چطور به بچه‌ها بگویید آروغ زدن و رها کردن گاز معده را کنترل کنند

چطور به بچه‌ها بگویید آروغ زدن و رها کردن گاز معده را کنترل کنند

عملکردها و صداهای بدنی برای بسیاری از بچه‌ها منبع سرشاری از شوخی و خنده است و اگرچه وقتی کودک شما در اتاق نشیمنتان باد معده رها می‌کند یا انگشت خود را در بینی‌اش می‌کند، احتمالاً خوشتان نمی‌آید، اما حالت ناخوشایندتر وقتی است که اینها در حضور دیگران اتفاق می‌افتد. در این مطلب دربارهٔ این موضوع که با آروغ زدن و رها کردن باد معدهٔ کودکتان جلوی دیگران چه کار کنید آشنا شوید.

گاز معده و آروغ زدن کودک

آروغ یا باد گلو و باد معده کمی سخت‌تر از موردی مثل انگشت کردن توی بینی هستند، زیرا بچه‌ها آنها را خیلی خنده‌دار می‌بینند. از طرفی هم خیلی حیاتی نیست که از یک کودک انتظار سفت و سختی برای کنترل گازهای بدنش داشته باشیم. بچه‌ها بزرگ می‌شوند و کم‌کم با الگوهای تربیتی درست ما این چیزها را می‌فهمند. اما شما باید برای این آموزش چه کار کنید:

به این رفتار نخندید: اگر شما یا همسرتان وقتی اینها در خانه اتفاق می‌افتد می‌خندید، او فکر می‌کند انجام آن جلوی دیگران نیز ایرادی ندارد. پس به این کار بچه‌ها نخندید.

عذرخواهی را یادش بدهید: شما نمی‌توانید فرزندتان را متقاعد کنید که سروصداهای بدن برایش سرگرم‌کننده نباشد، اما می‌توانید به او بیاموزید که چگونه عذرخواهی کند. به سادگی توضیح دهید که وقتی آروغ می‌زند یا وقتی باد معده رها می‌کند چه اتفاقی می‌افتد. مثلاً بگویید: «بدن تو فقط داره هوا رو بیرون می‌ده» و به او یادآوری کنید که وقتی این اتفاق‌ها می‌افتد، باید بگوید: «ببخشید.»

دستشویی رفتن را یادآوری کنید: وقتی بچه‌ها دور هم جمع می‌شوند، همیشه ممکن است مسابقه‌ٔ آروغ زدن و مانند اینها برگزار کنند، اما می‌توانید تأکید کنید که ایجاد چنین صداهایی در میان مردم مؤدبانه نیست. شما می‌توانید به فرزند خود بگویید که اگر بدن او باید و نیاز دارد مقداری هوا را بیرون بدهد، باید به دستشویی یا فضای آزاد برود.

دلیلی برای خجالت کشیدن وجود ندارد: اما اگر همه‌ٔ تدابیر شکست بخورند و کودک شما یکی از این صداها را جلوی دیگران ایجاد کند و بعد همه به شما نگاه کنند، فقط به فرزندتان بگویید می‌تواند عذرخواهی کند و بگوید: «ببخشید». ولی اگر این کار را نکرد، موضوع را پیچیده و بزرگ نکنید. وقتی دستپاچه رفتار می‌کنید دارید می‌گویید که خجالت می‌کشید اما لازم نیست خجالت بکشید، چون بدن همه‌ٔ افراد نیاز به دفع گاز دارد و او فقط یک کودک است، پس بخش بزرگی از این درک و آگاهی باید از سوی اطرافیان و بزرگسالان دیگر باشد.

درک و توانایی کودک در مورد کنترل باد معده و آروغ زدن

درک کودکان در سن‌های مختلف از انجام یا کنترل هر رفتار متفاوت است. اگر فرزند شما چهار ساله یا کمتر باشد، حتی اگر تلاش کند، احتمالاً قادر به کنترل آروغ یا باد معده نخواهد بود. در حدود پنج سالگی، او کمی کنترل پیدا می‌کند، اما احتمالاً تا حداقل هشت سالگی قادر نخواهد بود که همیشه جلوی این صداها را بگیرد. به‌طورکلی درک کودکان در این مورد طی سال‌های قبل از ‌دبستان و دبستان به شکل زیر است:

در چهار سالگی

در چهار سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند:

  • هنگام رها کردن باد معده یا آروغ زدن با اشاره‌ و یادآوری شما بگویند: «ببخشید»
  • از انگشت کردن در بینی خود جلوی دیگران، با اشاره‌ و یادآوری شما خودداری کنند.

در هشت سالگی

در سن هشت سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند:

  • معمولاً از رها کردن باد معده یا آروغ زدن در جای عمومی خودداری کنند.
  • بدون اشاره و یادآوری شما بگویند: «ببخشید».
  • اگر صدای رها کردن باد معده یا آروغ زدن توسط شخص دیگری را شنیدند از خندیدن خودداری کنند.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط