رابطۀ وزن با قدرت باروری در زنان

رابطۀ وزن با قدرت باروری در زنان

اضافه وزن و کمبود وزن هر دو می‌تواند نقش مهمی در قدرت باروری زنان داشته باشد. اگرچه زنان بسیاری با اضافه وزن یا کمبود وزن توانسته‌اند بارداری موفقی داشته باشند، اما وقتی فردی با مشکل باروری دست به گریبان است، دردسرهای مرتبط با نداشتن وزن مناسب می‌تواند این مشکل را بیشتر کند. داشتن وزن مناسب پیش از بارداری می‌تواند نقش بسزایی در داشتن یک بارداری سالم و راحت داشته باشد. در این مطلب با تأثیر کم‌وزنی، اضافه وزن و همچنین تناسب وزن در باروری آشنا خواهید شد.

تأثیر کم‌وزنی در باروری

کم‌وزنی شدید موجب کاهش شانس بارداری در زنان می‌شود. یکی از علت‌ها این است که وجود مقداری چربی در بدن برای فرایند تولیدمثل ضروری است. چرخۀ عادت ماهانه در زنانی که به شدت دچار کمبود چربی هستند، نامنظم و در برخی موارد متوقف می‌شود.

کمبود وزن تأثیر زیادی در چرخۀ تخمک‌گذاری دارد. چربی بدن، همچنین به تولید هورمون‌های مورد نیاز برای ایجاد تخمک نیز کمک می‌کند. خوشبختانه اگر وزن کم علت ناباروری باشد، افزایش وزن موجب از بین رفتن مشکلات موجود در ناباروری می‌شود.

تأثیر اضافه وزن و چاقی مفرط در باروری

اضافه وزن از لحاظ پزشکی به شاخص تودۀ بدنی یا bmi بین ۲۶ و ۲۹ گفته می‌شود و به شاخص تودۀ بدنی بیش از ۳۰ چاقی مفرط گفته می‌شود. اضافه وزن یا چاقی مفرط می‌تواند باعث اختلال و مشکلات باروری در زنان شود. همان‌طور که کمبود چربی می‌تواند موجب اختلال در تولید هورمون‌های باروری شود، وزن زیاد نیز می‌تواند موجب تولید بیش از حد برخی از هورمون‌ها شود.

تولید بیش از حد استروژن در زنان چاق می‌تواند موجب بروز مشکلات مرتبط با تخمک‌گذاری شود. اضافه وزن همچنین با سندرم پلی‌کیستیک تخمدان (pcos) در ارتباط است که می‌تواند موجب اختلال چرخۀ عادت ماهانه شود. علاوه ‌بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهد که درمان‌های موجود برای ناباروری مانند لقاح خارج از رحم یا ivf در زنانی که اضافه ‌وزن دارند، با شانس موفقیت پایین‌تری همراه است.

تأثیر تناسب وزن در باروری

اگر علت ناباروری مربوط به وزن باشد، بهترین راه‌حل اصلاح و تغییر وزن است. زمانی که مشکل اضافه ‌وزن باشد، به راحتی می‌توان از طریق تغییر تغذیه و در پیش گرفتن سبک زندگی سالم مثل مصرف مواد مغذی و ورزش آن را برطرف نمود. در مواردی که مشکل کم‌وزنی است، به خصوص زمانی که با بی‌اشتهایی عصبی یا آنورکسیا و بولیمیا که پرخوری و استفراغ عمدی است همراه باشد، می‌تواند تأثیرهای بلندمدت‌تری وجود داشته باشد. زمانی که برای مدتی طولانی دارای کمبود وزن شدید بوده‌اید، بدنتان برای زنده ماندن از ذخیره‌های خود مصرف می‌کند.

پس از بهبود شرایط آنورکسیا و بولیمیا، پیش از تلاش برای بارداری باید اطمینان حاصل کرد که بدن شما سالم است. وزن، تأثیر مهمی در قدرت باروری مادر دارد. درحالی‌که اکثر زنان دارای کمبود یا اضافه وزن می‌توانند به راحتی باردار شوند، زمانی که بحث مشکلات مرتبط با باروری مطرح می‌شود، اصلاح وزن و تناسب آن می‌تواند موجب افزایش قدرت باروری و شانس بارداری موفق شود. کنترل وزن بدن در محدودۀ مناسب پس از زایمان نیز برای سلامت مادر و افزایش شانس بارداری‌های بعدی مهم است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط