جدول زمانی رشد موهای جنین: موی کودک شما چه شکلی است؟

موهای بدن کودک شما که کرک جنینی یا لانگو نامیده می‌شود در حدود هفته‌ٔ ۲۲ بارداری شروع به جوانه زدن می‌کند، اما این موها معمولاً در چند هفته‌ٔ اول پس از تولد کودک می‌ریزند. در این فاصله، موهای سر کودک نیز در همین زمان قابل مشاهده خواهد بود. بعضی از نوزادان هنگام تولد موهای زیادی دارند، بعضی دیگر به سختی مویی روی سرشان پیدا می‌شود. رنگ و بافت موی کودک شما ممکن است در ماه‌های اول زندگی تغییر کند. آیا کودک شما سری مانند هلوی کرکی خواهد داشت یا یالی که سیخ‌سیخی می‌ایستد؟ موهای کودک در بدو تولد هر طور که باشد، احتمالاً در اولین سال زندگی تغییر خواهد کرد. در این مطلب با رشد موهای جنین آشنا شوید.

موهای بدن جنین

فولیکول‌های مو از هفته‌ٔ ۱۴ بارداری در اعماق پوست جنین تشکیل می‌شوند. حدود ۲۰ هفتگی، موهای ظریف و نرمی از این فولیکول‌ها روی ابروها، لب بالا و چانه شروع به جوانه زدن می‌کنند. در ۲۲ هفتگی، موها در پشت، شانه‌ها، گوش‌ها و پیشانی نیز قابل مشاهده هستند. این موهای ریز که کرک جنینی نامیده می‌شود، کمک می‌کند تا ورنیکس، یعنی ماده‌ای چرب که از پوست کودک در برابر قرار گرفتن مداوم در معرض مایع آمنیوتیک محافظت می‌کند، در جای خود بماند.

کرک جنینی کل بدن را می‌پوشاند و بیشتر آن معمولاً قبل از تولد از بین می‌رود. بعضی از نوزادان زودرس با کرک جنینی زیادی پوشیده شده‌اند، زیرا قبل از زمان طبیعی ریزش این موهای ظریف به دنیا می‌آیند. کرک جنینی‌ای که نوزاد با آن متولد می‌شود معمولاً در چند هفته‌ٔ اول زندگی می‌ریزد، هرچند در بعضی از افراد می‌تواند به مدت طولانی‌تری باقی بماند. رنگ کرک جنینی ممکن است کاملاً متفاوت از موهای سر فرزندتان باشد. همچنین ممکن است در نوزادانی که رنگ پوست آنها تیره‌تر است کاملاً تیره‌رنگ و در نتیجه بیشتر قابل مشاهده باشد.

موهای سر جنین

فولیکول‌های موی روی پوست سر کودکتان الگوی رویشی یا خط رویش مو ایجاد می‌کنند که تا پایان عمر باقی می‌ماند. پس از تولد دیگر فولیکول‌ جدیدی تشکیل نمی‌شود، بنابراین نوزادان با تمام فولیکول‌هایی که خواهند داشت، متولد می‌شوند.

در ۲۲ هفتگی موهای سر کودک شما قابل مشاهده است و می‌تواند به سرعت رشد کنند یا تا پایان بارداری فقط اندکی رشد کرده باشند. در هفته‌های پس از شروع رشد مو، سلول‌هایی که ملانین تولید می‌کنند دست به کار می‌شوند و شروع به افزودن رنگ به رشته‌های مو می‌کنند.

پیش‌بینی رنگ موی کودکتان آسان نیست. متخصصان فکر می‌کنند که ژن‌های مختلف زیادی در تعیین میزان دقیق ملانین ساخته‌شده در داخل هر رشته‌ٔ مو نقش دارند، اما آنها به طور قطع نمی‌دانند که این ژن‌ها برای ایجاد طیف عظیم رنگ‌ موهای محتمل چگونه تعامل و برهم‌کنشی دارند. بنابراین آماده‌ٔ غافلگیری باشید، زیرا رنگ و بافت موی کودک شما می‌تواند از هر گوشه از شجره‌ٔ خانوادگی‌اش ریشه بگیرد.

همچنین، ظاهر موهای کودک شما در بدو تولد لزوماً چیزی نیست که بعداً خواهد بود. نوزادان غالباً در شش ماه اول زندگی به تدریج موهای خود را از دست می‌دهند و به جای آن موهای جدیدی درمی‌آورند. آنچه دوباره به جای آن موها درمی‌آید ممکن است شبیه قبلی‌ها یا از رنگ یا بافت کاملاً متفاوتی باشد.

در دوران بارداری چه کاری می‌توانید برای سلامت موهای جنین انجام دهید؟

برای حمایت بهتر از رشد و نمو موهای کودکتان، در طول بارداری خوب غذا بخورید و مکمل‌های بارداری را مصرف کنید.

نقاط عطف کلیدی در رشد موهای جنین طی هفته‌های بارداری

اتفاقات کلیدی رشد موهای جنین شما طی هفته‌های بارداری به شکل زیر است:

هفتهٔ ۱۴: فولیکول‌های مو شروع به شکل‌گیری می‌کنند.

هفتهٔ ۲۰: اولین موها روی ابروها، لب بالا و چانه جوانه می‌زنند.

هفتهٔ ۲۲: مو روی سر قابل مشاهده است و کرک جنینی ظریف و نرمی بدن را می‌پوشاند، به خصوص روی شانه‌ها، پشت، گوش‌ها و پیشانی.

هفتهٔ ۲۳ تا تولد: تولید ملانین که به موها رنگ می‌دهد شروع می‌شود.

تولد: مقداری از کرک‌های جنینی هنوز وجود دارند، اما طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده می‌ریزند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط