هشت راه برای موفقیت پسرها در مدرسه

هشت راه برای موفقیت پسرها در مدرسه

بسیاری از پسربچه‌ها متوجه می‌شوند که رویکرد فعال و خشن آنها به زندگی در کلاس درس امتیازی برایشان کسب نمی‌کند. موتورهای پرکارشان آنها را برای انجام وظایف کلیدی کلاس مانند نشستن، تمرکز روی معلم و سازماندهی و تفکیک مواد و وسایل آماده نکرده است و از آنجا که سرعت رشد پسرها متفاوت از دخترهاست، امکان دارد در زمینه‌های کلیدی مانند نوشتن و خواندن عقب بمانند. اما چگونه به موفقیت پسر خود در مدرسه کمک کنید؟ در این مطلب با هشت راهکار برای این هدف آشنا شوید.

کمک به پسرها در مدرسه

پژوهش‌های جدیدی از بچه‌های کودکستانی‌ نشان می‌دهد که دخترها در تشخیص حروف کمی بهتر از پسرها هستند. در طول دورۀ دبستان، دخترها همچنان خوانندگان بهتری می‌مانند. اما خوشبختانه راه‌های ساده‌ای وجود دارد که به پسرتان کمک کنید شروع قوی‌تری داشته باشد:

۱. مسئولیت‌پذیری را به او بیاموزید

پیروی از دستورالعمل‌ها بخش بزرگی از تحصیل است. در این زمینه به پسرتان تمرین زیادی بدهید. در سن پایین‌تر، لازم نیست دستورالعمل‌ها پرجزئیات باشند. چیزی به سادگی «لطفاً ماشینت رو کنار بذار» یا «قبل از شام دست‌هات رو بشور» آماده‌سازی خوبی برای کلاس درس خواهد بود.

۲. ساکت بودن و تمرکز را تمرین کنید

به پسرتان کمک کنید بفهمد که بازی خشن و جست و خیز زیاد مکان و زمان خود را دارد و کلاس درس آن مکان نیست. اگرچه در حالت ایده‌آل کلاس باید پذیرای حضور بچه‌های فعال نیز باشد، اما معلمان در مدیریت سطح فعالیت پسرها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

با بردن پسرتان به کتابخانه، موزه‌ها و مکان‌های دیگری که می‌تواند مهارت‌های مهم حفظ آرامش و ساکت ماندن را تمرین کند، به موفقیت او در مدرسه کمک کنید و لطف بزرگی به معلمش داشته باشید.

۳. معلم او را به تیم خود بیاورید

با معلم پسرتان همکاری نزدیکی داشته باشید تا مطمئن شوید که او بیشترین بهره را از مدرسه می‌برد. در جلسات والدین و مربیان، از معلم بخواهید که نقاط قوت و ضعف پسرتان را شرح دهد و حتماً هر گونه نگرانی خود را با او در میان بگذارید.

به عنوان مثال، اگر پسرتان به عنوان تنبیه برای شلوغ کردن در کلاس درس، زنگ تفریح را از دست داده است، از معلم بپرسید که آیا مجازات جایگزینی وجود دارد یا خیر. پسرها به فرصتی برای سوزاندن انرژی نیاز دارند و از دست دادن زنگ تفریح فقط مشکل را بدتر می‌کند.

اگر پسرتان در کلاس درس بی‌قرار و کج‌خلق است، از معلم بپرسید که آیا بچه‌ها در طول روز فرصتی برای فعال بودن و جنب و جوش دارند یا خیر.

۴. او را با فعالیت‌های علمی و عملی وسوسه کنید

پسرها و دخترها به یک شکل در مورد دنیای طبیعی هیجان‌زده می‌شوند، به خصوص اگر بتوانند آن را لمس کنند یا در عمل ببینند. رویکرد عملی مخصوصاً برای پسرها مهم است، زیرا نیاز آنها به عمل و حرکت را برآورده می‌کند.

آزمایش‌های ساده یا سفر میدانی ساده، مثل دیدار از یک حوضچۀ ماهی‌ها در پارک برای پسر شما ارزشمندتر از تکالیف نوشتاری است. از معلمش در مورد برنامۀ درسی سؤال کنید. اگر این نوع تجربیات در مدرسه برگزار نمی‌شود، برنامه‌هایی شبیه اینها را آخر هفته‌ها اجرا کنید.

۵. مطمئن شوید که زمان داستان‌خوانی خیلی اکشن است

پسرها می‌خواهند درگیر داستان شوند. اگر پسرتان برای شما کتاب می‌خواند، آن‌قدر روی تلفظ صحیح هر کلمه تأکید نکنید که داستان‌ معنای خود را از دست بدهد.

در مورد شخصیت‌ها و تحولات هیجان‌انگیز داستان صحبت کنید. مثلاً: «اوه اوه، به نظر می‌رسه خرس‌های قهوه‌ای توی دردسر افتاده‌ان!» وقتی برای پسرتان کتاب می‌خوانید، از صداهای مختلف برای شخصیت‌ها استفاده کنید تا همه چیز جاندار و متحرک باشد و علاقۀ او به موضوع حفظ شود.

۶. کلمات را بیرون بکشید

پسرتان را تشویق کنید تا افکار خود را به شکل نوشتار دربیاورد، حتی اگر او بگوید و شما بنویسید. از آنجا که آن بخشی از مغز که وظیفه‌ٔ سازماندهی افکار را به عهده دارد معمولاً در پسرها کندتر از دخترها رشد می‌کند، پسربچه‌ها اغلب به کمک بیشتری برای نوشتن نیاز دارند. نوشتن ایده‌ها روی صفحۀ کاغذ به او کمک می‌کند اهمیت کلماتش را درک کند و شما یک یادگاری خوب از این دوران زندگی او خواهید داشت. پس ایده‌های مسخره و غیرمسخره و هر چیز دیگری را بنویسید.

۷. تکالیف را تقسیم‌بندی کنید

برنامۀ فرزندتان را طوری بچینید که او بتواند تکالیفش را تکه‌تکه انجام دهد. ۲۰ دقیقه تمرکز روی تمرینات ریاضی می‌تواند برای یک پسربچه خیلی زیاد باشد. به او اجازه دهید به جای حل 15 مسئله به صورت یک‌جا، هر بار پنج مسئله را حل کند.

۸. حمایت کنید، خجالت ندهید

وقتی پسرتان بدرفتاری می‌کند، به جای سرزنش در حضور دیگران، او را آرام کناری بکشید یا در گوشش زمزمه کنید که دوست دارید چه کاری انجام دهد. 

از کلمات مثبت استفاده کنید. به جای گفتن «ندو» بگویید: «بیا راه بریم». با معلم پسرتان صحبت کنید تا محدودیت‌هایی انتخاب کند که شامل خجالت دادن نباشد اما رفتار خوب را تشویق کند. 

در مورد موفقیت دخترها در مدرسه بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط