مهارت حرکتی ظریف کودک: پوشیدن و درآوردن لباس

مهارت حرکتی ظریف کودک: پوشیدن و درآوردن لباس

پوشیدن و درآوردن لباس‌ها یک مهارت برای کودکان نوپا محسوب می‌شود. حتماً شما هم دیده‌اید که لباس‌هایی برای بیرون بردن کودکتان به تن او کرده‌اید اما یک لحظه که برای انجام کار دیگری غافل شده‌اید، او تمام لباس‌هایش را درآورده است. در این مطلب بیشتر با مهارت پوشیدن و درآوردن لباس در کودکان آشنا خواهید شد.

مهارت پوشیدن و درآوردن لباس

پوشیدن لباس‌ها و درآوردن آنها از جمله سرگرمی‌های لذت‌بخش کودکان نوپاست که مواردی را لازم است در مورد آن بدانیم. اول از همه، یادتان باشد که فرزندتان این کار را برای کلافه کردن شما نمی‌کند. پس با ایجاد فرصت‌های بیشتر برای موفقیت در این زمینه، به فرزندتان کمک کنید.

همچنین لباس پوشیدن و لخت شدن، فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند تا او بتواند روی هماهنگی انگشت‌ها و دستان خود کار کند. اما چطور این مهارت ظریف را در کودکان تشویق کنیم؟

همراهی کودک در رشد مهارت پوشیدن و درآوردن لباس‌

برخی از راهنمایی‌های زیر ممکن است شرایط مناسب و شیرینی را در رشد این مهارت برای کودک شما فراهم کند:

  • به او پوشاکی برای پوشاندن به عروسکش بدهید، اما نه لزوماً لباس‌های کوچک خود عروسک‌ها را که خیلی ظریف هستند و می‌تواند کودک را کلافه کند یا ناتوانی‌اش در پوشاندن آنها به عروسکش او را به گریه بیندازد. برای کودک، پوشاندن کلاه‌ و مانتوها به عروسکش بیشتر قابل مدیریت است.
  • بعضی از عروسک‌ها خودشان لباس‌هایی مخصوص و راحت برای تشویق این مهارت دارند، اما هزینه کردن برای این خرید را شما مشخص می‌کنید.
  • یک سبد پر از لباس‌هایی مثل کت‌ها و کفش‌های قدیمی تمیز و شسته‌شدهٔ بدون پاشنه، روسری‌های قدیمی و تعداد زیادی کلاه تهیه کنید، تا کودک با آنها تمرین کند؛ مطمئناً از این کار خوشحال می‌شود!
  • هنگام لباس پوشیدن برای بیرون رفتن و برای کم کردن کشمکش‌ها بهتر است بدانید کودک نوپای شما در پوشیدن شلوار یا دامن‌هایی با کمر کش‌دار، بالاتنه‌های بدون دکمه و کفش‌های چسبی راحت‌تر است.
  • در آخر هم یادتان باشد که موارد سخت‌تر، مثل آموزش بستن لباس‌های دکمه‌دار یا دکمه‌های فشاری را یکی‌یکی به او معرفی کنید.
  • در آموزش بستن زیپ نیز مراقب آسیب ندیدن دست‌های کوچکش باشید و برای یاد دادن آن عجله نکنید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط