استفاده از دخانیات و تأثیر آن در باروری

استفاده از دخانیات و تأثیر آن در باروری

مصرف دخانیات اثر نامطلوبی در باروری دارد. میزان ناباروری در میان افراد سیگاری بالاتر از افراد غیرسیگاری است. اگرچه مصرف سیگار و قلیان لزوماً باعث ناباروری نمی‌شود، اما می‌تواند اثرهای منفی در قدرت باروری زوج‌ها داشته باشد. مصرف دخانیات به یک اندازه در قدرت باروری زنان و مردان تأثیرگذار است. با اثرات مصرف محصولات دخانی در قدرت باروری آشنا شوید.

سیگار کشیدن و قدرت باروری مردان

سیگار و قلیان می‌تواند در کیفیت و عملکرد اسپرم و DNA آن اثر نامطلوب بگذارد. تحقیقات نشان داده است مردانی که به شکل مداوم سیگار و قلیان می‌کشند، با افت قدرت باروری مواجه خواهند شد. اسپرم این افراد به دلیل کیفیت پایین و شکل نامناسب، توانایی کافی برای ورود به تخمک را ندارد.

همچنین مصرف سیگار و قلیان ممکن است منجر به ناهنجاری‌های DNA شود که می‌تواند از طریق اسپرم به تخمک انتقال یابد و منجر به بروز نقص‌های مادرزادی در جنین شود. اگرچه مصرف سیگار منجر به کم شدن تعداد اسپرم‌ها و تحرک آن و درنتیجه باعث کاهش قدرت باروری در مردان می‌شود، اما شواهد علمی در مورد اینکه مصرف دخانیات منجر به ناباروری شود، وجود ندارد. بهتر است مردان زمانی که قصد بچه‌دار شدن دارند و پیش از اقدام به آن، مصرف سیگار خود را قطع یا تا حد زیادی کاهش دهند.

سیگار کشیدن و قدرت باروری زنان

سیگار کشیدن می‌تواند با قدرت باروری زنان تداخل داشته باشد. مشکلات حاصل از مصرف سیگار می‌تواند اثر بدی در دستگاه تولیدمثل زنان داشته باشد. این مشکلات در سطوح مختلف به شرح زیر رخ می‌‌دهد:

تأثیر سیگار کشیدن روی تخمدان‌ها: تخمدان وظیفۀ آماده‌سازی و آزاد کردن ماهانۀ تخمک و همچنین تولید برخی از هورمون‌های بارداری را دارد. مصرف سیگار و قلیان می‌تواند باعث اختلال در عملکرد تخمدان‌ها شود که این موضوع باعث بروز مشکلاتی مانند تغییرات هورمونی، عادت ماهانۀ نامنظم، نداشتن دورۀ تخمک‌گذاری یا دورۀ ماهانۀ بدون تخمک‌گذاری شود.

تأثیر سیگار کشیدن روی رحم: برخی مطالعات نشان می‌دهد که سیگار می‌تواند در عملکرد رحم تأثیر بگذارد و احتمال باروری را برای زنان سیگاری کمتر کند. زنانی که سیگار می‌کشند، در باروری با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند، زیرا به نظر می‌رسد سیگار کشیدن، تولیدمثل را نیز درسطوح مختلفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. عملکرد نامناسب تخمدان می‌تواند در عملکرد رحم نیز تأثیرگذار باشد.

آثار سیگار کشیدن روی دهانۀ رحم: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیگار در زنان با سرطان دهانۀ رحم ارتباط دارد. سرطان دهانۀ رحم شانس باروری زن را از بین می‌برد.

در اغلب زنان پس از ترک سیگار باروری بهبود می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد که خانم‌های سیگاری با ترک حداقل دو ماه قبل از تلاش برای باردار شدن می‌توانند شانس خود را برای باروری افزایش دهند.

اثر منفی مصرف قلیان در باروری

تأثیرهای زیان‌آور مصرف قلیان بسیار قابل توجه است. تنباکو و دود ناشی از سوختن آن در قلیان، حاوی مقدار زیادی موادی سمی و سرطان‌زاست که باعث انسداد عروق خونی و بیماری‌های قلبی می‌شود. ذغالی که برای سوزاندن تنباکو استفاده می‌شود، منبع تولید منوکسیدکربن است که مجاورت آن با لولۀ پلاستیکی قلیان و همین‌طور قسمت‌های فلزی آن باعث به وجود آمدن مواد سمی و خطرناک می‌شود. مصرف قلیان در مردان باعث کاهش تحرک اسپرم‌ها خواهد شد.

هنگام مصرف قلیان به علت قرار گرفتن در معرض فلز‌های خطرناکی مثل آرسنیک، کُرُم، سرب و کبالت که در اثر حرارت دیدن بخش‌های فلزی قلیان به وجود می‌آید، کیفیت و طول عمر اسپرم‌های مرد به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. همچنین مصرف قلیان باعث می‌شود که سر اسپرم قدرت کافی و لازم برای اتصال به تخمک و ورود به آن را نداشته باشد. اثرهای قلیان در باروری مردان در طولانی‌مدت منجر به بروز مشکلات ژنتیکی می‌شود که می‌تواند در سلامت نوزاد تأثیر بگذارد.

همچنین استفادۀ مشترک از یک قلیان و استفاده نکردن از فیلترهای جداگانه بین افراد باعث می‌شود که عفونت‌ها به راحتی بین آنها انتقال یابد. آب موجود در قلیان، نه تنها باعث تصفیۀ نیکوتین موجود در تنباکو نمی‌شود، بلکه احتمال انتقال بیماری را بین افراد مصرف‌کننده بالا می‌برد. استفاده از قلیان، اکسیژن موجود در خون مادر را کاهش می‌دهد که این خود منجر به تنگی نفس و نقص در روند رشد و شکل‌گیری کودک و در شرایط خاص، مرگ جنین می‌شود.

احتمال تولد کودکانی با وزن کم در مادرانی که در دوران بارداری خود از قلیان استفاده می‌کنند نسبت به مادرانی که هیچ‌یک از محصولات دخانی را مصرف نمی‌کنند بیشتر است. همچنین وجود مشکلات تنفسی در کودکان آنها نیز می‌تواند بیشتر باشد. قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف قلیان توسط دیگران نیز برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند به اندازۀ مصرف مستقیم آن خطرناک است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط