقات می‌توانند از مصاحبت و بازی با یکدیگر لذت ببرند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط