سوفل قلبی یا صدای اضافی قلب کودک

سوفل قلبی یا صدای اضافی قلب کودک

زمانی که خون در حفره‌ها،‌ دریچه‌ها و عروق اصلی قلب جابه‌جا می‌شود، صدای طبیعی قلب ایجاد خواهد شد. اگر قلب علاوه بر این صدا، صدای اضافه‌ای ایجاد کند،‌ آن را سوفل قلب می‌نامند. در این مطلب می‌توانید با معنای سوفل قلبی و تشخیص سوفل یا صدای اضافۀ قلب کودک توسط پزشک آشنا شوید.

صدای اضافی قلب کودک

سوفل قلب به معنای این نیست که فرزندتان یک عارضۀ قلبی دارد و تقریباً تمام کودکان‌ در دوره‌ای این وضعیت را تجربه می‌کنند. برخی کارشناسان تخمین می‌زنند که سوفل قلبی در ۹۰ درصد از کودکان بین چهار و هفت ساله که ضربان قلب طبیعی دارند برای دوره‌ای شنیده می‌شود. بسته به اینکه چه نوع سوفلی باشد،‌ سروصدا ممکن است ارتعاشی یا شبیه همهمه،‌ سوت کشیدن،‌ غرغره کردن‌ یا حتی موسیقیایی باشد. بیشتر اوقات،‌ پزشک آن را به عنوان یک صدای «بی‌گناه»،‌ «عملکردی»،‌ «نرمال»‌ یا «بی‌آزار» می‌نامد یا در واقع تشخیص می‌دهد.

گاهی‌ این صدا توسط جریانی سریع‌تر از جریان طبیعی خون یا حجم بیشتر از حد طبیعی خون در قلب یا عروق ایجاد می‌شود. این اتفاق برای مثال می‌تواند در زمانی که فرزندتان تب دارد یا دچار کم‌خونی یا پرکاری تیروئید است،‌ ایجاد شود. این صدای غیرعادی همچنین می‌تواند ناشی از یک ویژگی ساختاری که روی عملکرد قلب تأثیری نمی‌گذارد،‌ باشد. در آن صورت،‌ ممکن است با رشد بدن کودک و ضخیم شدن دیوارۀ قفسۀسینه، صدای غیرعادی‌ از بین برود. سوفل قلبی «بی‌گناه» در کودکان نیازمند هیچ درمانی نیست و معمولاً خودبه‌خود از بین می‌رود،‌ هرچند در برخی نیز تا پایان عمرشان‌ باقی می‌ماند.

تشخیص صدای اضافه در قلب کودک

ضربان قلب نوزاد در حال استراحت، حدود ۱۳۰ ضربه در دقیقه است، درحالی‌که ضربان قلب کودک بین ۸۰ تا ۱۰۰ و ضربان قلب بزرگسال بین ۷۰ تا ۹۰ ضربه در دقیقه است و ضربان قلب یک نوزاد وقتی گریه می‌کند یا تب دارد می‌تواند به ۱۶۰ ضربه در دقیقه یا بیشتر نیز برسد. تغییرات جزئی در ضربان یا ریتم قلب نیز شایع و معمولاً بی‌خطر است، اما برای اطمینان لازم است هر تغییر یا تردیدی را در این مورد با پزشک کودک در میان بگذارید. برای ارزیابی اینکه آیا سوفل قلبی طبیعی یا نیازمند بررسی بیشتر است، پزشک ضربان قلب و فشار خون کودک را بررسی خواهد کرد و با یک گوشی پزشکی به دقت به قلبش گوش خواهد داد. پزشک سعی می‌کند بررسی کند که سوفل یا همان صدای اضافه در کجای قلب ایجاد می‌شود،‌ چرخۀ ضربان قلب در کدام قسمت اتفاق می‌افتد،‌ چه نوع صدایی است،‌ چقدر بلند است‌ و اینکه آیا با تغییر وضعیت بدن، تغییر می‌یابد یا خیر. نتیجۀ تشخیص‌های پزشک ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

سوفل نرمال: اگر پزشک سوفل قلبی فرزندتان را نرمال تشخیص داده است،‌ می‌توانید مطمئن باشید که جایی برای نگرانی وجود ندارد و اگر پزشک از نرمال بودن آن مطمئن نیست یا نگران است، شما به یک متخصص قلب کودکان ارجاع داده خواهید شد. متخصص قلب ممکن است آزمایشاتی مثل عکس‌برداری از قفسۀسینه،‌ اکوی قلب یا نوار قلب را تجویز کند.

سوفل انتقالی: اگر فرزندتان یک نوزاد است و سوفل قلبی دارد،‌ ممکن است پزشک تشخیص دهد که سوفل انتقالی است و منظورش این است که قلب نوزاد به علت تغییر محیط از رحم به دنیای بیرون رحم تغییر کرده است. شاید به متخصص قلب کودکان ارجاع داده شوید یا اگر به نظر برسد که موضوع جزئی است،‌ پزشک سوفل قلبی نوزاد را چند ماه دنبال خواهد کرد و از رفع آن مطمئن خواهد شد.

سوفل غیرطبیعی یا ارگانیک: تشخیص سوفل قلبی به عنوان «غیرطبیعی» یا «ارگانیک» به معنای آن است که قلب فرزندتان ممکن است یک بی‌قاعدگی ساختاری داشته باشد که بررسی پزشکی را ضروری می‌کند. به عنوان مثال ممکن است مشکل، یک نقص قلبی مادرزادی باشد یعنی چیزی قبل از تولد به طور طبیعی رشد نکرده است و باعث یک دریچۀ باریک یا دچار نشت، یک سرخرگ باریک یا حتی یک سوراخ در قلب شده باشد.

اگر مشکلی پیدا شود، درمان می‌تواند شامل درمان دارویی تا کنترل ریتم قلب یا جراحی برای اصلاح یک نقص ساختاری باشد اما بسیاری از نقص‌های ساختاری نیز جزئی است و نیازی به درمان ندارد، زیرا تأثیری در عملکرد قلب نمی‌گذارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط