شب‌ادراری: محافظت از تشک و شستن ملافه‌‌ها

خیس کردن رختخواب بخشی طبیعی از بزرگ شدن بچه‌هاست، اما می‌تواند خواب افراد خانواده را مختل و تشک و ملافه‌ها را خراب کند. آماده بودن برای مواجهه با رختخواب مرطوب به شما کمک می‌کند تا به سرعت و بدون هیاهو آن را تمیز کنید. کمتر استرس‌زا بودن این موقعیت کمک می‌کند تا احساس شرمندگی احتمالی کودکتان را کمتر کنید و فشار روی کودک و شما کاهش یابد. تشک‌ وسیله‌ٔ گرانی است و وقتی مرطوب شد، تمیز کردنش دشوار است. بنابراین خواه کودکتان رختخوابش را مرتب خیس می‌کند و خواه گاهگداری، داشتن چند وسیله‌ٔ ضروری منطقی است. در این مطلب با این موارد آشنا شوید.

محافظ ضدآب تشک

پد محافظ ضدآب روی تشک و زیر ملافه‌ قرار می‌گیرد. می‌توانید نمونه‌های دوخته‌شده به شکل تشک را بخرید که با کش روی تخت ثابت می‌شوند یا پدهای صافی که با حلقه‌های کشی به هر چهار گوشه‌ٔ تخت متصل می‌شوند.

پدهای محافظ معمولاً یک لایه پارچه‌ٔ جاذب در بالا دارند، بنابراین هم شبیه روکش تشک معمولی هستند و هم هنگام خوابیدن، حسی شبیه آنها دارند. در زیر این لایه، یک لایه‌ٔ ضدآب وجود دارد که معمولاً از پلی‌یورتان ساخته شده است. پلی‌یورتان با وجود ضدآب بودن، تنفس‌پذیر است، بنابراین باعث گرم شدن تخت نمی‌شود.

اگر پد محافظ ضدآب مرطوب شود، می‌تواند همراه با ملافه‌ها در ماشین لباس‌شویی انداخته شود. خشک شدن پدهای ضخیم‌تر و جاذب‌تر مدت بیشتری طول می‌کشد.

روکش تشک وینیل یک گزینه‌ٔ ارزان‌تر و سبک است. این روکش تمام سطح تشک را می‌پوشاند و معمولاً زیپ می‌خورد. اگر خیس شد، می‌توانید آن را به راحتی تمیز کنید. اگرچه روکش وینیل در خشک نگه داشتن تشک مؤثر است، اما خوابیدن روی آن می‌تواند گرم و پرسروصدا باشد. با این حال، خوب است که برای مسافرت با کودکی که تخت را خیس می‌کند، آن را همراهتان داشته باشید.

زیراندازهای ضدآب

زیراندازهای یک‌بارمصرف یا قابل شست‌وشو، پدهای ضدآبی هستند که دارای یک لایه‌ٔ بالایی نرم و جاذب و یک لایه‌ٔ ضدآب در پایین هستند.

می‌توانید این نوع پد را در بالا یا زیر پایین‌ترین ملافه‌ٔ تشک قرار دهید. بعضی‌ از آنها در دو طرف تشک به داخل تا می‌خورند. اگر کودک شما در خواب زیاد جابه‌‌جا می‌شود، ممکن است از روی بخشی از تخت که زیرانداز دارد جابه‌جا شود، بنابراین استفاده‌ٔ همزمان از پد ضدآب نیز فکر خوبی است.

استفاده از زیرانداز، تمیز کردن تختخواب در شب را نیز آسان‌تر می‌کند، چون مجبور نیستید تمام تخت خواب را دوباره مرتب کنید. عوض کردن زیرانداز مرطوب، یا حتی زیرانداز و ملافه‌ٔ زیرینش سریع و آسان است.

همچنین زیرانداز ضدآب قابل حمل است، بنابراین می‌توانید چند تا را در خانه داشته باشید، مثلاً برای زمانی که کودکتان می‌خواهد در تخت شما بخوابد یا برای مسافرت.

لحاف محافظ

به جای استفاده از لحاف حجیمی که شستن آن دشوار است، می‌توانید روی کودکتان پتوهای کم‌حجم‌تری که راحت‌تر شسته و سریع‌تر خشک می‌شوند بیندازید. می‌توانید به خاطر طراحی دکوراسیون اتاق یک لحافظ روی تخت بیندازید و فقط هنگامی که کودک را در تخت می‌گذارید، آن را جمع کنید.

لحاف سبک ضد آب، که کمتر حجیم است و در نتیجه شست‌وشوی آن راحت‌تر است، می‌تواند به تنهایی یا در زیر یک روتختی تزئینی استفاده شود.

می‌توانید یک ملافه‌ٔ ضدآب بخرید که می‌تواند بین کودک و لحاف او قرار گیرد. ملافه‌های ضدآب امروزه بسیار شبیه ملافه‌های معمولی هستند. غشای ضدآب بین لایه‌ای از پنبه‌ٔ نرم یا پلی‌استر پنهان شده است. اگرچه ملافه‌های ضدآب ضخیم‌تر و کمی سنگین‌تر از نوع معمولی هستند، اما صدا و حس آنها تقریباً یکسان است.

شستن ملافه و تمیز کردن تشک مرطوب

ملافه‌های مرطوب را در اولین فرصت بشویید. توجه داشته باشید که برخی از ملافه‌های ضدآب نباید با مواد سفیدکننده شسته شوند. اگر در نیمه‌های شب ملافه‌ٔ مرطوب را عوض می‌کنید، انداختن آن در یک تشت آب یا وان خالی تا زمانی که آماده‌ٔ شستنش باشید از تماس ادرار با چیزهای دیگر مثل داخل ماشین لباس‌شویی یا سبد لباس‌های چرک جلوگیری می‌کند.

در مورد تشک نیز، هر قدر هم که برای محافظت از تشک کودکتان تلاش کنید، به احتمال زیاد گاهی خیس می‌شود. سعی کنید تکه‌های مرطوب روی تشک را همان زمان که خیس می‌شوند تمیز کنید و برای بعد نگذارید. به محض اینکه ادرار به وسط تشک رسید، خنثی‌سازی بو بسیار دشوار می‌شود، بنابراین ادرار ریخته را هرچه زودتر با یک پارچه جذب کنید.

بوی ماندگار ادرار نتیجه‌ٔ بلورهای اسیدی است که با خشک شدن آن تشکیل می‌شود، بنابراین پاک‌کننده‌های معمولی خانگی ممکن است تأثیری نداشته باشد. برای این مورد خاص، ممکن است به یک پاک‌کننده‌ٔ مبتنی بر آنزیم که مخصوص تمیز کردن ادرار نیاز داشته باشید. این نوع پاک‌کننده به پاک کردن تکه‌های زرد نیز کمک خواهد کرد.

قبل از تمیز کردن تشک، به این فکر کنید که تا استفاده‌ٔ مجدد کودک از تشک، چه مدت زمان دارید، مگر اینکه یک روز گرم باشد و بتوانید تشک را بیرون بیندازید تا خشک شود، در غیر این صورت سعی کنید از خیس شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

بخارشوی می‌تواند برای تمیز کردن سطح تشک بدون خیساندن آن مفید باشد. اما ابتدا روی تشک جاروبرقی بکشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید