بیایید با بچه‌ها بازی کنیم: درام‌های جورواجور

بیایید با بچه‌ها بازی کنیم: درام‌های جورواجور

کوبیدن روی اشیا و مشت زدن به هر چیزی به خصوص وقتی صدای بلندی بدهد برای بچه‌ها هیجان‌انگیز است. برای کودک تماشای اینکه با دست و یک ضربه‌ٔ مشتش روی هر چیزی می‌تواند صدای خاصی ایجاد کند به مرور دلیل محکمی برای این حقیقت است که هر حرکت و کاری نتیجه‌ای دارد. در این مطلب با یک بازی مفید برای کودکان از سن سه ماهگی تا یک سالگی آشنا شوید.

سن مناسب برای این بازی

این بازی از سه ماهگی تا یک سالگی برای کودک شما مناسب است. رشد قدرت شنیداری، آشنایی با ریتم و آهنگ، درک رابطه‌ٔ علت و معلولی و برقرار کردن ارتباط، بخشی از مهارت‌های رشدیافته طی این بازی است. بعدها که کودکتان بزرگ‌تر شد، با قرار دادن او در پشت وسایلی مثل طبل و درام یا طبل‌های دست‌سازی که با سطل و قوطی درست کرده‌اید و خوانندگی خودتان در نقش خواننده‌ٔ اصلی می‌توانید مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودک را بیشتر هم تقویت کنید.

نحوهٔ انجام بازی

تعدادی قوطی‌ خالی و سطل‌ پلاستیکی یا هر ظرف دردار انعطاف‌پذیر مقوایی یا پلاستیکی مثل سطل‌های تمام‌شدهٔ ماست تهیه کنید. با به کارگیری ظرف‌های خالی به عنوان طبل و درام، به کودکتان نشان دهید که چطور با استفاده از کف دست، انگشت‌ها و پاشنه‌ٔ دستش به درهای آنها ضربه بزند. اگر بخواهید می‌توانید از قاشق‌های چوبی یا چوب غذاخوری، البته با رعایت احتیاط و نکات ایمنی استفاده کنید.

شما می‌توانید صفحات دست‌ساز درامتان را با چسب‌ به هم وصل تا یک ست درام درست کنید و حتی می‌توانید در حین اجرا، با استفاده از آواهای بی‌معنی، ریتم‌های مختلف را به کودک معرفی کنید.

به کودکتان نشان دهید که درام‌ها یا ظرف‌های مختلف چگونه صداهای متفاوتی می‌سازند تا او بتواند تفاوت بین تن‌های عمیق‌تر و سطحی‌تر صدا، یعنی زیر و بم صداها را بفهمد. کودک عاشق صداها و ریتم‌های درام‌ها خواهد شد و وقتی بزرگ‌تر می‌شود می‌خواهد به کنسرت‌هایش ادامه دهد.

فقط یادتان باشد رعایت همسایه‌ها را هم بکنید و در ساعت‌های مشخص‌تر بیداری معمول روز و زمان کوتاهی این بازی را در خانه مجاز اعلام کنید! همچنین خیلی بهتر است اگر از قبل به آنها اطلاع دهید یا با بردن کمی شیرینی خانگی که خودتان پخته‌اید، پیشاپیش از آنها برای ایجاد سروصدا عذرخواهی کنید تا کودکتان هم این رفتار خوب را یاد بگیرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط