علائم بارداری را از چه زمانی احساس خواهم کرد؟

علائم بارداری را از چه زمانی احساس خواهم کرد؟

پژوهش‌های خیلی کمی دربارهٔ این موضوع انجام شده است و علائم اولیهٔ بارداری برای هر خانمی متفاوت هستند. برخی زنان اولین علائم را یک یا دو هفته پس از لقاح و شکل‌گیری رویان احساس می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر تا چند ماه هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنند. در این مطلب می‌توانید با علائم بارداری در هفته‌های اول بارداری آشنا شوید.

احساس اولین علائم بارداری

در بهترین پژوهشی که تا امروز روی این سؤال صورت گرفته است، ۱۳۶ زن که در تلاش برای بارداری بودند، علائم روزانهٔ خودشان را از زمان قطع مصرف قرص ضدبارداری تا هشت هفته پس از بارداری ثبت کردند، یعنی هشت هفته پس از اولین روز از آخرین دورهٔ پریودشان و نتایج به این شکل بود:

اولین علامت بارداری معمولاً فقدان یک دوره پریود است و پس از آن رایج‌ترین علائم شامل حالت تهوع یا استفراغ، احساس خستگی، تکرر ادرار و ورم سینه‌ها و حساسیت آنها به لمس است که تمام این علائم می‌تواند خفیف یا شدید باشد. همه چیز را در مورد هفتهٔ اول بارداری بدانید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از تقویم بارداری موجود در اپلیکیشن بارداری و وارد کردن اولین روز پریود از آخرین عادت ماهانهٔ خودتان، روز و تاریخ زایمانتان را به دست آورید و تمام هفته‌های بارداری و مراحل رشد کودکتان را با تصویر ببینید.

علائم بارداری در هفتهٔ دوم

آخرین پریود شما حدود دو هفته پیش شروع شد. بر اساس روش پزشکان و ماماها برای شمارش هفته‌های بارداری، در هفتهٔ به اصطلاح دوم، شما تنها در حال تخمک‌گذاری و احتمالاً در شرف لقاح هستید. آنچه اکنون احساس می‌کنید احتمالاً مرتبط با چرخهٔ معمول قاعدگی‌تان است.

نحوهٔ شکل‌گیری جنین و عکس رویان ابتدایی در هفتهٔ دوم بارداری را ببینید.

علائم بارداری در هفتهٔ سوم

بیشتر زنان در هفتهٔ سوم بارداری هم هنوز تغییری احساس نمی‌کنند، اما برخی از آنها ممکن است اندکی لکه‌بینی لانه‌گزینی را ببینند یا علائم اولیهٔ بارداری مثل خستگی، سینه‌های حساس به لمس، تهوع یا استفراغ، حس بویایی قوی‌تر، بیزاری از برخی غذاها و دفعات ادرار بیشتر را تجربه کنند.

چگونگی مراحل رشد و عکس جنین در هفتهٔ سوم بارداری را ببینید.

علائم بارداری در هفتهٔ چهارم

معمولاً شما چهار هفته پس از اولین روز آخرین دورهٔ پریودتان دوباره پریود می‌شوید اما اگر باردار باشید واضح‌ترین علامت بارداری در این مرحله پریود نشدن است. بسیاری از زنان در چهار هفتگی هنوز حالشان خوب است اما دیگران ممکن است دردناک بودن سینه‌ها، خستگی، تکرر ادرار و تهوع داشته باشند. حدود یک‌ سوم از زنان در هفتهٔ چهارم بارداری تهوع را تجربه می‌کنند. شکل‌گیری، رشد و عکس جنین در هفتهٔ چهارم بارداری را ببینید.

علائم بارداری در هفتهٔ پنجم

در حینی که جنین با سرعت سرگیجه‌آوری در رحمتان رشد می‌کند، شما ممکن است با برخی از عوارض شایع و مرتبط با بارداری مثل خستگی، درد یا ورم سینه، تهوع و دستشویی‌ رفتن‌های مکرر آشناتر شوید.

هفتهٔ پنج بارداری و روند رشد و عکس جنین در هفتهٔ پنجم بارداری را ببینید.

علائم بارداری در هفتهٔ ششم

برای بیشتر زنان تهوع صبحگاهی بین هفتهٔ ششم تا هشتم شروع می‌شود. همچنین ممکن است به شدت خسته بوده و نوسانات خلقی داشته باشید که می‌تواند به علت تغییرات هورمونی و همچنین استرس ناشی از این باشد که بارداری‌تان چه سرانجامی دارد.

در حدود ۲۵ درصد از زنان در اوایل بارداری لکه‌بینی دارند. این معمولاً موضوع نگران‌کننده‌ای نیست اما اگر لکه‌بینی یا خونریزی داشتید با پزشک یا ماما تماس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز خوب است.

مراحل و روند رشد و عکس جنین در هفتهٔ شش بارداری را ببینید.

علائم بارداری در هفتهٔ هفتم

تهوع بارداری ممکن است در این مرحله دیگر کاملاً شروع شده باشد و همچنین ممکن است متوجه شوید که شلوارتان هم کمی تنگ شده است. رحم شما اکنون دو برابر سایز آن در پنج هفتهٔ پیش است. احتمالاً به دستشویی رفتن مکرر نیاز دارید که ناشی از افزایش فشار جنین در حال رشد روی مثانه و تصفیهٔ خون بیشتر در کلیه‌هاست.

هفتهٔ هفت بارداری و رشد و عکس جنین در هفتهٔ هفتم بارداری را ببینید.

علائم بارداری در هفتهٔ هشتم

تغییرات بارداری ممکن است شما را بی‌حال و خسته کرده باشد و تهوع و استفراغ هم ممکن است انرژی شما را کم کنند. سایز سوتین شما ممکن است کمی‌تنگ شده باشد، زیرا افزایش سطح هورمون‌ها در حال آماده کردن سینه‌ها برای شیردهی هستند. همچنین اگر شب‌ها چند بار برای دستشویی رفتن بیدار می‌شوید یا اگر حساس بودن سینه‌ها مانع از این می‌شود که شب‌ها بتوانید روی شکم‌ بخوابید، ممکن است در خوابیدن هم مشکل پیدا کنید. دیگر علائم بارداری که زنان در هفتهٔ هشتم بارداری گزارش کرده‌اند عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی خفیف رحمی ولی بدون خونریزی
  • نفخ شکم
  • یبوست
  • سوزش معده
  • گرفتگی بینی
  • تنگی نفس
  • ویار یا بیزاری از برخی غذاها
  • احساس سبکی در سر
  • سیاهرگ‌های واریسی
  • تیره‌تر شدن قسمت‌هایی از پوست مثل روی صورت، شکم یا هالهٔ نوک سینه‌ها

کارشناسان گمان می‌کنند که این علائم، با وجود ناخوشایند بودنشان ممکن است خدمت مهمی را انجام دهند. مثلاً اگر مانع از خوردن چیزی شوند که ممکن است به جنین در طول مراحل حساس رشد و تکاملش آسیب بزند. آنها همچنین ممکن است برخی زنان را از باردار بودنشان آگاه کنند و آنها را تشویق به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی در بارداری و جست‌وجوی مراقبت‌های بارداری کنند.

با این حال، از آنجا که علائم اولیه تا پس از شکل‌گیری رویان ظاهر نمی‌شوند، حتی قبل از اینکه علائم را داشته باشید یا نتیجهٔ تست بیبی چک شما مثبت شود، بهتر است فرض را بر این بگذارید کنید که باردار هستید و از خودتان خیلی خوب مراقبت کنید.

مراحل رشد و عکس جنین در هفتهٔ هشتم بارداری را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط