حوادث دندان کودکان: شکستن دندان و آسیب‌‌های دندانی

حوادث و آسیب‌های مربوط به دندان کودکان در هر سنی ممکن است به وجود بیاید، به ویژه وقتی کودکتان پرجنب‌وجوش و فعال‌تر خواهد شد. در این مطلب با مدیریت برخی از حوادث مربوط به دندان بچه‌ها آشنا شوید.

اگر کودک زمین بخورد و دندانش ضربه بخورد چه باید کرد؟

اگر کودک شما با تکیه به وسایل خانه خود را بالا می‌کشد یا در حال یادگیری برداشتن اولین قدم‌های خود است، دیر یا زود روی صورتش زمین هم می‌خورد. در این موارد، گاهی ممکن است دندانش ضربه بخورد.

ابتدا باید مطمئن شوید که کودک دچار هیچ آسیب دیگری، به عنوان مثال در صورت یا سرش که نیاز به درمان فوری دارد، نشده است. اگر دچار چنین آسیبی شده، لازم است با اورژانس تماس بگیرید.

اگر لثه‌ٔ کودک شروع به خونریزی کرد، برای چند دقیقه یا تا زمانی که خونریزی متوقف شود، با یک تکه گاز مرطوب روی آن فشار اعمال کنید. یک بستنی یخی می‌تواند ورم را محدود کند و علاوه بر این، مزیت منحرف کردن ذهن کودک از درد را هم دارد. در صورت مشاهده‌ٔ موارد غیرمعمول در لثه‌ یا دندان‌های کودک در طول هفته‌ٔ بعد یا مشاهده‌ٔ هر گونه علائم عفونت مانند تب یا ورم و حساسیت به لمس، بلافاصله نزد پزشک کودکتان بروید یا با او تماس بگیرید.

در صورت ضربه خوردن دندان کودک باید او را پیش دندان‌پزشک برد؟

اگر دندان‌ها و لثه‌ٔ کودتان خوب به نظر می‌رسند و به نظر نمی‌رسد هیچ دردی داشته باشد، نیازی به دندان‌پزشک نخواهید داشت. اگر دندان کودکتان لب‌پر شده یا ترک خورده است و به نظر می‌رسد درد دارد، باید فوراً او را نزد دندان‌پزشک ببرید، زیرا ممکن است بخشی از عصب دندان آسیب دیده باشد.

همچنین اگر دندانش خیلی شل و لق شده است، باید کودک خود را نزد دندان‌پزشک ببرید. او ممکن است تصمیم به کشیدن آن بگیرد تا اگر خودبه‌خود افتاد، کودک را دچار خفگی نکند. همچنین اگر به نظر می‌رسد دندانی از جای خود تکان خورده است، از دندان‌پزشک بخواهید به آن نگاه کند. او می‌تواند ارزیابی کند که آیا دندان نیاز به تغییر موقعیت دارد یا خیر.

اگر دندان لب‌پر شده است اما به نظر نمی‌رسد کودک را آزار دهد، از دندان‌پزشک وقت بگیرید تا بررسی کند که آیا ترک‌های پنهانی یا یک آسیب نادیدنی دیگر وجود دارد یا خیر. اگر به دلایل زیبایی، آن را مهم دانستید، پزشک همچنین می‌تواند دندان را با پر کردن آن یا اعمال مواد باندینگ یا اتصال‌دهنده ترمیم کند.

اگر دندان‌ شیری کودک در اثر ضربه بیفتد چه باید کرد؟

دندان‌های شیری از این جهت که به کودک در خوردن غذا و یادگیری صحبت کردن کمک می‌کنند و به این دلیل که در دهان کودک فضایی ایجاد می‌کنند تا دندان‌های دائمی او درست دربیایند، اهمیت دارند. اما با این حال، اگر دندان شیری کنده شود هم معمولاً مشکلی نیست، زیرا در نهایت دندان دائمی به جای آن رشد خواهد کرد.

برای اینکه مطمئن شوید دندان اصلی داخل لثه؛ در صورت وجو، آسیب ندیده است و اینکه دندان دائمی بدون نگه داشتن جای آن توسط دندان شیری فضای کافی برای رشد مناسب دارد، محض احتیاط به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

چطور از آسیب دندان کودک جلوگیری کنید؟

هرچند شما نمی‌توانید به طور کامل از حوادث جلوگیری کنید، اما می‌توانید با ایمن‌سازی خانه برای کودکتان کمک کنید تا تعداد و شدت زمین خوردن‌های او به حداقل برسد. برای مثال باید فرش‌ها را با مثلاً ترمز فرض در جایشان ثابت کنید و مسیر راه‌پله‌ها را ببندید.

همیشه در صندلی ماشین کودک، کمربندش را به درستی ببندید و سعی کنید به فرزندتان بیاموزید که وقتی چیزهای سفتی مانند مسواک در دهانش دارد، راه نرود و ندود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط