نمونه‌برداری آندومتر با پایپل یا پایپل بیوپسی

نمونه‌برداری آندومتر با پایپل یا پایپل بیوپسی

در نمونه‌برداری یا بیوپسی آندومتر، قطعهٔ کوچکی از بافت پوشش داخلی رحم به نام آندومتر برداشته می‌شود و زیر میکروسکوپ برای ارزیابی سرطان و سایر ناهنجاری‌های سلولی بررسی می‌شود. این روش به یافتن علت خونریزی شدید یا نامنظم زنان کمک می‌کند. نمونه‌برداری آندومتر با پایپل نیز یک پروسهٔ خیلی ساده است که طی معاینهٔ لگن در مطب زنان برای برداشتن نمونهٔ بسیار کوچکی از بافت درون رحم انجام می‌شود. اما اول بهتر است بدانیم چند روش نمونه‌برداری آندومتر یا نمونه‌برداری رحم وجود دارد؟ در این مطلب با نمونه‌برداری آندومتر، نمونه‌برداری آندومتر با پایپل و جواب چند پرسش در مورد پایپل بیوپسی آشنا شوید.

بیوپسی آندومتر یا پوشش داخلی رحم

نمونه‌برداری رحم می‌تواند با چند روش انجام شود که متداول‌ترین آن دو روش نمونه‌برداری آندومتر با دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) و دیگری نمونه‌برداری آندومتر با پایپل یا پایپل بیوپسی است که در اغلب موارد، روش انتخابی اول از نظر پزشک همان روش پایپل بیوپسی است ولی باز هم به نظر پزشک شما ارتباط دارد که کدام روش برای شما بهتر خواهد بود.  

بیوپسی آندومتر یک پروسهٔ پزشکی است که در آن قطعهٔ کوچکی از بافت پوششی رحم را که آندومتر نام دارد، برای بررسی زیر میکروسکوپ برداشته می‌شود. بافت برداشته‌شده از نظر سرطان یا هر گونه ناهنجاری سلولی دیگر بررسی می‌شود. 

پایپل چیست؟

پایپل (Pipelle) یک کورت سیلاستیک (نوعی سیلیکون لاستیکی) است که به دلیل انعطاف‌پذیری، نیازی به فورسپس تناکولوم یا صاف کردن محور فوندوس گردن رحم ندارد. پایپل همچنین نیازی به بیهوشی عمومی ندارد، در حالی که دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) به بستری شدن و بیهوشی عمومی نیاز دارد و بعد از عمل با درد همراه است. 

نمونه‌برداری آندومتر با پایپل چیست؟

بافت پوشش داخلی رحم، آندومتر نام دارد و بیوپسی یا نمونه‌برداری آندومتر با پایپل (Endometrial Pipelle Biopsy) نام پروسه‌ای برای برداشتن نمونهٔ کوچکی از بافت پوشش داخلی رحم است. سپس نمونه را به وسیلهٔ خود شما یا از طریق هماهنگی مطب پزشکتان به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا وجود سرطان یا سایر سلول‌های غیرطبیعی در پوشش داخلی رحم بررسی شود. نمونه‌برداری آندومتر با پایپل ممکن است به سؤالات زیر پاسخ دهد:

  • علت خونریزی غیرطبیعی واژینال شخص چیست؛ برای قاعدگی‌های شدید یا درازمدت، یا خونریزی بین پریودها
  • چرا بعد از یائسگی کمی خونریزی وجود دارد.
  • چرا اسکن سونوگرافی نشان می‌دهد که لایهٔ داخلی رحم ضخیم شده است.

اگر نیاز به انجام نمونه‌برداری آندومتر با پایپل باشد، این پروسه به عنوان بخشی از ویزیت معمولی زنان در مطب پزشک زنان هنگام معاینهٔ لگن انجام خواهد شد.

چه علائمی ممکن است نشان دهد که نیاز به بیوپسی آندومتر دارید؟

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، پزشک ممکن است نمونه‌برداری آندومتر را توصیه کند:

  • قاعدگی‌های سنگین یا بسیار طولانی
  • قاعدگی نامنظم
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • خونریزی غیرطبیعی در زنانی که تاموکسیفن؛ یک داروی سرطان پستان، مصرف می‌کنند.
  • ضخیم شدن پوشش رحم که در سونوگرافی مشخص می‌شود.

علل انجام بیوپسی آندومتر چیست؟

چه کسانی ممکن است به نمونه‌برداری آندومتر نیاز داشته باشند؟ نمونه‌برداری آندومتر برای کمک به پزشک در یافتن علت مشکلات منجر به خونریزی شدید یا نامنظم انجام می‌شود. این پروسه رایج‌ترین آزمایش برای تشخیص سرطان آندومتر است.

اگرچه بیوپسی آندومتر یک پروسهٔ ساده است که در مطب انجام می‌گیرد، اما باید توسط پزشکی انجام شود که تجربهٔ انجام آن را دارد. بیوپسی همچنین به پزشک اجازه می‌دهد تا بررسی کند که آیا سطح هورمون آندومتر بدن متعادل است یا خیر.

نمونه‌برداری آندومتر معمولاً در زنان بالای 35 سال انجام می‌شود. این نمونه‌برداری در زنان باردار قابل انجام نیست. گاهی اوقات بیوپسی روی زنانی که قادر به باردار شدن نیستند انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا ناباروری با مشکل آندومتر ارتباط دارد یا خیر.

نمونه‌برداری آندومتر با پایپل برای چه کسانی مناسب نیست؟

این نمونه‌برداری برای شما مناسب نیست اگر:

  • باردار هستید.
  • عفونتی در واژن یا لگن دارید.

همچنین اگر بیماری التهابی لگن دارید، در مورد انجام بایوپسی پزشک شما باید نظر بدهد، چون گاهی لازم و گاهی غیرضروری است.

مزایای بیوپسی آندومتر چیست؟

بیوپسی آندومتر رایج‌ترین و دقیق‌ترین آزمایشی است که برای تشخیص سرطان آندومتر استفاده می‌شود و نتایج آزمایشگاه بعد از یک یا دو هفته آماده می‌شود. پس مزیت این نمونه‌برداری بررسی وجود سلول‌های غیرطبیعی یا نشانه‌های سرطان و شروع به‌موقع درمان است.

خطرهای انجام ندادن نمونه‌برداری چیست؟

اگر نمونه‌برداری انجام نشود، نمی‌توان وجود سلول‌های غیرطبیعی یا نشانه‌های سرطان را بررسی کرد در نتیجه پزشک قادر به تشخیص و ارائهٔ درمان برای بیماری‌های بالقوه نیست. همچنین لازم است بدانید که هیچ جایگزین دیگری برای نمونه‌برداری آندومتر وجود ندارد.

عوارض نمونه‌برداری آندومتر چیست؟

این پروسه به‌طورکلی بسیار ایمن است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط شاید در طول عمل درد خفیف از نوع درد پریود را تجربه کنید. گاهی اوقات ممکن است پس از نمونه‌برداری به مسکن‌های ساده مانند استامینوفن نیاز داشته باشید، اما بیشتر زنان فقط برای زمان خیلی کوتاهی در حین انجام نمونه‌برداری کمی احساس ناراحتی می‌کنند. در موارد نادر، بیماران ممکن است در معرض خطرات زیر باشند:

  • خونریزی طولانی‌مدت
  • عفونت
  • سوراخ شدن رحم؛ یک مورد بسیار نادر است که با توجه به تجربه و آگاهی پزشکان نباید نگران آن باشید.

گاهی اوقات انجام بیوپسی ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر تاکنون زایمان نکرده باشید یا در گذشته درمانی روی دهانهٔ رحم شما انجام شده باشد. در این موارد شاید برای انجام نمونه‌برداری لازم باشد شما را به اتاق عمل ببرند و تحت بیهوشی عمومی قرار دهند. اگر چنین باشد، بیوپسی در همان زمان ویزیت سرپایی انجام نخواهد شد و به تاریخ دیگری موکول می‌شود.

نمونه‌برداری آندومتر با پایپل چطور انجام می‌شود؟

آماده شدن برای نمونه‌برداری

برای انجام نمونه‌برداری نیازی به آماده‌سازی خاصی وجود ندارد و حتی اگر پریود هستید یا خونریزی پس از یائسگی را تجربه می‌کنید، همچنان می‌توانید این پروسه را انجام دهید. فقط بد نیست اگر پد بهداشتی یا یک حولهٔ تمیز همراهتان باشد تا در صورت شروع خونریزی طبیعی بعد از نمونه‌برداری، آن را روی صندلی ماشین بگذارید، یا قبل از خروج از مطب پزشک یک پد بگذارید.

در طول نمونه‌برداری

در صورت نیاز به بیوپسی، این کار به عنوان بخشی از پروسۀ معاینۀ پزشک انجام می‌شود. پزشک به شما توضیح می‌دهد که قرار است چه معایناتی انجام دهند و در موافقت با انجام نمونه‌برداری از شما سؤال می‌شود.

سپس لباس‌هایتان را در‌می‌آورید و روی تخت معاینهٔ مطب پزشک که بارها آن را دیده‌اید و روی آن برای انجام معاینه دراز کشیده‌اید قرار می‌گیرید. روند انجام نمونه‌برداری آندومتر به ترتیب زیر است و کل پروسهٔ بیوپسی معمولاً بین 5 تا 15 دقیقه طول می‌کشد:

  • پزشک ابتدا یک اسپکولوم (Speculum) را وارد واژن می‌کند. اسپکولوم ابزاری است که برای باز کردن واژن استفاده می‌شود، شبیه زمانی که آزمایش پاپ اسمیر را انجام می‌دهید. این کار به پزشک امکان می‌دهد تا دیواره‌های واژن و دهانهٔ رحم را بررسی کند تا ببیند آیا سالم به نظر می‌رسند یا خیر.

اسپکولوم

  • سپس پزشک یک لولهٔ پلاستیکی نازک مخصوص به نام پایپل (Pipelle) را از دهانهٔ رحم عبور می‌دهد و وارد رحم می‌کند. نمونه‌ با ایجاد مکش جزئی گرفته می‌شود؛ برای این منظور، قسمت داخلی لوله به سمت بیرون کشیده می‌شود که ایجاد مکش می‌کند. این بخش از پروسه می‌تواند باعث ایجاد دردی از نوع دل‌پیچهٔ رایج پریود شود یا ممکن است هیچ دردی نداشته باشد و شما اصلاً متوجه نشوید. درد معمولاً پس از پایان پروسه برطرف می‌شود، اما برخی از زنان ممکن است احساس کنند به یک مسکن ساده نیاز دارند.

پایپل نمونه برداری رحم

  • گاهی اوقات پزشک برای این‌که مطمئن شود مقدار مناسبی از بافت را برای ارسال به آزمایشگاه جمع‌آوری کرده است، نمونه‌برداری را بیش از یک بار انجام می‌دهد.
  • در مواقعی هم موقعیت دهانهٔ رحم شیب‌دار است که چیزی کاملاً طبیعی است، اما می‌تواند انجام نمونه‌برداری را کمی دشوار کند. اگر این‌طور باشد از ابزاری برای نگه داشتن دهانهٔ رحم استفاده می‌شود. با کمک این ابزار، گردن رحم در موقعیت بهتری قرار می‌گیرد تا انجام بیوپسی را امکان‌پذیر کند.
  • پس از انجام بیوپسی، اسپکولوم خارج می‌شود.
  • سپس، نمونه برای بررسی و تست به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

بعد از نمونه‌برداری

حین انجام بیوپسی و بعد از آن، ممکن است انقباضاتی شبیه دردهای قاعدگی را تجربه کنید. برای مقابله با درد، ممکن است یک مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن برای شما تجویز شود. اگر بعد از نمونه‌برداری احساس ناراحتی شکمی داشتید، می‌توانید استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید. پس از لباس پوشیدن می‌توانید به خانه بروید. اگر پس از پروسه حالتان خوب بود، می‌توانید همان موقع به سر کار بروید. همچنین ممکن است در روز بعد از انجام نمونه‌برداری یا در چند روز بعد کمی خونریزی واژینال داشته باشید که چیزی کاملاً طبیعی است. 

پس از نمونه‌برداری می‌توانید به فعالیت‌های عادی مانند حمام، ورزش و رانندگی ادامه دهید اما به شما توصیه می‌شود که در روزهای بعد از آزمایش از تامپون یا دوش واژینال استفاده نکنید و رابطهٔ جنسی نداشته باشید. برخی از پزشکان ممکن است از شما بخواهند تا حدود یک هفته پس از بیوپسی از شنا کردن، نشستن در جکوزی یا وان آب گرم خودداری کنید. پزشک دستورالعمل‌های دقیق را پس از عمل مجدداً به شما توضیح می‌دهد.

نمونهٔ بیوپسی برای تست شدن توسط خود شما یا هماهنگی مطب پزشک به آزمایشگاه ارسال می‌شود و سپس مثل تمام آزمایش‌های دیگر، جواب آزمایش را پس از آماده شدن برای پزشکتان می‌برید. 

علائم نیازمند تماس با پزشک بعد از نمونه‌برداری آندومتر با پایپل

اگر دچار خونریزی شدید واژینال یا ترشحات بدبو شدید، توصیه می‌شود با پزشک عمومی خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است عفونت داشته باشید و نیازمند مصرف دارو باشید.

خلاصهٔ مطلب

بیوپسی آندومتر یک پروسهٔ پزشکی است که در آن قطعهٔ کوچکی از بافت پوششی رحم را که آندومتر نام دارد، برای بررسی زیر میکروسکوپ برداشته می‌شود. بافت برداشته‌شده از نظر سرطان یا هر گونه ناهنجاری سلولی دیگر بررسی می‌شود.

هرچند بیوپسی آندومتر یک روش تشخیصی درمانی مهم برای ارزیابی زنان در معرض ریسک بالای ابتلا به سرطان آندومتر و پیگیری درمان زنانی است که تحت درمان جایگزینی هورمون هستند، اما گاهی درد روش‌های بیوپسی مثل دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) می‌توانست باعث تردید و ترس بیمار برای انجام آن شود. پایپل آندومتر یک کورت مکش آندومتر جدید و ساخته‌شده از پلاستیک است. در یک مطالعه، محققان عملکرد پایپل را با عملکرد آسپیراتور وابرا (Vabra) مقایسه کردند و نتایج تحقیقات انجام‌شده می‌گوید بیوپسی با پایپل نسبت به وابرا درد کمتری دارد. همچنین این نتایج نشان می‌دهد که پایپل به اندازهٔ آسپیراتور وابرا کارآمد است و پذیرش بیماران نسبت هم به آن بالاتر است. پس دیگر لازم نیست از نمونه‌برداری آندومتر بترسیم!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط