تشخیص و درمان شورۀ سر در کودکان

شورۀ سر نوع خفیفی از درماتیت سبوره‌ای یعنی نوعی التهاب پوست است. اما پوسته‌پوسته شدن پوست سر با شورۀ سر فرق دارد. در این مطلب می‌توانید با شورۀ سر در کودکان و علل و درمان آن آشنا شوید.

شورۀ سر

برخی از والدین با مشاهدۀ هر نوع پوسته‌ای روی سر کودکشان فکر می‌کنند که کودکشان دچار شورۀ سر شده، اما بهتر است بدانید که گرچه پوسته‌های روی سر کودک شما می‌تواند شوره هم باشد ولی در اغلب موارد چنین نیست، چون شورۀ سر در بچه‌های کوچک بسیار غیرمعمول است.

شوره اغلب در سن بلوغ ظاهر می‌شود، در سال‌های نوجوانی به اوج خود می‌رسد و در بزرگسالی دوباره کاهش می‌یابد. شورۀ سر مسری یا خطرناک نیست، اما می‌تواند کمی خارش ایجاد کند یا به نظرتان ظاهر بدی داشته باشد.

علل ایجاد شورۀ سر

به گفتۀ کارشناسان تصور می‌شود که تولید بیش از حد چربی پوست به نام سبوم عامل ایجاد شوره در سر باشد. شورۀ سر نوع خفیفی از درماتیت سبوره‌ای یعنی نوعی التهاب پوست است. علاوه بر این، سلول‌های پوست سر همیشه در حال ریختن یا اصطلاحاً پوست انداختن هستند، اما این روند به طور معمول قابل مشاهده نیست.

کارشناسان معتقدند که افزایش بیش از حد قارچی به نام مالاسزیا باعث می‌شود که ریختن پوست سریع‌تر از حد معمول رخ دهد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است ببینید که پوسته‌های سفید یا خاکستری از سر کودکتان جدا می‌شود.

عوامل ایجادکنندۀ شورۀ سر

اما چه عوامل دیگری می‌تواند این پوسته‌ها را ایجاد کند؟ کودک ممکن است به علت آفتاب‌سوختگی روی پوست سرش دچار پوسته‌ریزی شده باشد. با محدود کردن قرارگیری در معرض خورشید و پوشیدن کلاه در خارج از خانه در تمام طول سال می‌توانید از احتمال این اتفاق دور بمانید.

همچنین شما ممکن است وقتی موهای کودکتان را می‌شویید، از مقدار خیلی زیادی شامپو استفاده کنید و موها را خوب آب‌کشی نکنید. اگر از شامپوی خشک استفاده می‌کنید، لازم است بدانید که شامپوی خشک می‌تواند به صورت پوسته‌هایی شبیه به شوره دربیاید. سعی کنید فقط از مقدار شامپویی به اندازۀ یک سکه یا کمتر استفاده کنید و دو برابر زمانی را که برای شامپو زدن صرف کرده‌اید، صرف آب‌کشی موها کنید. این امکان هم وجود دارد که اگر شما زود به زود موهایش را شامپو نزنید، چربی‌ پوست و سلول‌های پوستی روی سر تجمع کنند و باعث ایجاد شوره شوند.

سایر احتمالات، عارضه‌هایی هستند که می‌تواند باعث پوسته‌پوسته شدن شود، مثل اگزما یا پسوریازیس. شپش سر نیز می‌تواند باعث خارش و ریزش پوسته‌ها به دلیل خاراندن شود و اگر فرزند شما کمتر از ۱۲ ماه دارد، کاملاً این احتمتل وجود دارد است که عارضۀ کلاه گهواره‌ای یا Cradle cap را که یک عارضۀ بسیار رایج در کودکان است داشته باشد.

اگر پوسته شدن سر فرزندتان با ریزش مو در یک نقطۀ خاص همراه است و غدد او متورم شده، ممکن است درماتوفیتوز یا کچلی داشته باشد که توسط یک قارچ ایجاد می‌شود.

درمان شورۀ سر کودک

اگر مطمئن شده‌اید که عارضۀ دیگری در کار نیست و فرزندتان واقعاً مورد خفیفی از شوره را دارد، می‌توانید برس کشیدن قبل از شامپو زدن و شامپو زدن روزانه با استفاده از یک شامپوی ملایم بدون عطر و بو را برای خارج کردن پوسته‌های اضافی امتحان کنید و حداقل تا زمانی که وضعیت بهبود می‌یابد از این شامپوها استفاده کنید. همچنین یادتان باشد که از محصولات نرم‌کننده یا حالت‌دهندۀ چرب یا روغنی استفاده نکنید، زیرا آنها باعث بدتر شدن شورۀ سر می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک برای شورۀ سر کودک

برخی از والدین می‌پرسند که آیا اگر فرزندشان شوره داشته باشد باید او را نزد پزشک ببرند؟ از آنجا که شورۀ سر در بچه‌ها بسیار غیرمعمول است، شاید بد نباشد که پزشک کودکتان نگاهی به آن بیندازد، به ویژه اگر فرزندتان در پوست سرش خارش شدیدی نیز دارد یا اگر متوجه پوسته، تراوش یا ناحیۀ بسیار قرمزی در سرش شده‌اید. عارضه‌هایی غیر از شورۀ سر به رویکردهای درمانی متفاوتی نیاز دارند. برای مثال، در مورد درماتوفیتوز، کودک برای خلاصی از قارچ به دارو نیاز خواهد داشت. پس بهتر است قبل از هر چیز با پزشک کودکتان صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید