۹ راه برای رشد مهارت خواندن در کودکان

۹ راه برای رشد مهارت خواندن در کودکان

فرزند شما چند وقت است که خواندن را یاد گرفته و کلاس چندم است؟ حتی اگر فرزندتان به طور مستقل و روان می‌خواند، باز هم لازم است به تشویق خواندن برای سرگرمی و کسب اطلاعات ادامه دهید. در این مطلب با ۹ راه برای کمک به رشد مهارت خواندن فرزندتان آشنا شوید.

۱. الگوسازی کنید

فرزندتان می‌خواهد دقیقاً مانند شما باشد، پس هر زمان که می‌توانید نزدیک او کتاب بخوانید. برای خواندن رمان خود تا بعد از به خواب رفتن او منتظر نمانید. هنگامی که نامه‌ها، فهرست‌های خرید، یادداشت‌ها یا کاتالوگ‌ها را می‌خوانید، آنچه را که می‌خوانید با فرزندتان به اشتراک بگذارید.

۲. بگذارید فرزندتان کتاب انتخاب کند

یک راه این است که خواندن را مفرح کنید و عشق به کلام مکتوب را به کودک خود القا کنید. اگر فرزندتان هنوز به آثار کلاسیک علاقه ندارد زیاد نگران نباشید و اگر می‌خواهد کتاب‌های کمیک بخواند، هیچ اشکالی ندارد. پس برای رشد مهارت خواندن در کودکان بگذارید خودشان انتخاب کنند.

انتخاب کتاب کودکان

۳. با کتابدار آشنا شوید

تا جایی که می‌توانید یا هر بار که فرزندتان می‌خواهد به کتابخانه بروید. فرزندتان را تشویق کنید که با کتابدار آشنا شود تا او بتواند به انتخاب کتاب‌های جالب یا کتاب‌هایی که به علایق کودک شما مربوط می‌شود، کمک کند.

۴. برای فرزندتان کتاب بخوانید

یادمان باشد ما هیچ‌وقت آن‌قدر بزرگ نشده‌ایم که شنیدن کتاب خواندن دیگران را دوست نداشته باشیم! پس مطلب جالبی در یک مجله را برای فرزندتان بخوانید. به جلسۀ شعرخوانی یا کتابخوانی در کتاب‌فروشی یا کتابخانه بروید. بگذارید او یک «کتاب چندفصلی» را انتخاب کند که خواندن آن مدتی طول می‌کشد و هر شب یک فصل از کتاب را بخوانید.

۵. کتاب‌هایی حاوی اطلاعات انتخاب کنید

کودک خود را با کتاب‌های غیرداستانی و آموزشی آشنا کنید. قبل از سفر به یک شهر در مورد آن کتابی بخوانید، نحوهٔ کار ماشین‌ها را یاد بگیرید یا از او بخواهید کتابی در مورد رسم و رسوم برخی تعطیلات بخواند و آن اطلاعات را سر شام با خانواده به اشتراک بگذارد.

۶. ساعت آرامی برای مطالعه در نظر بگیرید

۳۰ دقیقه زمان آرام برای مطالعه قبل یا بعد از شام، این ایده را تقویت می‌کند که مطالعه بخشی از برنامۀ روزمره است. از همۀ اعضای خانواده بخواهید مشارکت داشته باشند؛ این فعالیتی برای تمام سن‌هاست. در صورت امکان، پس از زمان مطالعه، چند دقیقه در مورد کتاب‌ها با هم بحث کنید.

۷. کتاب‌های چندفصلی طولانی‌تر پیدا کنید

خوانندگان کوچک شما می‌توانند از عهدۀ کتاب‌های ضخیم‌تر هم بربیایند و پیرنگ‌های داستانی پیچیده را درک کنند. در صورت لزوم، قسمت‌های قبلی کتاب را هر شب با فرزندتان مرور کنید. حتی می‌توانید خودتان همان کتاب را بخوانید تا از داستان مطلع باشید. کتاب‌هایی را که در کودکی خود و در زمان یادگیری خواندن دوست داشتید، به فرزندتان معرفی کنید.

کتاب های کودکانه

۸. جریان مطالعه را حفظ کنید

وقتی فرزندتان با صدای بلند برای شما چیزی می‌خواند، به اشتباهات و کلمات دشوار اشاره و تأکید نکنید. اگر بچۀ شما عاشق کتاب‌های هری پاتر است و واژگان آن خیلی سخت به نظر می‌رسد، برای جست‌وجوی هر کلمۀ ناآشنا در فرهنگ لغت، مطالعه را قطع نکنید. اجازه دهید فرزندتان از داستان لذت ببرد. او می‌تواند کلمات ناشناس را علامت‌گذاری کند و بعداً تعاریف آنها را پیدا کند و سپس آن را در یک فرهنگ لغت خانگی بنویسد.

۹. سختگیری نکنید

خواندن را به یک تکلیف تبدیل نکنید یا مقدار مشخصی مطالعه در هر شب را اجباری نکنید. زمان مطالعه باید فقط تا زمانی که کودک علاقه‌مند است، ادامه یابد، پس زیاده‌روی هم نکنید. در کل، برای رشد مهارت خواندن در کودکان سختگیری نکنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط