شکستگی استخوان ترقوه در کودکان: آیا ممکن است استخوان ترقوه‌ٔ کودک بشکند؟

استخوان ترقوه‌ يا چنبر استخوان بلندی است كه به اتصال كمربند شانه به قفسهٔ‌‌سینه كمک می‌كند. در این مطلب با علل شکستگی استخوان ترقوه و درمان شکستن استخوان ترقوه در کودک آشنا شوید.

آیا ممکن است استخوان ترقوه‌ٔ کودک بشکند؟

بله، کاملاً. در حقیقت، ترقوه‌ استخوانی است كه بیشتر از هر استخوان دیگری در دوران کودکی می‌شکند. کودکان زیر یک سال و بچه‌های بزرگ‌تر مستعد شکستن استخوان ترقوه‌ هستند، زیرا این استخوان تا زمان بزرگسالی كاملاً سفت نمی‌شود.

استخوان ترقوه‌ يا چنبر استخوان بلندی است كه به اتصال كمربند شانه به قفسهٔ‌‌سینه كمک می‌كند. شکستگی در آن می‌تواند هنگامی که کودک روی شانه‌ٔ خود یا روی دست باز، یعنی در حالت کشیده زمین می‌خورد، اتفاق بیفتد. همچنین شکستن استخوان ترقوه‌ٔ نوزادان در حین زایمانی دشوار یا زایمان بریچ نیز نادر نیست.

علائم شکستگی ترقوه چیست؟

اگر استخوان ترقوه‌ٔ کودک شکسته باشد، احتمالاً نمی‌خواهد بازوی خود را در آن سمت شکسته حرکت دهد. ممکن است آن را در کنار بدن خود نگه دارد، هرچند این کار ممکن است نشانه‌ٔ کشیدگی آرنج نیز باشد.

کودک ممکن است درد داشته باشد. برای مثال اگر او را از زیر بغلش بلند کنید ممکن است گریه کند و شاید ورم هم داشته باشد و ممکن است در جایی که استخوان شکسته کبودی یا برآمدگی نیز ببینید. ظرف حدود یک هفته، یک توده به نام کال در جایی که استخوان در حال بهبود است، تشکیل می‌شود. گاهی اوقات این توده فقط نشانه‌ٔ شکستگی استخوان در کودکان است.

ترقوه‌ٔ شکسته چگونه درمان می‌شود؟

پزشک کودک شما را معاینه می‌کند تا مطمئن شود که در حین شکسته شدن استخوان هیچ عصب یا رگی آسیب ندیده است. احتمالاً عکس‌برداری با اشعهٔ ایکس را درخواست می‌شود تا ببیند که شکستگی چقدر و دقیقاً در کجا واقع شده است.

بسیاری از ترقوه‌های شکسته بدون جراحی خیلی خوب بهبود می‌یابند، اگرچه گاهی اوقات بازو باید در سمت شکسته بی‌حرکت شود تا استخوان بتواند بهبود یابد. پزشک ممکن است از یک آویز دست یا چیزی به نام بانداژ اِیت (Figure-of-eight brace) که نوعی شانه‌آویز است استفاده کند. این آویز شانه‌های کودک شما را عقب می‌کشد و همه چیز را در موقعیت مناسب برای بهبود قرار می‌دهد.

پزشک می‌تواند بهترین روش برای بلند کردن و مستقر کردن کودک را به شما نشان دهد تا کودک تا زمان بهبود دردی نداشته باشد. او ممکن است برای کاهش درد دادن استامینوفن اطفال را توصیه کند و به منظور کاهش ورم استفاده از کمپرس یخ برای ۴۸ ساعت اول، یعنی در طول روز و هر دو تا سه ساعت یک بار برای مدت حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه را پیشنهاد کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط