عوامل خطرساز بروز خفگی در کودکان

عوامل خطرساز بروز خفگی در کودکان

وقتی کودک شما شروع به برداشتن چیزها با انگشتانش می‌کند، می‌تواند هر چیزی را در دهانش بگذارد. به مرور که دنیا را بیشتر بشناسد، کمتر این کار را خواهد کرد. اما تا چهار یا پنج سالگی باید نسبت به عوامل خطرساز خفگی خیلی هوشیار باشید. در این مطلب با دلایل و راهکارهای موجود برای پیشگیری از بروز خفگی در بچه‌ها آشنا می‌شوید.

بچه‌ها در چه سنی بیشتر احتمال خفگی دارند

کودکان زیر چهار سال بیشترین احتمال برای خفه شدن به خاطر بلعیدن هر چیزی را دارند و این تا حدودی به این دلیل است که آنها تمایل دارند اشیای موجود در دنیای اطرافشان را با گذاشتن آنها در دهانشان کشف کنند. بنابراین، از وقتی کودکتان شروع به برداشتن چیزها با انگشتانش می‌کند تا چهار یا پنج سالگی باید نسبت به عوامل خطرساز خفگی بیشتر هوشیار باشید.

خطر خفگی همچنین به این دلیل وجود دارد که آنها هنوز در حال یادگیری نحوهٔ جویدن و بلعیدن غذا هستند. کودکان در سن شش یا هفت ماهگی می‌توانند یک تکه غذا را با دندان‌های تازه درآمده‌ٔ جلوی خود جدا کنند و بخورند، اما تا زمانی که تمام دندان‌های آسیاب آنها درنیاید و تمرین زیادی با آنها نداشته باشند که معمولاً در سن چهار سالگی است، نمی‌توانند آن را به خوبی بجوند.

چطور از خفگی کودکان پیشگیری کنید

کودکان خردسال را هر زمان که در حال غذا خوردن هستند زیر نظر بگیرید. بچه‌ها معمولاً نمی‌توانند سروصدایی ایجاد کنند تا به شما بفهمانند که دچار حالت خفگی شده‌اند. این بدان معنی است که نباید اجازه ‌دهید کودکتان در ماشین، وقتی شما رانندگی می‌کنید یا در کالسکه، وقتی شما دارید آن را هل می‌دهید چیزی بخورد. همچنین مراقب باشید که کودکان دیگر چیزی به او ندهند که بتواند خفه‌اش کند. برخی از توصیه‌های مهم برای پیشگیری از خفگی کودک به ترتیب زیر است:

سبزیجات را بپزید: سبزیجاتی مانند هویج، کلم بروکلی و لوبیا سبز را قبل از خرد کردن بپزید تا نرم شوند.

غذای کودک را پوره یا له کنید: غذا را با توجه به سن کودکتا؛ کم یا زیاد، پوره یا له کنید تا برای لثه‌ زدن یا جویدن کودک به اندازهٔ کافی نرم باشد.

غذاهای انگشتی را خرد کنید: وقتی کودکتان برای خوردن غذای انگشتی آماده شد، مواد غذایی را به قطعاتی حداکثر به اندازه‌ٔ یک سانتی‌متر خرد کنید، به ویژه میوه‌های خشک و مواد غذایی سفت و گرد مانند انگور، گیلاس و گوجه فرنگی. همچنین برای خرد کردن هات داگ و سوسیس، آنها را از طولشان برش دهید و بعد خردشان کنید.

لایهٔ نازکی از کرهٔ آجیل‌‌ استفاده کنید: توده‌ٔ کره‌ٔ بادام‌زمینی و سایر کره‌های آجیل‌ها عامل بسیار خطرسازی برای خفگی هستند، پس لایه‌ٔ نازکی از این کره‌ها را روی نان بمالید. یا آن را با چند قطره آب رقیق کنید.

به کودک در حالت نشسته غذا بدهید: مطمئن شوید فرزندتان هنگام غذا خوردن می‌نشیند. اجازه ندهید بچه‌ها هنگام دراز کشیدن، راه رفتن، بازی کردن یا دویدن چیزی بخورند.

آهسته غذا خوردن را تشویق کنید: یک روش برای تشویق این عادت این است که در طول وعده‌های غذایی همیشه یک نوشیدنی، مثل آب یا شیر کنار دست کودک باشد. برای اطمینان از اینکه کودک در حال جویدن و بلعیدن است، او را تشویق کنید بین لقمه‌های غذا جرعه‌‌هایی از نوشیدنی بخورد و دهان خود را با غذایی که ممکن است باعث خفگی شود پر نکند.

میان‌وعده‌ها را با دقت انتخاب کنید: حداقل تا چهار سالگی به بچه‌ها پاپ‌کورن، آدامس، آجیل، تخمه، آب‌نبات سفت یا چسبنده یا مارشمالو ندهید. تخمه‌ها ممکن است خیلی کوچک‌تر از آن باشند که بتوانند کودک را دچار خفگی کنند اما می‌توانند در مسیر هوایی گلو گیر کنند و باعث عفونت شوند.

از داروهای دندان درآوردن استفاده نکنید: از داروهای مالیدنی مخصوص دندان درآوردن استفاده نکنید. آنها می‌توانند گلو را بی‌حس کنند و در عمل بلع اختلال ایجاد کنند.

اشیای کوچک را در دسترس کودک قرار ندهید: اجازه ندهید کودکان خردسال با دکمه، سکه، سنجاق قفلی، آهن‌ربا، گیره‌های مو، انواع باتری‌‌ها، سنگ‌های کوچک یا هر چیز دیگری با قطری کمتر از ۲ سانتی‌متر یا طولی کمتر از ۵ سانتی‌متر بازی کنند. برای ارزیابی ایمنی یک شیء برای استفاده‌ٔ کودک می‌توانید از رول دستمال توالت برای سنجش آن استفاده کنید. به این شکل که اگر یک شیء کاملاً داخل رول استوانه‌ای کاغذ توالت جا بگیرد، برای کودکان ریسک ایجاد خفگی دارد.

آویزها را جای مناسب نصب کنید: کودک کنجکاو شما بزرگ می‌شود و دستش به آویزهای بالای تختش می‌رسد. پس اطمینان حاصل کنید که کودکتان نمی‌تواند به آویزهای بالای تختش برسد و اگر لازم است جای آن را عوض کنید یا برش دارید.

قوطی‌های حاوی مواد مختلف را دور از دسترس بگذارید: اجازه ندهید بچه‌ها با قوطی‌هایی مثل پودر بچه بازی کنند. ظرف پودر می‌تواند با تکان دادن باز شود و پودر آن گلوی کودکتان را مسدود کند.

با همهٔ اینها، اگر هم کودکتان دچار خفگی شد، لازم است اول با اورژانس تماس بگیرید یا از شخص دیگری بخواهید این کار را انجام دهد و خودتان عملیات نجات کودک از خفگی را شروع کنید. برای راهنمایی بیشتر و کامل در مورد نحوه‌ٔ باز کردن راه‌های هوایی و مجاری تنفسی کودک، می‌توانید به راهنمای ما در مورد ضربه به پشت و ماساژ قلبی هنگام خفگی شیرخوار زیر یک سال و همچنین دستورالعمل پیشگیری از خفگی کودکان نوپا و بچه‌های بزرگ‌تر مراجعه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط