درمان شپش سر در کودکان

اگر فرزند شما هم دچار شپش سر شده، لازم است اقداماتی برای خلاص شدن از شپش و درمان کامل انجام دهید. شپش باعث خارش سر می‌شود که خیلی آزاردهنده است و خودبه‌خود هم از بین نمی‌رود و فرزند شما می‌تواند آن را از طریق تماس نزدیک یعنی تماس سر با سر، به دیگران و حتی به خود شما سرایت دهد. در این مطلب می‌توانید با روش‌های درمان شپش سر آشنا شوید.

اول مطمئن شوید که کودک واقعاً شپش دارد

قبل از این که این فرایند پرزحمت شپش‌زدایی را شروع کنید، مطمئن شوید که فرزندتان واقعاً شپش دارد. این بدان معنی است که شما رشک‌های زنده یعنی تخم شپش یا شپش زنده را در موهای بچهٔ خود دیده‌اید. اگر خودتان علائم را ندیده‌اید و یا در مورد چیزی که می‌بینید مطمئن نیستید، اول لازم است ابتدا به پزشک مراجعه کنید و بفهمید که چگونه از آلودگی فرزندتان به شپش مطمئن شوید.

بعد روشی برای نابودی شپش انتخاب کنید

توصیه‌های متضاد زیادی برای مواجهه با شپش‌ها از اطرافیان می‌شنوید. حتی منابع رسمی بهداشت مانند سازمان‌های دولتی و انجمن‌های پزشکان نظرات متفاوتی دارند و دوستان، بستگان و منابع آنلاین هم انواع روش‌های درمان‌ خانگی و داروهای جایگزین را معرفی می‌کنند. برای اطمینان از اینکه روش انتخابی شما احتمالاً ایمن و مؤثر است، در ابتدا با پزشک کودکتان مشورت کنید. به‌طورکلی، گزینه‌های توصیه‌شده توسط پزشکان، متخصصان قارچ و والدین به شکل زیر معرفی شده است:

ترکیب داروهای ضدشپش و شانه زدن: بسیاری از والدین این رویکرد را امتحان می‌کنند، یعنی داروهای ضدشپش را از داروخانه می‌خرند و آن را به موهای کودک می‌زنند. این کار را با شانه کشیدن مکرر موها از ریشه تا انتها و با استفاده از شانهٔ ضدشپش با دندانه‌های فلزی باکیفیت دنبال کنید.

استفاده از داروهای ضدشپش به تنهایی: برخی پزشکان یک داروی ضدشپش تجویز می‌کنند که از داروخانه تهیه و استفاده استفاده کنید. این داروها به شکل کرم شست‌وشو، شامپو، ژل، موس یا دیگر محصولات مو فروخته می‌شوند. دارو باید طبق تأیید پزشک کودک و بر اساس دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی آن استفاده شود تا بتواند هر گونه شپشی را که ممکن است از تخم بیرون آمده باشد بکشد. وقتی داروی ضدشپش را به موها اعمال می‌کنید، شانه‌های ضدشپش دیگر کمکی به ریشه‌کنی شپش نمی‌کنند، هرچند که این کار برای تشخیص شپش سر و برای شانه کردن و بیرون آوردن شپش و تخم‌هایی که توسط پدیکولیساید کشته شده‌اند مفید است.

شانهٔ ضدشپش به تنهایی: برخی کارشناسان و پزشکان هم می‌گویند که به جای استفاده از داروهای شپش‌کش، از روش شانه کردن برای بیرون آوردن شپش‌ و رشک‌ها با استفاده از شانهٔ مخصوص شپش استفاده کنید. این متخصصان استفاده از پدیکولیسایدها یا عوامل شپش‌کش را به طور کامل رد نمی‌کنند، اما هشدار می‌دهند که این داروها در هر صورت آفت‌کش هستند و به طور بالقوه برای کودکان خطرناکند. آنان معتقدند که روش مکانیکی خارج کردن شپش سر با یک شانه ایمن‌ترین و مؤثرترین روش برای نابودی شپش‌هاست.

روش‌های غیرعلمی و ثابت‌نشده برای درمان شپش کدامند؟

شما ممکن است انواع داروهای طبیعی ضدشپش را در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین پیدا کنید اما این محصولات توسط متخصصان و کارشناسان تأیید نمی‌شود و هیچ تأییدیهٔ علمی در مورد ایمنی یا اثرگذاری آنها وجود ندارد، حتی برخی از آنها می‌تواند سمی باشد، پس مراقب باشید. داروهای خانگی از روغن زیتون، روغن بچه، سس مایونز و وازلین گرفته تا استفاده از سشوار هم اغلب گزینه‌های محبوبی در میان والدین هستند، اما از لحاظ علمی تأیید نشده‌اند و ممکن است با تأخیر در درمان و افزایش بروز عوارض همراه باشند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط