سه عادت سالم که می‌تواند بازگشت به مدرسه را برای کودکتان آسان کند

سه عادت سالم که می‌تواند بازگشت به مدرسه را برای کودکتان آسان کند

با شروع فصل مدرسه، همه‌ٔ ما امیدواریم که فرزندان ما در مدرسه و خارج از خانه خوشحال باشند و رفتار خوبی داشته باشند. یک مطالعه‌ٔ جدید نشان می‌دهد که خاموش کردن تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، ورزش روزانه و ساعت خواب زودتر ممکن است منجر به کاهش تندخویی و تکانشگری بچه‌ها شود. هرچند احتمالاً عقل سلیم هم همین را بگوید، اما پس از تابستان طولانی، مداراگرانه و آسانگیر، این یادآوری خوبی است. در این مطلب با بازگشت به مدرسه با چند عادت سالم آشنا شوید.

تحقیقی برای بازگشت به مدرسه 

محققان یک کشور، داده‌های مربوط به خواب، تماشای نمایشگرها و ورزش بیش از 4500 کودک دبستانی را تجزیه و تحلیل کردند. آنها به ارزیابی میزان مطابقت هر کودک با توصیه‌های مناسب موجود فصل مدرسه برای هر کدام از این سه مورد پرداختند. این توصیه‌ها عبارتند از:

  • هر شب 9 تا 11 ساعت خواب
  • حداکثر دو ساعت زمان کار با نمایشگرها در هر روز، بدون حساب کردن کارهای مدرسه
  • حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در هر روز

محققان سپس از پرسش‌نامه‌هایی برای سنجش تکانشگری بچه‌ها استفاده کردند و از آنها خواستند که موافقت یا مخالفت خود را با نمره دادن به اظهار نظرهایی مانند: «من چیزی را که شروع کردم تمام می‌کنم» و «وقتی ناراحت می‌شوم، اغلب بدون فکر عمل می‌کنم» بیان کنند. هدف این بود که بدانیم بچه‌ها چقدر خودکنترلی نشان می‌دهند، چقدر در تعیین اهداف و مدیریت احساسات خود مهارت دارند و آیا تمایل به ریسک‌پذیری دارند یا بی‌ملاحظه عمل می‌کنند یا نه.

نتیجهٔ تحقیق

آنچه فهمیدند این بود که کودکانی که تمام توصیه‌های مربوط به خواب، زمان نمایشگرها و فعالیت بدنی را رعایت می‌کنند، کمتر از کودکانی که دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تکانشی عمل می‌کنند. به نظر می‌رسد که مخصوصاَ خواب کافی و صرف زمان محدود با نمایشگرها در کاهش تمانشگری کودکان بسیار مؤثر است.

برای فهم علت این تأثیر، تحقیقات بیشتری لازم است. اگرچه این مطالعه نشان می‌دهد که تماشای کمتر نمایشگرها و خواب بیشتر ممکن است باعث کاهش تکانشگری شود، اما ممکن است قضیه‌ٔ مرغ و تخم‌مرغ در اینجا صادق باشد. به عنوان مثال، کودکانی که تکانشی هستند ممکن است به طور طبیعی تمایل داشته باشند کمتر بخوابند و زمان بیشتری را صرف چک کردن تلفن خود یا بازی‌های ویدیویی کنند تا بچه‌هایی که به طور طبیعی تمرکز و آرامش بیشتری دارند.

با این حال، نشان شده داده است که داشتن خواب خوب در شب و صرف نکردن وقت بیش از حد با نمایشگرها از جهات بی‌شماری بر بچه‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد بچه‌های ابتدایی که توصیه‌ها و قوانین فصل و زمان مدرسه را رعایت می‌کنند، نسبت به کودکانی دارند که توصیه‌ها را رعایت نمی‌کنند عملکرد مغزی بهتر، احتمال چاقی پایین‌تر، کیفیت زندگی بالاتر و عادت‌های غذایی سالم‌تری دارند.

بچه‌های کوچک‌تر به‌طورکلی به خواب بیشتری نیاز دارند و باید حتی از بچه‌های بزرگ‌تر زمان کمتری را پای صفحه نمایش‌ها بگذرانند. کارشناسان توصیه می‌کنند که کودکان دو تا پنج ساله را به یک ساعت یا کمتر محتوای باکیفیت رسانه‌های دیجیتال محدود کنید و برای بچه‌های زیر 24 ماه زمان تماشای نمایشگر نداشته باشید. 

در مورد کودکان شش ساله بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط