غذاهای حاوی چربی ترانس و شکرهای مخفی مضر در بارداری

غذاهای حاوی چربی ترانس و شکرهای مخفی مضر در بارداری

بدیهی است که شیرینی‌ها، کیک‌ها، آب‌نبات و انواع بستنی حاوی مقدار زیادی شکر هستند اما شکر می‌تواند در مواد غذایی دیگری هم وجود داشته باشد که دور از انتظار شماست. ما دربارهٔ قندهای طبیعی موجود در میوه و محصولات لبنی صحبت نمی‌کنیم، بلکه منظورمان قندها و شربت‌هایی است که به محصولات غذایی افزوده می‌شوند تا طعم آنها را بهتر کنند. غیر از شکرها، استفاده از چربی‌های ترانس در مقادیر بالا نیز برای سلامت افراد، به ویژه در دوران بارداری مضر است که در این مطلب می‌توانید با برخی از این شکرهای مخفی موجود در مواد غذایی و چربی‌های ترانس آشنا شوید.

چربی ترانس

چربی‌های ترانس نه تنها سالم نیست، بلکه کلسترول بد یعنی LDL را بالا می‌برد و کلسترول خوب یعنی HDL را هم پایین می‌‌آورد و خطر ابتلا به بیماری‌ها، به ویژه بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

بسیاری از کارخانه‌های تولید مواد غذایی چربی‌های ترانس را از محصولاتشان حذف کرده‌اند اما برخی هنوز از آن استفاده می‌کنند، بنابراین حتماً برچسب ارزش غذایی محصولات موجود در فروشگاه‌ها را بررسی کنید، هرچند از آنجا که کارخانه‌ها ملزم به درج برخی ترکیبات در محصولاتشان نیستند، این احتمال هست که چیزی که می‌خرید حاوی مقداری چربی ترانس باشد اما روی آن نوشته نشده باشد. همچنین روی برچسب ترکیبات محصول را برای وجود نداشتن روغن‌های نیمه‌هیدروژنه نیز بررسی کنید، اگرچه این مورد را نیز ممکن است درج نکنند! به‌طورکلی منظور این نیست که اگر ویار خوراکی خاصی دارید خودتان را عذاب بدهید و آن را نخورید، بلکه هدف پرهیز از زیاده‌روی در مصرف این محصولات است. برخی محصولات غذایی که می‌تواند حاوی این چربی‌ها باشد شامل موارد زیر است:

  • روغن نباتی جامد
  • انواع شیرینی‌‌‌ها
  • غذاهای آماده
  • غذاهای سرخ‌شده مثل انواع پیراشکی‌
  • سیب‌زمینی سرخ‌کرده
  • کرهٔ گیاهی
  • خامه
  • پودر شیرهای آماده و غیرلبنی مثل پودر کافی‌میت
  • پودر آمادهٔ شیرینی
  • پودر آمادهٔ کیک

شکرهای افزوده‌ٔ مخفی

شکر افزوده نه تنها در چاقی مفرط و دیابت نقش دارد، بلکه هیچ مزیتی از لحاظ مواد مغذی ندارد و اگر شما مستعد دیابت بارداری هستید که آمار ابتلا به آن رو به افزایش است، بدنتان ممکن است نتواند انسولین کافی برای شکستن قند اضافی خونتان تولید کند. شکرهای افزوده می‌تواند در این خوراکی‌ها مخفی شده باشد:

خمیر خام کیک و شیرینی: غذاهای حیوانی نیمه‌پخته مثل خمیر کیک خام یا خمیر شیرینی ممکن است حاوی طیفی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها باشند. برای کاهش ریسک بیماری‌هایی که از غذا منتقل می‌شود، غیر از اینکه باید از پخته بودن کامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی مطمئن شوید و تخم‌مرغ‌ را تا زمانی که سفت شود بپزید، لازم است دستور پخت انواع پودر کیک و شیرینی را از روی بسته‌بندی‌ آنها دنبال و دقت کنید که هرگز خمیر شیرینی و کیک خام نخورید.

غذاهای منجمد: پیتزای منجمد، وعده‌های غذایی رژیمی و مخصوصاً غذاهای آماده می‌توانند میزان قابل توجهی شکر داشته باشند که بهتر است از مصرف آنها در دوران بارداری صرف نظر کنید.

سس سالاد: کمی سس زدن به سالاد برای خوشمزه‌تر کردن آن زیاد ایرادی ندارد اما به برچسب چیزی که روی سالاد سبزیجات سالمتان می‌ریزید نگاهی دقیق بیندازید. برخی شیشه‌های سس هشت گرم شکر به ازای هر دو قاشق غذاخوری دارند و گاهی انواع بدون چربی می‌تواند بدتر هم باشد، زیرا ممکن است در تهیهٔ آنها چربی را با شکر یا شربت جایگزین کنند تا سس خوشمزه‌تر شود.

تنقلات: کراکرها، پاپ‌کورن، اسنک و حتی محصولاتی که مزه‌شان چندان هم شیرین نیست ممکن است مملو از شکر باشد.

غلات صبحانه و سرلاک: مصرف برخی از غلات صبحانهٔ طبیعی مثل جو در بارداری مانعی ندارد اما برخی سرلاک‌های تهیه‌شده از غلات کامل ویژهٔ بزرگسالان ۱۴ تا ۱۶ گرم شکر به ازای هر پرس دارند که حدوداً نصف شکری است که شما باید در طول یک روز بخورید، پس همیشه به برچسب ترکیبات محصول نگاه کنید و اگر اولین مادهٔ درج‌شده شکر است، آن را نخرید.

محصولات نانی مختلف: برخی محصولات نانی ممکن است حاوی شربت‌های مختلف حاوی فروکتوز بالا و دیگر شیرین‌کنند‌ه‌ها باشد. اگرچه مجموع شکر موجود در آنها احتمالاً بیشتر از ۵ گرم نیست، اما آیا ترجیح نمی‌دهید این مقدار شکر را برای خوردن یک بستنی وانیلی ساده مصرف کنید؟

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط