آیا خوردن تخم‌مرغ در بارداری خطر دارد؟

آیا خوردن تخم‌مرغ در بارداری خطر دارد؟

آیا خوردن تخم مرغ در طول بارداری خطری ندارد؟ در این مطلب با همه چیز در مورد خوردن تخم‌مرغ در دوران بارداری آشنا شوید.

نکات بسیار مهم در مورد خوردن تخم‌مرغ در بارداری

خوردن تخم‌مرغ در بارداری ضرری ندارد، اما اطمینان حاصل کنید که اگر آن را آب‌‌پز می‌کنید کاملاً پخته و سفت باشد و اگر آن را سرخ یا نیمرو می‌کنید آبکی و شل نباشد. تخم‌مرغ‌های خام یا کم‌پخته می‌توانند حامل ارگانیسم‌های عامل بیماری مثل باکتری سالمونلا باشند که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. اگر با این باکتری بیمار شوید، این احتمال هست که دچار تب بالا، استفراغ، اسهال و دهیدارسیون یا کم‌آبی بدن شوید. در موارد جدی، این علائم می‌توانند به اندازه‌ای شدید باشند که بتوانند باعث زایمان زودرس یا حتی سقط جنین شوند. اما پختن کامل تخم‌مرغ، باکتری سالمونلا را نابود می‌کند.

برای نابود کردن باکتری، تخم‌مرغ باید به اندازه‌ای جوشانده شود که زرده و سفیده هر دو سفت شوند. یعنی نباید تخم‌مرغ نیم‌پز یا تخم‌مرغ عسلی بخورید. اگر تخم‌مرغ نیم‌پز یا غذایی آماده می‌کنید که حاوی تخم‌مرغ خام است مثل اگ‌ناگ، بستنی، کاستارد، موس شکلات، سس‌هایی با تخم‌‌مرغ خام مثل مایونز و سس سالاد سزار، باید حتماً از تخم‌مرغ پاستوریزهٔ یک برند مطمئن استفاده کنید یا خیلی خیلی بهتر است اگر اصلاً غذایی حاوی تخم‌مرغ خام را اصلاً نخورید. همچنین خمیر شیرینی و خمیر کیکتان را هم نچشید. تخم‌مرغ‌های پاستوریزه با عنوان «پاستوریزه» روی جعبه‌شان برچسب می‌خورند، اما آیا شما از این بابت مطمئن هستید؟

از آنجا که دشوار بتوان فهمید که تخم‌مرغ استفاده‌شده در غذاهای رستوران‌ها پاستوریزه است یا نه، در رستوران هم از خوردن همهٔ غذاهایی که در آنها از تخم‌مرغ خام یا نیم‌پخته استفاده می‌شود پرهیز کنید. غذاهایی با تخم‌مرغ‌ پرشده یا سالادهایی را هم که با تخم‌مرغ تهیه شده‌اند بیرون از خانه نخورید، مگر اینکه به طور قطع مطمئن باشید آن غذاها به شکل سالم و ایمنی آماده و کاملاً پخته شده‌اند. همچنین کمتر از دو ساعت بیرون از یخچال بوده‌اند که این زمان در روزهای خیلی گرم یک ساعت است. ایمن‌تر است که این غذاها را در خانه تهیه کنید تا مطمئن باشید که تخم‌مرغ‌ها پخته هستند و در نگهداری و استفاده از آنها ملاحظات ایمنی رعایت شده است.

محصولاتی که در فروشگاه‌ها هستند مثل مایونز، باید با تخم‌مرغ پاستوریزه تهیه شوند، بنابراین آنها ایمن هستند. محصولات مایع، منجمد یا خشک‌شدهٔ حاوی محصولات تخم‌مرغ هم باید پاستوریزه باشند. اما برای رعایت جانب احتیاط، کارشناسان و پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کند فقط از محصولات پخته استفاده کنند.

تخم‌‌مرغ‌های پختهٔ آماده و پاستوپریزه یا غیرپاستوریزه نیز اگر فوراً خورده نشوند می‌توانند خطرناک باشند، حتی اگر در یخچال‌ باشند. هر غذایی که استفاده یا نگهداری آن در یخچال اصولی نبوده است می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که باعث ایجاد بیماری‌ای‌ به نام لیستریوزیس ‌شود. این بیماری می‌تواند به سقط جنین، مرده‌زایی یا زایمان زودرس منجر شود.

برای پیشگیری از لیستروزیس، استفاده و ذخیرهٔ مواد غذایی را به شکل ایمن و اصولی انجام دهید و باقی‌مانده‌ها را هرچه زودتر مصرف کنید. هر غذای حاوی تخم‌مرغی را بین دمای ۷۱ تا ۷۳ درجهٔ سانتی‌گراد بپزید و قبل از خوردن هر باقی‌مانده‌ای از آن غذا، به فاصلهٔ کوتاهی قبل از خوردن دوباره آن را در همان دما گرم کنید. اگر حرارت‌سنج ندارید، اطمینان حاصل کنید که از غذا بخار بلند می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید