تغذیه در طول شب: یک تا دو سال

تغذیه در طول شب: یک تا دو سال

آیا در طول خواب شب باید به کودک شیر بدهید یا ندهید؟ در این مطلب با راهکارهای حذف تغذیهٔ کودکان در طول شب از سن یک تا دو سالگی آشنا شوید.

در طول خواب شب به کودک شیر بدهید یا ندهید؟

کارشناسان اتفاق نظر دارند که اگر کودک شما کمتر از شش ماه دارد، باید هر بار که در طول شب بیدار می‌شود، او را تغذیه کنید. اما هنگامی که از شش ماهگی گذشت، می‌توانید کم‌کم میان‌وعده‌ٔ شیردهی نیمه‌شب را جا بیندازید.

هدف از این کار جدا کردن غذا خوردن از خوابیدن است تا اگر کودک نوپایتان نیمه‌شب از خواب بیدار شد، دیگر برای دوباره به خواب رفتن نیازی به سینهٔ شما یا شیشه‌شیر نداشته باشد.

اگر کودک یک تا دو ساله هنوز بخواهد شب‌ها شیر بخورد چه باید بکنید؟

پنج نظر خلاصه در این زمینه وجود دارد که متعلق به محققان و کارشناسان برجستهٔ طب اطفال در دنیاست و شما می‌توانید هر کدام از آنها را که به شرایط زندگی و فلسفهٔ فرزندپروری شما نزدیک‌تر است انتخاب کنید. جمع‌بندی این نظرات به شکل زیر است:

نظر اول: کودکان در سن نوپایی، یعنی از ۱۲ تا ۲۴ ماهگی در طول روز به اندازهٔ کافی غذا می‌خورند که نیازی به تغذیه در طول شب نداشته باشند. اگر در هنگام بیدار شدن‌های شبانه‌ٔ کودک، به شیردهی یا دادن شیشه‌شیر به او ادامه دهید، ممکن است احتمال بروز مشکلات خواب را بیشتر کنید. اگر شیردهی می‌کنید، به تدریج طول مدت شیردهی در هر نوبت را کوتاه کنید. زمان شیردهی را تغییر دهید تا به ساعت خواب کودک نزدیک نباشد و از شخص دیگری بخواهید او را به رختخواب ببرد تا بوی شیر شما را استشمام نکند. شما می‌توانید شیشه‌شیر را به طور تدریجی و با کاهش مقدار شیر خشک به اندازه‌ٔ ۲۹ میلی‌لیتر در هر شب قطع کنید.

نظر دوم: اگر فرزندتان عادت کرده‌ است که در طول شب توجه زیادی از شما دریافت کند، شاید وقت آن است که به تدریج او را به روال دیگری عادت دهید. برای مثال، اگر به کودک نوپایتان وقتی بیدار می‌شده‌ است شیر پاستوریزه داده‌اید، حالا یا شیر را رقیق کنید یا آب را جایگرین آن کنید و به تدریج دیگر هیچ چیزی به او ندهید. کودک باید یاد بگیرد که شب زمانی برای خوابیدن است.

نظر سوم: سعی کنید تغذیهٔ کودک را با خوابیدن او مرتبط نکنید. اگر در حین شیر خوردن به خواب می‌رود، این کار متوقف کنید و او را در تختش بگذارید و با راهکارهای دیگر مثل ایجاد برنامهٔ روتین قبل از خواب مثل خواندن لالایی او را بخوابانید. هرچه بزرگ‌تر می‌شود، به تدریج تعداد دفعات تغذیه‌ٔ او را کاهش دهید.

نظر چهارم: اگر کودکتان هنوز شیشه‌شیر می‌خواهد، می‌توانید کم‌کم آن را به همراه داستان خواندن و کارهای دیگر، به بخشی از مراسم قبل از خوابش تبدیل کنید، چون در این سن او شیشه‌شیر را بیشتر برای تسکین و آرامش نیاز دارد تا چیز دیگری، ولی این مراسم باید قبل از رفتن به تخت باشد و کودک را با شیشه‌‌شیر در رختخواب نگذارید. این کار می‌تواند به پوسیدگی دندان منجر شود و به عنوان یک منبع جایگزین احساس ایمنی عمل می‌کند که می‌تواند به آن وابسته شود.

نظر پنجم: سعی کنید برای کودک تداعی‌های خواب مختلفی ایجاد کنید که شامل شیر یا غذا خوردن نباشد تا به این ترتیب او برای به خواب رفتن به غذا خوردن نیاز پیدا نکند. برای شروع یک شیشه‌شیر به کودک بدهید و او را در گهواره‌اش بگذارید و سپس یک شیء انتقالی مانند خرس عروسکی را بدهید تا بغل کند. سپس کودک و خرس عروسکی را به رختخواب منتقل کنید، اما شیشه‌‌شیر را جا بگذارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط