رشد جنین در هفتهٔ اول

رشد جنین در هفتهٔ اول

فرایند آزادسازی تخمک، لقاح، لانه‌گزینی تخمک لقاح‌یافته در رحم و در نهایت رشد جنین ابتدایی را شکل می‌دهد. هر ماه در داخل تخمدان‌ها، تعدادی تخمک شروع به رشد در کیسه‌هایی پر از مایع به نام فولیکول می‌کنند. در نهایت یکی از تخمک‌ها از فولیکول آزاد می‌شود که به این اتفاق تخمک‌گذاری می‌گویند. تخمک‌گذاری حدوداً دو هفته پیش از آغاز دورۀ عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. پس از این که تخمک از فولیکول آزاد شد، فولیکول تبدیل به کیستی به نام جسم زرد می‌شود. جسم زرد شروع به ترشح هورمونی می‌کند که این هورمون باعث افزایش ضخامت دیوارۀ رحم و به این ترتیب رحم برای حضور تخمک بارور آماده خواهد شد. توضیحات یک پزشک در مورد لقاح تخمک با اسپرم را بشنوید.

بعد از نزدیکی جنسی، اسپرم از دهانۀ رحم وارد رحم می‌شود و به سمت لوله‌های رحم حرکت می‌کند. اگر یکی از اسپرم‌هایی که توانسته است به لولۀ رحم برسد، به تخمک نیز برسد و وارد آن شود، می‌تواند تخمک را بارور کند. در این حالت دیوارۀ خارجی تخمک تغییر حالت می‌دهد و اجازۀ ورود اسپرم دیگری را نخواهد داد. ژن‌ها و جنسیت جنین در لحظۀ لقاح تعیین می‌شود. اگر اسپرم دارای کروموزوم Y باشد، کودک شما پسر و اگر دارای کروموزوم X باشد، فرزندتان دختر خواهد بود.

برای داشتن اطلاعات و ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شدهٔ هفته به هفتهٔ بارداری‌تان، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید تا در تمام روزهای بارداری، مادرشو همراه شما باشد. همچنین برای دیدن تصاویر هفتگی رشد جنین، اپلیکیشن بارداری مادرشو را نصب کنید. 

سلول‌ها طی سه هفتهٔ آینده به شکل یک توده درمی‌آیند؛ در این زمان اولین سلول‌های عصبی کودکتان تشکیل شده ‌است. سه تا چهار هفته بعد از لقاح که تقریباً پنج تا شش هفته بعد از شروع آخرین عادت ماهانه است، جنین به اندازه‌ای هورمون بارداری hCG ترشح کرده است که در تست‌های بیبی چک بارداری قابل تشخیص است. در این زمان عادت ماهانه شروع نخواهد شد و در صورت استفاده از یک تست بیبی چک بارداری متوجه خواهید شد که باردار هستید.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط