رشد احساسی اجتماعی کودک در ۲۳ ماهگی

حالا کودک شما ۲۳ ماهه است و دو سالگی‌اش ماه دیگر تمام خواهد شد. در این مطلب با تازه‌هایی از رشد اجتماعی و عاطفی کودک ۲۳ ماهه آشنا شوید.

تقلید از بچه‌های بزرگ‌تر

کودک نوپای شما در این سن ممکن است به بازی با بچه‌های دیگر و به خصوص تقلید از آنچه بقیه‌ٔ بچه‌ها انجام می‌دهند علاقه‌ نشان دهد. اگر کودک نوپایتان خواهر یا برادر بزرگ‌تری دارد، تعجب نکنید اگر دیدید تمام طول روز برادر یا خواهر خود را در خانه دنبال می‌کند.

کودکتان ممکن است سعی کند یک توپ بزرگ را به شکلی که از خواهر یا برادر بزرگ‌ترش دیده است به زمین بزند یا شوت کند، با بچه‌های بزرگ‌تر کشتی بگیرد یا به یک بازی گروهی «گرگم‌ به هوا» بپیوندد. او ممکن است سعی کند محبت خواهر و برادر خود را با دادن چیزهای باارزش و دلخواه خود به آنها جلب کند. او همچنین می‌خواهد با درآوردن شکلک‌های خنده‌دار، شما و خواهر و برادرش را سرگرم کند.

برای به حداقل رساندن دعواهای احتمالی بچه‌ها با هم، سعی کنید از برخی اسباب‌بازی‌ها دو عدد داشته باشید. البته لازم نیست از همه‌ٔ اسباب‌‌بازی‌ها دو تا بخرید، اما به طور مثال، اگر کودک نوپایتان عاشق یک ماشین خاص است، مطمئن شوید که یک شیء مشابه برای خواهرش هم وجود دارد تا آنها بتوانند در کنار هم و با حداقل قاپیدن مدام آن از یکدیگر بازی کنند.

اگر با دوستانتان که کودکی هم‌سن کودک شما دارند، قرارهای بازی‌ای را برنامه‌ریزی می‌کنید، اوقاتی را انتخاب کنید که او معمولاً به خوبی استراحت کرده است و خلق خوشی دارد. اگر کودکتان معمولاً از ساعت سک تا سه بعدازظهر می‌خوابد، قرار بازی گذاشتن برای ظهر احتمالاً به معنای شروع دردسر و مشکل است. پس قرارهای بازی را کوتاه نگه دارید؛ ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای کودکان در این سن مناسب است.

آموزش صحبت کردن در مورد احساسات

کودکان نوپا احساسات منحصربه‌فردی دارند و تازه هم شروع به یادگیری واژگانی برای بیان آنها کرده‌اند. شما می‌توانید با آموزش کلماتی که احساسات او، یعنی احساسات خوب و بدش را منعکس می‌کند، به افزایش هوش هیجانی‌اش کمک کنید.

به عنوان مثال بگویید: «می‌بینم که ناراحتی چون الان مجبوریم از پارک بریم خونه!» یا «تو عصبانی می‌شی وقتی برادرت توپش رو به تو نمی‌ده.» همچنین می‌توانید به او کمک کنید تا درک کند که داشتن احساسات متضاد طبیعی است. مثلاً کاملاً طبیعی است اگر «هم نگران و هم هیجان‌زده» باشد وقتی قرار است به کلاس ورزشی جدیدی برود.

آیا کودک نوپایتان شروع به اشاره کردن به خود با نام کوچکش یا شاید ضمیر «من» کرده است؟ این سرنخ مهمی است که نشان می‌دهد او کاملاً می‌داند که فردی جدا و مجزا از شماست. با ستایش دستاوردهای خاص فردی‌اش، فرصت ایجاد اعتماد به نفس در او را غنیمت بشمارید. سعی کنید از گفتن چیزهای کلی مانند «چه پسر خوبی هستی تو» خودداری کنید و به جایش روی چیزهای مشخص مانند «من واقعاً از این برجی که با لگوهات ساختی خوشم اومد!» تمرکز کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط