داروهای بی‌خطر و خطرناک رفع سوزش معده در ‌بارداری

داروهای بی‌خطر و خطرناک رفع سوزش معده در ‌بارداری

بیشتر زنان باردار دچار سوزش معده یا سوزش سر دل می‌شوند که گاهی ترش کردن و ریفلاکس اسید معده هم نامیده می‌شود. این عارضه معمولاً بی‌خطر است اما می‌تواند ناراحتی زیادی ایجاد کند. خوشبختانه، بیشتر موارد آن را می‌توان به شکل ایمنی با داروهای بدون نسخه و تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی درمان کرد. در صورت نیاز، برخی داروهای تجویزی سوزش معده هم برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر هستند. در این مطلب با این موضوع که کدام داروهای سوزش معده برای مصرف در دورهٔ بارداری مناسب هستند آشنا شوید و یادتان هم باشد برای خوردن هر دارویی، حتی یک استامینوفن معمولی در بارداری حتماً ابتدا از پزشکتان اجازهٔ مصرف آن را بگیرید.

داروهای بی‌خطر رفع سوزش معده

آنتی‌اسیدهای جویدنی ساخته‌شده از کربنات کلسیم

اولین لایهٔ دفاعی شما در برابر سوزش معده احتمالاً باید آنتی‌اسیدهای جویدنی ساخته‌شده از کربنات کلسیم باشد که گاهی روی برچسب آن فقط کلسیم نوشته شده است. این داروها ممکن است تنها چیزی باشند که برای رفع این مشکل نیاز دارید. برخی از آنها حتی طعم خیلی خوبی دارند.

به خاطر داشته باشید که آنتی‌اسیدهای جویدنی که طعم‌های خوشمزهٔ میوه‌ها را دارند دارو هستند. اگر متوجه شدید که آنها را بیشتر از دز توصیه‌شده می‌خورید بهتر است از پزشک بخواهید دارویی به شما معرفی کند که مؤثرتر و اثر آن طولانی‌تر باشد که این داروها را معمولاً «کاهندهٔ ‌اسید» می‌نامند. کاهنده‌های اسید به جای این‌که مثل آنتی‌اسیدها، اسید معده را خنثی کنند، مانع از آن می‌شوند که معده به اندازهٔ‌ نرمال خود اسید تولید کند.

داروهای کاهندهٔ اسید در مورد اسیدی که در حال حاضر در معدهٔ ‌شماست کاری انجام نمی‌دهند، بنابراین در صورتی مؤثرتر هستند که قبل از غذا خورده شوند. برخی داروهای کاهندهٔ اسید ترکیبی از یک داروی کاهش‌دهندهٔ اسید مثل فاموتیدین و یک آنتی‌اسید مثل کربنات کلسیم یا هیدروکسید منیزیم هستند. بنابراین، می‌توانند ناراحتی ناشی از اسیدی را که در حال حاضر در معدهٔ شماست فوراً کاهش دهند و تولید اسید بیشتر را تا ۱۲ ساعت متوقف کنند.

برخی داروهای کاهندهٔ اسید بدون نسخه در دسترس هستند و برخی دیگر نیازمند نسخهٔ پزشک هستند. در حال حاضر همهٔ آنها برای مصرف در دورهٔ‌ بارداری و حتی در طول سه‌ ماههٔ اول ایمن تلقی می‌شوند. اما هر روز پژوهش‌های جدیدی انجام می‌شود، پس حتماً از پزشک بخواهید که خطرات بالقوه و مزایای این داروها را به شما توضیح دهد.

آنتی‌اسیدهای حاوی هیدروکسید منیزیم یا اکسید منیزیم

آنتی‌اسیدهایی که حاوی هیدروکسید منیزیم یا اکسید منیزیم هستند نیز برای دورهٔ بارداری انتخاب خوبی هستند. این داروها به شکل قرص یا مایع در دسترس هستند. همچنین به خاطر داشته باشید که بلعیدن هر نوع مایعی، حتی مایعی که برای پایین بردن یک قرص نیاز دارید، باعث می‌شود معده‌تان همان کاری را انجام بدهد که به طور طبیعی انجام می‌دهد، یعنی تولید شیره‌های گوارشی و از جمله اسید، یعنی همان چیزی که شما سعی می‌کنید کاهش دهید. بنابراین، وقتی مشکل سوزش معده دارید بهتر است قرص‌ها را با حداقل مایع ممکن بخورید.

همهٔ ‌این داروهای ضداسید از طریق خنثی کردن اسیدی که در معده وجود دارد و باعث درد شده‌اند عمل می‌کنند. آنتی‌اسیدهای جویدنی و مایع سریع‌تر از قرص‌ها عمل می‌کنند، زیرا حل‌شده هستند. اما شما می‌توانید امتحان کنید که کدامشان برایتان بهتر جواب می‌دهند.

داروهای خطرساز سوزش معده

آنتی‌اسیدهایی با ترکیبات آلومینیوم

از خوردن داروهای آنتی‌اسیدی که یکی از ترکیباتشان آلومینیوم است مثل هیدروکسید آلومینیوم یا کربات آلومینیوم پرهیز کنید. آلومینیوم می‌تواند یبوست‌زا و در دزهای بالا سمی باشد. بنابراین، اگرچه مصرف این داروها به طور گهگاهی و در دزهای توصیه‌شده احتمالاً ایمن و بی‌خطر است اما در حین بارداری بهترین گزینهٔ موجود نیستند.

داروهای حاوی آسپرین

در دورهٔ‌ بارداری باید از مصرف داروهای حاوی آسپرین مثل قرص جوشان آلکا سلتزر برای رفع سوزش معده اجتناب شود. روی برچسب دارو، آسپرین را با نام‌های سالیسیلات یا اسید استیل سالیسیلیک نیز می‌نویسند. 

آنتی‌اسید بی‌کربنات سدیم

از خوردن بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین) که به شکل قرص به عنوان داروی ضداسید فروخته می‌شود و همچنین سیترات سدیم پرهیز کنید. هر دوی این داروها حاوی سدیم زیادی هستند که باعث احتباس آب می‌شود.

دربارهٔ خطر داروهای بدون نسخه در بارداری بیشتر بخوانید. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط