آیا اپلیکیشن‌ها، گیم‌ها یا برنامه‌های «آموزشی» کودکان مزایایی دارند؟

آیا اپلیکیشن‌ها، گیم‌ها یا برنامه‌های «آموزشی» کودکان مزایایی دارند؟

اپلیکیشن‌ها، گیم‌نت‌ها، بازی‌های آموزشی کودکان، بازی‌های کامپیوتری و کنسول بازی یکی از موارد نگران‌کننده برای والدینی است که کودکانشان در هر صورت در معرض این دنیای آنلاین و نمایشگرهای مختلف قرار دارند. اما آیا اپلیکیشن‌ها، گیم‌ و بازی‌ها و برنامه‌های آموزشی مزایایی برای بچه‌ها دارند؟ در این مطلب با جواب این پرسش آشنا شوید.

اپلیکیشن‌ها، گیم‌ها یا برنامه‌های آموزشی کودکان مزایایی دارند؟

محتوای رسانه‌ای باکیفیت می‌تواند به کودکان کمک کند مهارت‌های مهمی را در خود توسعه دهند، و تعدادی گیم و اپلیکیشن خوب هم وجود دارند که از مهارت‌های خواندن، ریاضی و موارد آموزشی دیگر پشتیبانی می‌کنند. همچنین شواهد بسیار خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد بچه‌ها می‌توانند از یک برنامه یا گیم خوب، چیزهایی یاد بگیرند. با این حال، بخش دشوار، جدا کردن محتوای خوب از محتوای بد است.

اگرچه بسیاری از اپلیکیشن‌ها، گیم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ادعا می‌کنند که آموزشی هستند، اما این اصطلاح چندان مفید نیست. تا اوایل سال 2017، اپل ۸۰ هزار اپلیکیشن در دستهٔ برنامه‌های آموزشی خود داشت و تقریباً سه چهارم از اپ‌های پرفروش، کودکان زیر پنج سال را هدف قرار داده بودند. با این حال، اپ‌ها برای معرفی خود به‌ عنوان «اپ آموزشی» نیازی به رعایت هیچ استانداردی ندارند و بیشتر آنها بدون پیروی از برنامهٔ درسی یا استفاده از نظرات متخصصان در زمینهٔ آموزش یا رشد کودک ساخته می‌شوند. برای فهمیدن این نکته که چه چیزی برای سن و مرحلهٔ رشد کودک شما مناسب است باید تلاش کنید، اما قضاوت در این مورد که چه چیزی می‌تواند به یادگیری واقعی کمک کند، دشوار است!

چطور محتوای آموزشی خوب و بد را از هم تشخیص دهید؟

تشخیص محتوای خوب از محتوای بد برای بچه‌ها نیاز به صرف وقت و انرژی شما دارد. ببینید چگونه می‌توان محتوای آموزشی خوب و بد را از هم تشخیص داد:

قبل از بازی یا تماشای کودکتان، خودتان آن را ببینید

قبل از معرفی فیلم‌ها و اپ‌ها به فرزندتان، آنها را تماشا و آنهایی را انتخاب کنید که فرزندتان را به مشارکت فعال تشویق می‌کند. به دنبال عناصر تعاملی باشید که از یادگیری و تفکر استراتژیک پشتیبانی می‌کنند. محتوا را همراه فرزندتان تماشا یا بازی کنید تا نهایت استفاده را از این تجربه ببرد.

محتوای باکیفیت را تقویت کنید

برای استفاده حداکثری از گیم‌های آموزشی باکیفیت، به کاری که فرزندتان در آن گیم انجام می‌دهد توجه کنید و وقتی زمان نمایشگر تمام شد، درس‌های آموزش داده‌شده را تقویت کنید. برای مثال، اگر فرزندتان با اپلیکیشنی بازی می‌کند که روی شناسایی الگوها و طرح‌ها تمرکز دارد، او را تشویق کنید تا طرح‌های موجود در خانه‌تان را بیابد یا با لگو یا اسباب‌بازی‌های دیگر یک طرح ساده ایجاد کنید. اگر یک ویدیوی آموزشی در مورد تشخیص حروف الفبا را تماشا می‌کند، به او کمک کنید حروف را در کتاب‌ها و تابلوها تشخیص دهد.

به دنبال داستان‌ها و بازی‌های خوش‌ساخت باشید

از اپ‌هایی که کودکتان را ملزم می‌کند تا بدون فکر کلیک کند یا دارای تصاویری است که ایجاد حواس‌پرتی می‌کند، دوری کنید. به «نقاط داغ» توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ منظور از نقاط داغ فرصت‌های تصادفی برای کلیک کردن روی چیزهایی است که به داستان یا بازی مرتبط نیستند. بازی‌ها و اپلیکیشن‌های رایگان ریسک بالاتری دارند، زیرا ممکن است کودکتان با تبلیغات آزاردهنده و گاهی اوقات محتوای نامناسب مواجه شود.

نظرات کاربران آنها را بررسی کنید و سایت‌ها را ببینید

برخی وب‌سایت‌ها مثل Common Sense Media بازی‌ها و اپ‌ها را از نظر تناسب سنی و ارزش آموزشی ارزیابی می‌کند که می‌توانید به آنها نگاهی بیندازید. شما همچنین می‌توانید غیر از مطالعهٔ مطالب و مقاله‌های معتبر در مورد انتخاب بازی‌های رایانه‌ای و همچنین بهترین برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان و جذاب‌ترین اپ‌ها، جواب بسیاری از سؤالات خودتان را هم از خواندن نظرات کاربران، به خصوص والدین در مورد بازی‌های اینترنتی برای بچه‌ها پیدا کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط