فولیکولیت چیست و چطور درمان می‌شود؟

فولیکولیت چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ در این مطلب با فولیکولیت، علائم و نشانه‌های فولیکولیت، تشخیص و درمان فولیکولیت در کودکان آشنا شوید.

فولیکولیت

هر مویی که روی بدن شما وجود دارد از داخل یک فولیکول در زیر پوست رشد می‌کند. فولیکولیت زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌های مو عفونی می‌شوند. فولیکولیت می‌تواند در بچه‌ها یا بزرگسالان رخ دهد، اما قبل از دو سالگی شایع نیست.

علائم فولیکولیت

این عارضه که با ایجاد ناراحتی همراه است باعث می‌شود جوش‌ها یا کورک‌ها یا جوش چرکی سرسفیدی دور فولیکول‌های مو تشکیل شود. ضایعه ممکن است دلمه ببندد، اغلب خارش‌دار و ناراحت‌کننده است و در صورت شدیدتر شدن وضعیت ممکن است دردناک شود. به طور معمول در گردن، زیر بازوها، در ناحیهٔ کشاله ران و روی صورت، دست‌ها، پاها و باسن بروز می‌کند.

عامل ایجاد فولیکولیت 

چه عاملی باعث ایجاد فولیکولیت می‌شود؟ فولیکول‌ها هنگامی عفونی می‌شوند که باکتری‌هایی که همیشه روی پوست ما وجود دارند که معمولاً باکتری استافیلوکوک است، وارد فولیکول می‌شوند. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که چیزی باعث تحریک فولیکول‌ها می‌شود و شکافی ایجاد می‌کند که باکتری‌ها می‌توانند وارد آن شوند.

به عنوان مثال، لباس‌هایی که روی پوست ساییده می‌شوند، یک برش یا خراش پوست، باندی که مدت طولانی روی پوست باشد، یا شیو کردن موها می‌تواند منجر به عفونی شدن فولیکول‌های موی شود.

یک شکل از این ضایعه توسط باکتری‌های موجود در استخرها و جکوزی‌های کثیف ایجاد می‌شود. کودکان معمولاً مدتی طولانی‌تر از بزرگسالان در آب می‌مانند و به همین دلیل بیشتر احتمال ابتلا به فولیکولیت را دارند، به خصوص در قسمت‌هایی از بدن که مایوی مرطوب با پوستشان تماس دارد.

همچنین این جوش‌ها در افرادی که عارضه‌ای پوستی مانند اگزما یا آکنه دارند، بیشتر دیده می‌شود و احتمال بروز آن وقتی هوا گرم و مرطوب باشد نیز بیشتر است.

درمان فولیکولیت

درمان فولیکولیت برای بچه‌ها به سن آنها، شدت عفونت و باکتری ایجادکننده‌ٔ آن ارتباط دارد. پزشک چگونگی درمان مشکل را تشخیص می‌دهد. ممکن است بتوانید آن را در خانه به راحتی درمان کنید، یا ممکن است نیاز به استفاده از داروهای تجویزی مانند آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی داشته باشید.

برای جلوگیری از بروز فولیکولیت، پوست و لباس بچه‌های خود را مخصوصاً در هوای گرم، تمیز و خشک نگه دارید و از پوشاندن لباس‌هایی که خیلی تنگ هستند و به پوست ساییده می‌شوند خودداری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط