اگر کودک سه تا هشت ساله از جایی افتاد چه کار کنید؟

اگر کودک سه تا هشت ساله از جایی افتاد چه کار کنید؟

بچه‌ها اغلب زیاد زمین می‌خورند و آسیب خاصی هم نمی‌‌بینند ولی اگر کودکتان مثلاً از روی دوچرخه‌اش افتاد و آسیب دید، چه باید بکنید؟ در این مطلب با سقوط از بلندی و افتادن‌ کودک سه تا هشت ساله آشنا شوید.

اگر کودکتان از جایی افتاد چه کار کنید؟

وقتی کودکتان سقوطی جدی دارد، مثلاً از روی دوچرخه، تجهیزات زمین بازی یا پیشخان آشپزخانه افتاده است، شما باید بررسی دقیقی برای آسیب‌های احتمالی انجام دهید، به ویژه اگر او روی سر یا پشت خود بیفتد.

باید مطمئن شوید که فرزندتان زخمی جدی ندارد، استخوان‌هایش نشکسته و دچار ضربه مغزی یا آسیب‌دیدگی داخلی، از جمله آسیب جدی در ناحیه‌ٔ سر، مانند شکستگی جمجمه یا آسیب درون‌جمجمه‌ای نشده است.

اگر فرزندتان از نظر شما خوب به نظر می‌رسد و رفتار و عملکردش طبیعی به نظر می‌آید، احتمالاً سقوط آسیبی جدی ایجاد نکرده است. شکرگزار باشید، اما یک چشمتان به او باشد. تا ۲۴ ساعت دیگر به دقت او را زیر نظر بگیرید، به خصوص اگر هنگام سقوط سرش به چیزی خورد یا روی سرش افتاد.

اما اگر شدت افتادن فرزندتان شما را نگران کرده است، یعنی فکر می‌کنید که او باید صدمه دیده باشد یا اگر فرزندتان تحریک‌پذیر یا دچار گیجی و سردرگمی است، جانب احتیاط را نگه دارید و او را برای معاینه به مطب پزشک یا اورژانس ببرید.

هرچند ضروری نیست که کودک خود را بعد از سقوط از بلندی بیدار نگه دارید اما اگر بیدار باشد، فهمیدن این‌که او عملکرد و رفتاری طبیعی دارد یا نه، آسان‌تر خواهد بود.

چه زمانی باید با اورژانس تماس بگیرید یا کودک را به اورژانس ببرید؟

اگر فرزندتان پس از سقوط از بلندی یا افتادن هر یک از علائم زیر را داشت با شماره‌ٔ ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرید:

  • افت هوشیاری؛ اگر کودکتان نفس نمی‌کشد، از شخص دیگری بخواهید با اورژانس تماس بگیرد و خودتان تا رسیدن کمک، احیای قلبی ریوی کودک را انجام دهید.
  • خونریزی؛ اگر کودکتان خونریزی‌ای دارد که نمی‌توانید با اعمال فشار متوقف کنید. در مورد خونریزی و بریدگی در کودکان بیشتر بدانید.
  • تشنج؛ اگر کودکتان دچار تشنج شود، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید و کمک بخواهید.

اما در صورت مشاهده‌ٔ هر یک از علائم زیر لازم است کودک خود را بلافاصله به اورژانس ببرید:

  • علائم استخوان شکسته، از جمله تغییر شکل آشکار، مانند مچ دستی که به شکل غیرعادی خم شده است، یا دست یا پایی که ناهمتراز با بدن به نظر می‌رسد.
  • علائمی از شکستگی جمجمه مانند ناحیه‌ای نرم و متورم روی جمجمه، به ویژه در کناره‌های سر، در بالا یا پشت گوش‌ها، وجود خون در سفیدی چشم‌ها یا خروج مایعی مایل به صورتی یا خونی از بینی یا گوش‌های کودک دیده می‌شود.
  • علائم ضربه‌ٔ مغزی مانند استفراغ مداوم، خواب‌آلودگی بیش از حد، سردرد، سرگیجه و افت حافظه، مثلاً به خاطر نیاوردن سقوط یا زمین خوردن وجود دارد.
  • نشانه‌هایی از آسیب مغزی احتمالی، مانند تغییر در اندازه‌ٔ مردمک‌ها و حرکات غیرمعمول چشم‌ها دیده شود.
  • گریه یا جیغ زدن طولانی، که می‌تواند حاکی از یک آسیب داخلی مانند خونریزی شکمی باشد.

چه کار کنید اگر روی سر کودکتان برآمدگی ایجاد شده است؟

به وجود آمدن برآمدگی روی سر کودکان اتفاق متداولی است و مخصوصاً در بچه‌های فعال شایع است. اگرچه برآمدگی روی سر می‌تواند ترسناک به نظر برسد، اما لزوماً به معنای آسیب‌دیدگی جدی فرزندتان نیست. هنگامی که ورمی روی سر ایجاد می‌شود، قسمت عمده‌ٔ آن از سر بیرون زده است، زیرا جمجمه‌ٔ فرزندتان دقیقاً زیر پوست سرش است.

برای کمک به از بین رفتن برآمدگی، یک کمپرس یخ یا اگر نداشتید، یک کیسه مثلاً نخودفرنگی منجمد را در حوله‌ یا پارچهٔ نخی نازکی بپیچید و آن را هر بار برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، به طور نامتوالی روی سرش بگذارید و این کار را برای مدت یک ساعت ادامه دهید. در آغوش گرفتن کودک در این مدت یا خواندن یک کتاب می‌تواند حواس او را از سردی و ناراحتی کمپرس یخ پرت کند.

اگر فکر می‌کنید برآمدگی روی سر فرزندتان، او را اذیت می‌کند، می‌توانید از پزشکش در مورد دادن دز مناسب استامینوفن سؤال کنید. اما هرگز به کودکتان آسپرین ندهید، زیرا می‌تواند به یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ری منجر شود.

چطور خطر آسیب جدی ناشی از افتادن کودکتان را کاهش دهید؟

اگر کودکتان خیلی فعال است و زیاد می‌افتد، چگونه می‌توانید خطر آسیب جدی او را کاهش دهید؟ دویدن و یادگیری اسکیت و دوچرخه‌سواری همگی بخشی از زندگی کودک هستند و برآمدگی‌ها و کبودی‌های جزئی گریزناپذیرند. با این وجود، سقوط از بلندی عامل شماره‌ٔ یک جراحات تصادفی در بچه‌هاست و یک مورد از هر سه مورد از این حوادث قابل پیشگیری است. پس هر کاری را که می‌توانید برای حفظ امنیت فرزند خود از انجام دهید، از جمله:

  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر وقت سوار دوچرخه، کفش اسکیت، اسکیت‌برد یا اسکوتر است یا ورزش تیمی انجام می‌دهد، از لوازم محافظتی مناسب مانند کلاه ایمنی و محافظ‌های بدن مثل زانوبند استفاده می‌کند.
  • هنگام یادگیری یک مهارت جدید، قوانین ایمنی پایه را به او یاد بدهید.
  • زیر همه‌ٔ فرش‌ها پد ضدلغزش بگذارید و اگر به نظر می‌رسد فرش‌ها باعث سکندری خوردن کودکتان می‌شوند، آنها را بردارید.
  • برای جلوگیری از سر خوردن او در حمام، داخل وان یک زیرانداز مخصوص وان ضدلغزش بیندازید.
  • پله‌های خانه‌ را از اشیایی که ممکن است باعث سکندری خوردن فرزندتان شود خالی نگه دارید.
  • از محافظ پنجره استفاده کنید. به توری‌های پنجره‌ها اکتفا نکنید، زیرا توری‌ها برای ممانعت از افتادن بچه‌ها طراحی نشده‌اند.
  • صندلی‌ها و سایر وسایل مبلمان را از پنجره‌ها دور کنید.
  • به دنبال در زمین بازی و پارک بازی ایمن‌تری مناطقی باشید و مطمئن شوید کودکتان هنگام بازی در زمین بازی تحت نظارت یک بزرگسال است.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط