چطور مقررات خانهٔ خود را به کودکتان توضیح بدهید

چطور مقررات خانهٔ خود را به کودکتان توضیح بدهید

خیلی خوب است که قوانین خانه و خانوادهٔ خود را حتی به یک کودک خیلی کوچک توضیح دهید، اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان تا وقتی حداقل دو سال دارد، آنها را درک یا رعایت کند و در واقع حتی کودکان واقعاً «چرایی» و علت بیشتر قوانین را تا نزدیک به سه سالگی درک نمی‌کنند. در این مطلب می‌توانید با راهکارهایی برای شروع توضیح یک سری از قوانین و مقررات توی خانه به کودکتان آشنا شوید.

واقع‌بین باشید

حتی اگر به نظر می‌رسد که کودکتان علت قوانین را درک می‌کند، برای مثال، اگر شما با قاطعیت به او یادآوری کنید نباید به اجاق گاز دست بزند و او هم عقب می‌رود، اما واقعیت این است که سال‌ها طول خواهد کشید تا کنترل نفس، شکیبایی و خویشتن‌داری خوب و دقیقی پیدا کند. مشغولیت اصلی ذهن کودکان نوپا و خردسال کاوش و آزمایش محدودیت‌هایشان است، پس انتظار نداشته باشید که او همواره از قوانین اطاعت کند یا همیشه روش درستی برای انجام کارهایش داشته باشد.

صبور باشید

صبر یکی از ویژگی‌های مهم هر پدر و مادر خوب و دلسوزی است. هنگام آموزش قوانین به کودکان در هر سنی، صبر و شکیبایی کلید موفقیت آموزش است. به همین دلیل هم شما باید انتظارات واقع‌بینانه‌ای از کودک داشته باشید، یعنی سن و خلقیات کودکتان را در نظر بگیرید، وگرنه ناگهان کلافگی و حس درماندگی زیادی را تجربه خواهید کرد.

باید و نبایدها را جمع ببندید

به جای اینکه از فعل دوم شخص مفرد استفاده کنید و مثلاً بگویید: «تو نمی‌تونی توی هال غذا بخوری» از یک عبارت کلی و جمع بسته‌ شده استفاده کنید و بگویید: «ما فقط توی آشپزخونه یا پشت میز ناهارخوری چیزی می‌خوریم». این به کودک شما کمک می‌کند که بفهمد همه باید قوانین و مقررات خانه را دنبال کنند و آنچه را که باید انجام دهد برایش توضیح می‌دهد، نه فقط چیزی را که نباید انجام دهد.

به رفتار خوب توجه مثبت نشان دهید

به رفتارهایی که می‌خواهید در کودکتان تشویق کنید توجه مثبتی نشان دهید. احتمال یادگیری کنترل خود از طریق انضباط سختگیرانه و همراه با مجازات برای فرزندتان خیلی کمتر است. همچنین برای حفظ اعصاب خودتان تلاش کنید رفتار فرزندتان را با رفتارهای کودکان دیگر مقایسه نکنید. توانایی کودکان نوپا برای کنترل خود و دنبال کردن دستورات تا حد زیادی متفاوت از یکدیگر است، پس یادگیری کودک شما با کودک خواهر یا دوستتان فرق دارد.

تکرار و تداوم را جدی بگیرید

همیشه به خاطر داشته باشید که کودکان چندین بار در روز با شرایط ناآشنا و تازه مواجه می‌شوند و چیزی که برای شما یک قانون آشکار، معمول و طبیعی به نظر می‌رسد ممکن است برای کودکتان هیچ معنایی نداشته باشد. بنابراین، باید قوانین را بارها و بارها توضیح دهید و اغلب توجه فرزندتان را به چیز دیگری هدایت کنید. به عنوان مثال، اولین باری که کودکتان مدادرنگی در دستش می‌گیرد، احتمالاً نمی‌داند که باید از آن روی کاغذ استفاده کند، پس اگر شروع به نقاشی روی میز ناهارخوری کرد، می‌توانید به او بگویید: «ما روی کاغذها با مدادرنگی هر چیزی رو می‌کشیم.»

اگر او همچنان به نقاشی روی مبلمان یا دیوار ادامه دارد، مدادرنگی‌ها را بردارید و او را به فعالیت دیگری هدایت کنید. برای فهمیدن این ماجرا توسط کودک ممکن است به تکرار قاطعانهٔ این کار در چند جلسه رنگ‌آمیزی بسیار کوتاه نیاز باشد تا بالاخره کودکتان این قاعده و قانون را درک کند و به خاطرش بسپارد.

در مورد اجرای قوانین قاطع باشید

مطمئن شوید که خودتان و بقیهٔ اعضای خانواده نیز از قوانین و مقررات خانه، به ویژه جلوی کودکتان پیروی می‌کنند، چون اگر کودکتان شما یا دیگری را در حال انجام کاری ببیند که گفته‌اید ممنوع است گیج می‌شود و احتمالاً کم‌کم پیش خودش نتیجه‌گیری می‌کند که قوانین چندان هم مهم نیستند! و از همین‌جاست که برخی مشکلات دیگر نیز برای شما و او شروع خواهد شد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط