چگونه با سایر والدین یک شبکه تشکیل دهید

چگونه با سایر والدین یک شبکه تشکیل دهید

در روز اول مدرسه، وقتی بچه‌ها همکلاسی‌های خود را زیر نظر می‌گیرند، شما نیز می‌توانید شروع به ایجاد ارتباط با والدین دیگر کنید. ارتباط گرفتن با پدرها و مادرهای دیگر یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کمک به موفقیت فرزندتان در مدرسه است. در این مطلب با این موضوع که چطور با سایر والدین در مهدکودک یا مدرسه یک شبکه تشکیل دهید آشنا شوید.

مزایای شبکه‌سازی والدین

تشکیل یک شبکه، نه به دشواری تلاش برای دوست شدن با آدم‌های کاملاً غریبه‌ است و نه به آسانی گرفتن فهرستی از اسامی و اطلاعات تماس آنها. شبکه‌سازی بدان معناست که شما تصمیم می‌گیرید به عنوان گروهی از افراد دارای مهارت‌ها، استعدادها و علایق متنوع اما با یک علاقۀ مشترک، گرد هم بیایید. این علاقۀ مشترک، بهبود آموزش فرزندانتان است. یک شبکه به همۀ شما این امکان را می‌دهد که با هم در تماس باشید و برای ایجاد تغییر تلاش کنید. دیگر مزایای ایجاد شبکه و ارتباط با والدین دیگر موارد زیر است:

می‌توانید از شبکه به عنوان یک گروه پشتیبانی استفاده کنید: بچه بزرگ کردن اغلب استرس‌زا و منزوی‌کننده است. دانستن این موضوع که می‌توانید احساسات خود را با افراد دیگری که با مشکلات مشابهی مواجهند در میان بگذارید، آرامش‌بخش و مفید است.

می‌توانید برداشت‌های خود را با والدین دیگر مقایسه کنید: فرض کنید فرزند شما شکایت می‌کند که معلم تکالیف را خوب توضیح نمی‌دهد. می‌توانید با تماس با خانواده‌های دیگر، واقعیت را از دیدگاه دیگران بفهمید تا متوجه شوید که آیا فرزندان آنها نیز چنین چیزی را تجربه می‌کنند یا خیر.

می‌توانید یک گروه مدافع قدرتمند برای اهدافتان ایجاد کنید: گروهی برای همفکری و لابی کردن جهت ایجاد تغییرات سیاستی در مدرسه ایجاد کنید. مدیران مدرسه می‌توانند درخواست یکی از والدین برای حذف معلمی از کلاس یا نیاز به نظارت بهتر بر زنگ تفریح را به تعویق بیندازند اما نادیده گرفتن یک گروه سازمان‌یافته از والدین که برای بیان درخواست‌های خود وقت گذاشته‌اند، بسیار سخت‌تر است.

بچه‌ها هم احساس خوبی دارند: فرزندان شما نسبت به مدرسه احساس بهتری خواهند داشت. تحقیقات نشان داده است که کودکان زمانی بهترین عملکرد را دارند که بدانند بزرگسالان مهم زندگی‌شان همه با هم همکاری می‌کنند.

نحوهٔ ایجاد یک شبکۀ والدین

برای مشارکت والدین و ایجاد یک شبکه برای همفکری و رسیدن به یک نتیجهٔ بهتر گروهی نکاتی به شکل زیر وجود دارد:

در مورد امکانات تحقیق کنید: شاید مدرسۀ شما از قبل یک شبکۀ والدین مانند «انجمن والدین و معلمان» دارد. در این صورت اطلاعات و نحوۀ تماس با دفتر انجمن را از مدیر مدرسه بگیرید. اگر نه خودتان دست به کار شوید. در مورد جلسهٔ اولیا و مربیان بدانید.

نقش فعالی در ارتباط گرفتن با والدین دیگر ایفا کنید: می‌توانید از معلم فرزندتان یا مدیر شروع کنید. آنها باید فهرستی از اسامی و اطلاعات تماس همهٔ والدین کلاس داشته باشد. اگر در تماس گرفتن با والدین دیگر مشکل داشته‌اید یا نمی‌توانید ایمیل یا شماره تلفن آنها را از معلم بگیرید، سعی کنید فرزندتان را برای چند روز به مدرسه برسانید. به این ترتیب، با والدین دیگری آشنا خواهید شد که فرزندان خود را به مدرسه می‌آورند و با هم می‌توانید فهرستی از نام‌ها ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از معلم بخواهید که یادداشتی را با دانش‌آموزان به خانه بفرستد که در آن توضیح دهد شما در حال سازماندهی یک فهرست تلفن هستید و به شمارۀ آنها نیاز دارید.

و بدون شک، قبل از این‌که فهرستی از اطلاعات تماس را بین سایر والدین توزیع کنید، با همه تماس بگیرید تا مطمئن شوید آنها مایلند در این فهرست قرار بگیرند.

هر وقت می‌توانید به مدرسه سر بزنید: به نمایش‌های مدرسه، روزهای سفر میدانی، اجتماعات، کنسرت‌ها و رویدادهای ورزشی بروید. داوطلبانه سفرهای کلاس را همراهی کنید. این یک راه عالی برای ملاقات با والدین دیگر و شناخت آنها در یک محیط آرام و طبیعی است.

یک دفتر والدین راه‌اندازی کنید: اگر مدرسهٔ فرزندتان دفتر والدین ندارد، آن را ایجاد کنید. دفتر والدین مکانی است که والدین می‌توانند برای بحث در مورد نگرانی‌ها، برگزاری گردهمایی‌های غیررسمی، به اشتراک‌گذاری منابع، برنامه‌ریزی رویدادها و گرفتن اطلاعات با یکدیگر ملاقات کنند. برخی از دفترهای والدین را می‌توان در مدرسه و در گوشه‌ای از دفتر اصلی یا در یک اتاق اضافی تشکیل داد. اگر مدرسه فضای دفتر والدین را ندارد، شاید بتوانید آن را در کتابخانه در شهرتان یا یکی از مراکز فرهنگی ایجاد کنید.

در جامعۀ والدین فعال بمانید: شما با بازدید از کتابخانۀ محلی، شورای هنری، پارک‌ها، زمین‌های ورزشی، استخر و با شرکت در رویدادهای اجتماعی مانند نمایشگاه‌های محلی و مهمانی‌های مجتمع ساختمانی، به طور طبیعی با والدین دیگر برخورد می‌کنید و با آنها آشنا خواهید شد. از این برخوردها برای دعوت از والدین به جلسات و رد و بدل کردن شماره تلفن و آدرس ایمیل استفاده کنید.

در مورد کودک خجالتی در مدرسه بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط