بارداری مجدد بعد از عمل سزارین

بارداری مجدد بعد از عمل سزارین

برخی از زنان، بعد از زایمان کودک خود با عمل سزارین، تصمیم به بارداری مجدد می‌گیرند. اگر کم بودن اختلاف سنی فرزندان برایتان اهمیت دارد، شاید شما هم بخواهید خیلی زود دوباره باردار شوید، اما باید بدانید که بارداری بعدی ممکن است تحت تأثیر عمل سزارین قبلی قرار گیرد. شما می‌توانید با رعایت فاصلۀ زمانی مناسب بعد از عمل سزارین دوباره باردار شوید و یک بارداری سالم و آسان را تجربه کنید. بارداری بعد از یک عمل سزارین نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است که در این مطلب با آن آشنا خواهید شد.

فاصله زمانی عمل سزارین تا بارداری بعدی

از لحاظ پزشکی توصیه می‌شود که حداقل ۱۸ ماه پس از عمل سزارین تا بارداری بعدی صبر کنید. رعایت این فاصلۀ زمانی حتی به زنانی که زایمان طبیعی داشته‌اند نیز توصیه می‌شود. این دوره به بدن فرصت التیام زخم‌های ناشی از زمان تولد را خواهد داد. هرچه زمان بیشتری برای بهبود به خود بدهید، بدن شما قوی‌تر و سالم‌تر خواهد بود. این مسئله بسیار مهم است، به خصوص اگر می‌خواهید نوزاد بعدی را طبیعی به دنیا آورید. بارداری بعد از زایمان سزارین نیاز به طی یک دورۀ زمانی دارد. برخی از دلیل‌هایی که نیاز به طی شدن این دوره را نشان می‌دهد در زیر آمده است:

نیاز بدن به بازسازی: برای بسیاری از افراد، ۱۸ ماه صبر کردن، زمانی بسیار طولانی است. با این حال باید این حقیقت را بپذیرید که بدن شما مقدار زیادی از مواد مغذی را طی بارداری و زایمان از دست داده است و باید دوباره آنها را جایگزین کند. ممکن است مبتلا به کم‌خونی شوید، زیرا بیشتر آهن موجود در خون شما با جنین و جفت تقسیم شده است. علاوه بر این، ممکن است طی خونریزی‌های زایمان، بخش زیادی از آهن بدن خود را از دست بدهید. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان خون از دست رفته در زنانی که عمل سزارین دارند بیشتر از زنانی است که به صورت طبیعی زایمان می‌کنند.

پیشگیری از عوارض بارداری: تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که بلافاصله پس از زایمان باردار می‌شوند، بیشتر در معرض بروز عوارض بارداری هستند. این دسته از زنان ممکن است دچار پارگی رحم شوند و همچنین احتمال زایمان زودرس یا تولد نوزادانی با وزن پایین نیز در آنها بالاتر است.

امکان برنامهریزی مجدد: با گذشت زمان مناسب از بارداری قبلی، فرصت کافی دارید تا قبل از بارداری مجدد به میزان لازم استراحت کنید. دورۀ درمان را به شکل کامل سپری کنید و کودک بعدی را در مناسب‌ترین زمان به دنیا بیاورید.

درصورتی‌که قبل از زمان توصیه‌شده باردار شده‌اید، چندان نگران نباشید. بیشتر کسانی که زودتر از موعد باردار می‌شوند، می‌توانند با بهره‌گیری از راهنمایی‌های لازم، خطر بروز مشکل‌ها را در زمان زایمان کاهش دهند، بنابراین اگر در اواخر دهۀ چهارم زندگی هستید، ممکن است مجبور باشید زودتر از موعد مقرر باردار شوید، زیرا با افزایش سن، خطرهای بارداری افزایش می‌یابد. در واقع، در این حالت زودتر باردار شدن می‌تواند برای شما مفید باشد، زیرا خطر ابتلا به بیماری‌ها نیز با افزایش سن بیشتر می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در این مورد نظر پزشک خود را جویا شوید، زیرا زمان مناسب برای بارداری مجدد در افراد متفاوت است.

چگونگی افزایش احتمال بارداری بعد از سزارین

برخی از زوج‌ها ممکن است بعد از سزارین دچار مشکل باروری شوند. اگر در چنین شرایطی قرار دارید، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. در صورت تشخیص پزشک بهتر است یکی از راه‌های درمان ناباروری را انتخاب کنید. مشکل عمده‌، هزینۀ بسیار بالای روش‌های درمان ناباروری است که بسیاری از زوج‌ها توانایی پرداخت آن را ندارند. اگر به دنبال روشی طبیعی برای باردار شدن هستید، برای افزایش شانس بارداری به نکته‌هایی که در ادامه آمده است، توجه کنید:

مصرف مکمل و ویتامین‌ها: باید میزان ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود افزایش دهید، زیرا مقدار زیادی از ویتامین‌های بدن خود را به دلیل زایمان از دست داده‌اید و برای بارداری مجدد و داشتن بدنی سالم و قوی، باید دریافت ویتامین‌ها را از مواد غذایی افزایش دهید. برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که باید در برنامۀ غذایی خود بگنجانید شامل مکمل‌های دورۀ بارداری و فولیک اسید است. پزشک در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد.

آگاهی از چرخۀ تخمکگذاری: پس از بارداری، بدن برای برگشت به چرخۀ طبیعی نیاز به زمان دارد، زیرا بارداری بسیاری از هورمون‌های بدن را تغییر می‌دهد. برای زودتر باردار شدن باید چرخۀ تخمک‌گذاری خود را به دقت کنترل کنید. اگر از زمان تخمک‌گذاری خود آگاه باشید، بهتر می‌توانید برای اقدام به بارداری برنامه‌ریزی کنید و شانس باردار شدن شما نیز افزایش می‌یابد.

حفظ سبک زندگی سالم: داشتن سبک زندگی سالم، بدن را برای بارداری مجدد پس از سزارین آماده می‌کند. برای رسیدن به سبک زندگی سالم باید از استرس بالا پرهیز کنید، همیشه رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و از کشیدن سیگار خودداری کنید. برخورداری از آرامش خاطر، بهترین حالت ممکن برای آمادگی بارداری است.

زایمان طبیعی بعد از سزارین

برخی از زنانی که اولین فرزند خود را از طریق سزارین به دنیا آورده‌اند، مشتاق هستند تا کودک بعدی خود را به صورت طبیعی زایمان کنند. تا چندی پیش، پزشکان این زنان را به سزارین تشویق می‌کردند، زیرا تصور بر این بود که سزارین روش مطمئن‌تری برای آنهاست ولی به تازگی این روند تغییر کرده است و در حال حاضر بسیاری از زنانی که پیش از این سزارین داشته‌اند، تشویق به زایمان طبیعی می‌شوند که عموماً خطر پایینی دارد. جدا از مسائل ایمنی، بدن در زمان زایمان طبیعی سریع‌تر بهبود می‌یابد. برای انجام زایمان طبیعی پس از سزارین، عوامل زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • دلیل انجام زایمان به روش سزارین در بارداری قبلی
  • نوع برش روی رحم در سزارین قبلی
  • سابقۀ پزشکی بیمار

در پایان، سعی کنید همیشه به دنبال مشاوره و راهنمایی گرفتن از پزشک مورد اعتماد خود باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط