رشد احساسی اجتماعی کودک در ۲۲ ماهگی

اگر کودک شما نیز در ماه ۲۲ زندگی‌اش است یا به زودی وارد ۲۲ ماهگی‌اش می‌شود، این مطلب به شما کمک می‌کند تا با بخشی از رشد اجتماعی و عاطفی کودک ۲۲ ماهه‌تان آشنا شوید.

دستورها و رئیس‌بازی‌های شیرین

در این سن، کودک نوپای شما می‌تواند هم با استفاده از کلمات و هم با کمک زبان و اشارات بدنی ارتباط برقرار کند، می‌توانید انتظار داشته باشید که به اصطلاح آدم‌بزرگ‌ها خیلی «رئیس‌بازی» دربیاورد اما او در حال آزمایش این است که توانایی‌اش در برقراری ارتباط چه اثری روی اطرافیانش می‌گذارد، پس یادتان باشد کودک نوپای شما در این سن ناسازگار، لجباز و پرخاشگر نیست، بلکه در حالت رشد و شناخت بیشتر احساساتش است!

به عنوان مثال، او ممکن است وقتی شروع به خواندن آهنگ مورد علاقه‌اش می‌کنید داد بزند: «نخون!» و معنی این حرفش این نیست که او واقعاً بخواهد شما ترانه خواندن را متوقف کنید، بلکه بیشتر علاقه‌مند است ببیند که به دستورش چگونه پاسخ می‌دهید.

اگر وقتی با یک اسباب‌بازی بازی می‌کند درخواست کمک کند و بگوید: «کمکم کن!»، شما شاهد یک جهش رشد بسیار بزرگ هستید، چون او به جای پرتاب اسباب‌بازی‌ای که نمی‌تواند آن را به کار بیندازد، حالا می‌تواند از شما بخواهد که به او کمک کنید تا روش کار آن را بفهمد.

«نگاه کن!» هم یکی از دیگر دستورهای مکرر اوست. این درخواست معمولاً نیاز به تأیید شما را نشان می‌دهد. او ممکن است خواهان این باشد که شما از یکی از خط‌خطی‌ها یا برج‌ لگویی که ساخته است تعریف کنید، یا فقط تصدیق کنید که او مثلاً جورابش را خودش پوشیده است و ستایش این موفقیت خاصش به او این اعتماد به نفس را خواهد داد تا سعی کند چیزهای جدید را به تنهایی امتحان کند.

اما شما چه کاری می‌توانید انجام دهید چیست؟ از رفتارهای آمرانه و دستوری کودک نوپا به عنوان راه کمکی برای آموزش گفتن «لطفاً» و «ممنونم» استفاده کنید. برای مثال، وقتی او می‌گوید «مامان کمک»، به او بیاموزید که بگوید «مامان لطفاً کمکم کن!» همچنین می‌توانید از فرمان‌های او برای شروع یک گفت‌وگو استفاده کنید. به عنوان مثال، وقتی می‌گوید «نخون!»، از او بخواهید توضیح دهد که چرا می‌خواهد شما از انجام آن کار دست بردارید. اگرچه کودک نوپایتان احتمالاً واژگان لازم برای بیان توضیحی واقعی به شما را ندارد، اما ممکن است تعجب کنید از اینکه چقدر خوب منظورش را بیان می‌کند.

ابراز عشق و کمی همکاری

حالا کودک نوپایتان ممکن است شما و چند شخص خاص دیگر در زندگی‌اش را غرق مهر و محبت کند. کودکتان آزادانه شما را بغل می‌کند و می‌بوسد و معمولاً وقتی او را صدا می‌زنید پیشتان می‌آید. او کاملاً نمی‌فهمد که منظور از همکاری چیست، اما تشخیص می‌دهد که وقتی آن را انجام می‌دهد، شما خوشحال می‌شوید. او حتی ممکن است مایل باشد در برخی کارهای خانه، مانند جمع کردن کتاب و اسباب‌بازی‌ها؛ البته با پیشنهاد شما، کمک کند.

برخی کودکان هم ممکن است در حوالی این سن وارد یک مرحله سردی و دیرجوشی می‌شوند. اگر فرزند شما خیلی بامحبت یا اهل همکاری نیست، صبور باشید. به خاطر داشته باشید که این می‌تواند دوره‌ای گیج‌کننده برای کودکان نوپا باشد. آنها احساسات زیادی دارند اما همیشه نمی‌توانند آن را با کلمات بیان کنند.

اگر کودک نوپای شما شروع به رد آغوش و بوسه‌های شما کرده است یا همراهی و همکاری نمی‌کند، به این فکر کنید که چه چیزی می‌تواند باعث این این رفتار او شده باشد. آیا نوزاد جدیدی در خانه دارید؟ آیا اخیراً تا دیروقت کار کرده‌اید یا مسافرت بوده‌اید؟ کودک نوپایتان ممکن است شدیداً زیر فشار احساساتش باشد اما قادر به گفتن آنها به شما نباشد.

سعی کنید از او در مورد احساسش سؤالاتی بپرسید. مثلاً بپرسید: «آیا به خاطر چیزی از من ناراحتی؟»، «آیا از من ناراحتی که تا دیروقت کار می‌کنم؟»، «دوست داری وقت بیشتری رو با من بگذرونی؟»، و حتی اگر جواب‌هایش شما را ناراحت کند، درک کنید که او در تلاش است تا احساسات خودش را بفهمد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط