داشتن ارتباط خوب با مسئولان مراکز مراقبت از کودک

داشتن ارتباط خوب با مسئولان مراکز مراقبت از کودک

مراقبت از کودکتان فقط با پیدا کردن یک مهدکودک، یک پرستار وظیفه‌شناس یا یک پیش ‌دبستانی مناسب و دلخواه تمام نمی‌شود، بلکه ساختن و حفظ یک رابطهٔ خوب با پرستار بچه یا مراقبان کودک در میزان و دوام رضایت آنها نقش مهمی دارد و همان‌طور که شما از آنها انتظاراتی دارید، مراقبان کودک نیز برای انجام برخی کارها و رعایت قوانینشان روی شما حساب می‌کنند. پس در این مطلب می‌توانید با نکاتی برای احترام به وقت، تلاش و زحمات مراقبان کودکتان آشنا شوید.

نکاتی برای داشتن یک رابطهٔ خوب

برای ایجاد یک رابطهٔ خوب با مراقبان و مسئولان مراقبت از کودکتان لازم است با مواردی مهم در این زمینه آشنا باشید و البته راهکارهای شخصی خودتان را نیز به آن اضافه کنید تا هیچ یک از شما دچار مشکل نشوید. چند نکته برای ایجاد رابطهٔ خوب با مراقبان کودک در زیر آمده است که می‌توانید آنها را در نظر داشته باشید:

کودک را به‌موقع از مهدکودک بردارید: موارد اورژانسی کم و بیش پیش می‌آید و مطمئناً شما نیز گاهی دیر خواهید کرد، اما همهٔ‌ تلاشتان را بکنید که به‌موقع به مهد برسید. به محض اینکه حدس زدید ممکن است دیر برسید با مهدکودک تماس بگیرید، زیرا مربیان مهد نیز مثل شما زندگی و مشکلات شخصی‌ای دارند و وقتی شما دیر می‌کنید آنها هم دیرتر به کارهایشان می‌رسند.

شهریه را سر وقت پرداخت کنید: نباید وقتی موقع پرداخت شهریه است حسابتان خالی باشد یا عذر و بهانه‌ای برای مهدکودک یا مرکز خدمات پرستاری آورده شود، چون در هر صورت این نشانهٔ خوبی نیست که آنها را منتظر دریافت شهریه بگذارید.

مدارک لازم را در زمان درخواستشان به آنها بدهید: شما باید حتی قبل از روز اول رفتن کودک به آنجا، مدارک خاصی مثل سوابق واکسیناسیون و دیگر مدارک پزشکی فرزندتان را به آنها بدهید. برخی قوانین اداری و دولتی وجود دارد که همهٔ مراکز را ملزم به رعایت موارد خاصی می‌کند، پس والدین دقیقی باشید و فرم‌ها را به‌موقع تحویل دهید.

مشکلات پیش‌آمده را گزارش دهید: اگر متوجه مشکلی شده‌اید فوراً آن را با مدیر آن مرکز مطرح کنید. این مؤثرترین راه برای پرداختن به مشکلات است و اگر شما نقطهٔ کوری در عملکرد آنها را نشان دهید، در واقع ‌به آنها لطف کرده‌اید، پس سعی نکنید مشکلات پیش‌آمده را شخصاً و بدون اطلاع حل کنید.

همهٔ نامه‌ها و ایمیل‌هایی را که از این مرکز می‌گیرید بخوانید: وقتی تعدادی کاغذ یا نامه به شما می‌دهند، ‌فوراً آنها را در داخل سطل زباله نریزید و اطمینان پیدا کنید که ایمیل‌های آنها به فولدر Spam ایمیلتان نمی‌رود، زیرا ممکن است اطلاعات مهمی را دربارهٔ ساعت بسته شدن مهدکودک، اردوی علمی یا اتفاقات خاصی از دست بدهید. همچنین برای دیدن اطلاعیه‌ها، چند روز یک بار به تابلوی اعلانات مهد یا مرکز مراقبت از کودک نگاهی بیندازید.

در همهٔ جلسات شرکت کنید: اگر در مرکز نگهداری از کودکتان جلسه‌ای ترتیب داده شده ولی کاری فوری برایتان پیش آمده است، باید به کارکنان مهد خبر بدهید که نمی‌توانید بروید. بهتر است به خاطر داشته باشید که چه جلسهٔ اولیا و مربیان باشد و چه کارگاهی دربارهٔ مسائل تربیتی، مهدکودک یا پیش‌ دبستانی این جلسات را به این دلیل برگزار می‌کند که واقعاً معتقدند والدین از آنها بهره می‌برند. همچنین رویدادهای این چنینی راهی خوب برای آشنا شدن با والدین دیگر هم هست.

مطمئن شوید کودکتان همهٔ وسایل مورد نیازش را دارد: شما می‌توانید در کمد کودکتان در مهد، تعدادی لباس‌ اضافی برای مواقع خرابکاری و اتفاقات مختلف بگذارید و اگر کودکتان با یکی از لباس‌های یدکی‌اش به خانه آمد، روز بعد حتماً یک دست لباس جایگزین دیگر در کمدش بگذارید. همچنین اگر کلاس کودکتان برنامهٔ ساختن کاردستی دارد، مطمئن شوید کودک همهٔ و سایل لازم را دارد.

هر نوع بیماری‌ای را به مهدکودک یا پیش ‌دبستانی گزارش کنید: میکروب‌ها خیلی سریع بین کودکان منتقل می‌شوند. اگر کودکتان در معرض یک بیماری خیلی واگیردار مثل آبله‌مرغان یا حتی یک بیماری معمولی‌تر مثل سرماخوردگی است، مربیان مهدکودک باید این را بدانند. بهتر است به این موضوع اهمیت بدهید و خودتان را جای دیگر مادران و کودکانشان بگذارید.

اگر ‌کودکتان به مراقبت بیشتری نیاز دارد به مربیان بگویید: اگر کودکتان مثلاً شب قبل خوب نخوابیده یا اگر همسرتان به سفر رفته است و او از این موضوع و جدایی بی‌قرار و ناراحت است یا مشکلاتی شبیه به این موارد دارد بهتر است آن را با مربی کودکتان در میان بگذارید. در این صورت، ‌اگر لازم باشد مربیان می‌توانند مراقبت صحیح و توأم با محبت بیشتری برای کودکتان ترتیب بدهند.

تغییر در برنامهٔ کودک را به مهد اطلاع دهید: اگر در یک روز از هفته یا ناگهانی برنامهٔ کودکتان متفاوت است، این مورد را به مهدکودک اطلاع دهید؛ به عنوان مثال، اگر مادربزرگ کودک می‌خواهد خودش نوه‌اش را از مهد بردارد. مهدکودک‌ها و پیش ‌دبستانی‌ها معمولاً اجازه ندارند کودکتان را به کسی جز خودتان بسپارند، مگر اینکه شما اجازهٔ این کار را بدهید. همچنین اگر برای موردی مثل ویزیت پزشکی باید کودک را زودتر از مهد بردارید، آن را هم از قبل به آنها اطلاع دهید.

حمایت و قدردانی خود را نشان دهید: حتی اگر نمی‌توانید مرخصی بگیرید و در مواردی نه چندان ضروری که مهدکودک لازم می‌داند همراه کودکتان شوید، شاید بتوانید مقداری کتاب‌ یا وسایل ساخت کاردستی را به مهدکودک یا پیش‌ دبستانی هدیه کنید.

همچنین با والدین دیگر دربارهٔ ‌راه‌هایی برای حمایت از مربیان یا کارکنان مهد مشورت کنید. حتی فرستادن یک کارت تشکر و تقدیر برای اینکه به آنها بگویید قدر تلاششان را می‌دانید حتماً ارزش زیادی خواهد داشت.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط