اریتما توکسیکوم یا راش نوزادی

اریتما توکسیکوم یا راش نوزادی

اریتما توکسیکوم یکی از عارضه‌های شایع پوستی در نوزادان است. این عارضه یک راش رایج در نوزادان فول‌ترم است و گرچه اریتما توکسیکوم بی‌ضرر و بی‌خطر است، اما می‌تواند برای تازه‌والدها به ویژه مادران نگران‌کننده باشد. در این مطلب می‌توانید با این عارضهٔ بی‌خطر در نوزادان آشنا شوید.

اریتما توکسیکوم

اریتما توکسیکوم را راش نوزادی، سرخی و اریتم سمی نیز می‌نامند. اریتما توکسیکوم مسری نیست. این راش شایع و لکه‌لکه حداقل ۵۰ درصد از نوزادان طبیعی و نرمال را مبتلا می‌کند. اریتما توکسیکوم معمولاً دو تا پنج روز پس از تولد نوزاد ظاهر می‌شود و در عرض یک هفته از بین می‌رود.

راش حاصل از این عارضه می‌تواند روی صورت، سینه، دست‌ها و پاهای نوزاد باشد، اما معمولاً در کف دست یا پاهای او وجود ندارد. راش ناشی از اریتما توکسیکوم یک راش لکه‌لکه و قرمز همراه با برآمدگی‌های کوچکی است که می‌تواند حاوی مایع باشد و هرچند مایع داخل برآمدگی‌ها ممکن است شبیه چرک باشد اما عفونتی در آنها وجود ندارد.

علائم و عوامل ایجاد اریتما توکسیکوم

این عارضه شامل راشی متشکل از برآمدگی‌های کوچک زرد یا سفید است که پوست اطراف آن قرمز است و می‌تواند در هر جای بدن کودک به جز کف دست‌ها و کف پاها ظاهر شود. برآمدگی‌ها ممکن است در یک ناحیه ظاهر شوند و سپس به سرعت به ناحیهٔ دیگری از بدن حرکت کنند. اما اینکه چه عاملی باعث بروز اریتما توکسیکوم می‌شود باید گفت که علت بروز این عارضه ناشناخته است.

درمان اریتما توکسیکوم

اریتما توکسیکوم می‌تواند در حدود نیمی از نوزادان فول‌ترم دیده شود. این عارضه ممکن است در چند ساعت اول زندگی یا بعد از چند روز اول تولدش ظاهر شود. اریتما توکسیکوم می‌تواند تا روزها باقی بماند ولی هیچ درمانی برای آن لازم نیست. اریتما توکسیکوم معمولاً در عرض چند هفته خودبه‌خود برطرف می‌شود و وقتی کودک به یک تا چهار ماهگی برسد، تمام علائم آن به طور کامل ناپدید می‌شود.

در مورد مراقبت از پوست کودک خود، لازم است توصیه‌های پزشک کودکتان را دنبال کنید. اگر کودکتان راشی روی پوستش دارد و همچنین بی‌قرار و بهانه‌گیر است و خوب شیر نمی‌خورد، لازم است حتماً با پزشک فرزندتان تماس بگیرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط