رشد احساسی اجتماعی کودک در ۲۱ ماهگی

کودک نوپای شما حالا وارد ماه ۲۱ زندگی‌اش شده و لازم است بیشتر در مورد چگونگی رفتار اجتماعی و رشد احساس او بدانید. در این مطلب با رشد اجتماعی و عاطفی کودک ۲۱ ماهه آشنا شوید.

مطمئن‌تر به خود و مستقل‌تر

شاید شما هم متوجه شوید که کودک نوپایتان حالا نسبت به گذشته، با دور بودن از شما کمی راحت‌تر کنار می‌آید. او ممکن است حاضر باشد کنار فردی آشنا مانند مادربزرگ یا پدربزرگش بنشیند و به داستانی گوش دهد یا سعی کند خودش یک داستان را تعریف کند.

همچنین ممکن است این رفتار متناوبش که یکی در میان یا کمک شما را می‌خواهد یا می‌خواهد استقلال داشته باشد، کمی معتدل‌تر شده باشد. این اتفاق تا حدودی، به دلیل آن است که مهارت‌های کلامی رو به بهبودش به مرور، حسی از کنترل داشتن روی اوضاع را به او می‌دهد که قبلاً نداشته است. حالا او تمایل بیشتری دارد که برای انجام کارهای خاصی به طور مستقل از شما تلاش کند و ممکن است دیگر برای فهمیدن نحوه‌ٔ کار چیزهایی مثل اسباب‌بازی‌هایش، به کمک شما نیاز نداشته باشد. پیشرفت دیگری که در ۲۱ ماهگی کودکتان باید منتظرش باشید این است که بسیاری از کودکان نوپا کم‌کم با اسم کوچکشان یا ضمیر «من» به خودشان اشاره می‌کنند.

اگر به طور مداوم به فرزندتان عشق، حمایت و پشتیبانی خود را نشان دهید، او اعتماد به نفس لازم برای ایستادن روی پای خود و مستقل شدن را پیدا می‌کند. هر وقت انجام کاری به تنهایی را امتحان می‌کند، تشویقش کنید اما وقتی برای کسب اطمینان خاطر پیش شما برمی‌گردد، او را از خود نرانید. کودکتان تا مدت‌ها بعد از این هم خواهان و نیازمند عشق و توجه شماست.

شناختن چهره‌ها

حالا اگر تصاویر افراد آشنا، مانند پدربزرگ و مادربزرگ و دوستان نزدیک را نشانش دهید، احتمالاً باید بتواند چهره‌ٔ آنها را تشخیص دهد و حتی ممکن است نام آنها را بگوید. او همچنین می‌تواند خودش را در یک عکس گروهی که اخیراً گرفته‌اید پیدا کند.

برخورد با نه گفتن

آیا کودکتان در این سن همچنان به نه گفتن ادامه می‌دهد؟ اگر به جای پرسیدن سؤالاتی که پاسخشان بله یا خیر است جملات خبری بگویید، ممکن است مقداری از منفی‌گرایی و نه‌گویی او را کاهش دهید. برای مثال، به جای پرسیدن سؤال «می‌خوای الان ناهار بخوری؟» جمله‌ای خبری مانند این بگویید: «این هم بشقاب تخم‌مرغ و سبزیجات شما!»

یادگیری تقسیم کردن با دیگران

در این سن اگر از کودک نوپایتان بخواهید، ممکن است مایل باشد تا اسباب‌بازی یا چیز دیگری را که متعلق به شخص دیگری است، به او تحویل دهد. این نشان می‌دهد که کودک نسبت به دیگران آگاه‌تر شده است. کودکتان حالا می‌داند که او تنها فرد موجود در جهان نیست و همه چیز متعلق به او نیست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط