چطور سختی‌های عوض کردن پوشک را کم کنیم؟

درست است که همهٔ پدرها و مادرها روزانه چندین بار پوشک بچه را عوض می‌کنند، اما این بدان معنی نیست که کار راحتی را انجام می‌دهند. هر چقدر شما تلاش می‌کنید که بیشتر یاد بگیرید کوچولویتان هم بزرگ‌تر و بازیگوش‌تر می‌شود و کارتان هر روز با چالش جدیدی همراه است. به همین دلیل امروز چند نکته را با هم مرور می‌کنیم تا پوشک کردن بچه‌ها کمی راحت‌تر شود.

۱. همه چیز را از قبل آماده کنید

همه چیز را کنار دستتان بگذارید. کوچولوی شما صبر نمی‌کند تا بروید و پودر بیاورید یا اینکه او را هم بغل کنید و با خودتان ببرید و کشوها را دنبال کرم بگردید. خوب است قبل از اینکه تصمیم به عوض کردن پوشک می‌گیرید هر چیزی را که ممکن است لازم شود کنار دستتان و دور از دسترس کودک قرار دهید.

۲. حواسش را پرت کنید

خودتان خوب می‌دانید که بیشتر نوزادان و بچه‌ها موقع عوض کردن کودک آرام و قرار ندارند و برایشان سخت است آرام بمانند تا شما پوشک را به راحتی عوض کنید. پس سعی کنید توجه او را از این کار پرت کنید؛ مثلاً برایش آواز بخوانید. با صورتتان برایش شکلک دربیاورید یا یک جغجغه به او بدهید. می‌توانید با گوشی یک موسیقی کودکانه هم بگذارید. همهٔ این کارها باعث می‌شود کودک یادش برود که باید منتظر بماند و پوشک کردن برای شما هم راحت‌تر می‌شود.

۳. بهداشت را خوب رعایت کنید

پیش از هر چیز اول دستتان را بشویید و قبل از اینکه پوشک را دور بیندازید از قسمت‌های تمیز آن برای پاک کردن کودک استفاده کنید. بعد از دستمال مرطوب یا حولهٔ تمیز و نم‌دار برای پاک کردن نوزاد استفاده کنید. یادتان باشد که خوب است نوزاد به خصوص نوزادان دختر را از جلو به عقب دستمال بکشید. یا اگر می‌خواهید او را بشویید، مطمئن شوید که لای پای نوزاد و باسن او را خوب تمیز می‌کنید. سپس نوزاد را با یک حولهٔ نرم خشک کنید و بعد کرم یا پماد او را بزنید. یادتان نرود که در انتها هم دوباره دست‌هایتان را بشویید.

۴. ایمنی کودک را حفظ کنید

اگر روی یک میز کودک را عوض می‌کنید، حواستان باشد که ممکن است به دلیل غلت‌های کودک میز تکان بخورد. خوب است با بند میز را به جایی ببندید. حتی اگر کوچولوی شما غلت هم نمی‌زند، ممکن است چیزی را بکشد و خطری برای خودش ایجاد کند. پس علاوه بر اینکه چهارچشمی حواستان به کودک هست، مواظب باشید او را در سطح مناسبی قرار دهید.

۵. محل تعویض پوشک را عوض کنید

بعد از مدتی ممکن است بفهمید که کودک شما هنگام عوض کردن پوشک بی‌قراری می‌کند و پاهایش را به میز می‌زند. این ممکن است به این دلیل باشد که میز تعویض پوشک برای کودک اندازه نیست یا اینکه دیگر علاقه‌ای به جایی که او را عوض می‌کنید ندارد. برای این‌ کار خوب است که جای کودک را عوض کنید؛ مثلاً روی تخت، روی زمین تمیز یا جای دیگری که خودتان مناسب می‌دانید.

۶. خودتان را آمادهٔ هر چیزی بکنید

هنگام عوض کردن پوشک حتماً یک پارچهٔ تمیز دم دستتان باشد، چون ممکن است نوزاد شما همان موقع که پوشک ندارد ادرار کند. در نوزادان پسر ادرار کردن بدون پوشک یا پارچه ممکن است باعث پراکنده شدن ادرار او در سطح خانه شود. پس حتماً زمانی که کودک بدون پوشک است روی او یک ملحفهٔ تمیز بیندازید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط