رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه هفتم تولد

رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه هفتم تولد

در این سن، کودک شما نیز احتمالاً و طبق نظر پزشکش شروع به خوردن مواد غذایی کمکی کرده است. همچنین کودکان ویژگی‌های خاص خود را دارند و مراحل رشد را با سرعت خاص خودشان طی می‌کنند و کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند هم معمولاً به زمان بیشتری برای رسیدن به نقاط عطف رشد نیاز دارند. اما بهتر است موارد ابهام‌برانگیز یا مشکوکی را که مشاهده می‌کنید با پزشک کودکتان مطرح کنید تا جایی برای نگرانی شما باقی نماند. در این مطلب می‌توانید با زندگی یک کودک در هفتهٔ دوم از هفتمین ماه تولد او آشنا شوید.

زبان اشاره

اگر می‌خواهید زبان اشاره را به ‌کودک خود یاد بدهید، اکنون وقت مناسبی است. داشتن ابزاری برای بیان نظر خود می‌تواند به ‌کودک شما کمک کند و ‌کودکان در این سن می‌توانند به خوبی این زبان را یاد بگیرند.

درک ‌کودک از زبان و مهارت‌های حرکتی او بسیار سریع‌تر از توانایی‌اش برای صحبت کردن رشد می‌کند. برای مثال، بیشتر ‌کودکان دست تکان دادن برای خداحافظی را در حدود ۹ ماهگی و اشاره کردن به چیزی را در یک سالگی و خیلی قبل از اینکه بتوانند بگویند «خداحافظ» یا «اونو ببین!» یاد می‌گیرند.

شما می‌توانید برای شروع، سعی کنید هر بار که از کلمات رایجی مانند «کتاب» یا «گرسنه» استفاده می‌کنید با دست هم به آن موضوع اشاره کنید. مثلاً برای کتاب، کف دست‌های خود را روی هم قرار دهید و باز کنید، چیزی شبیه باز کردن یک کتاب و برای گرسنگی، انگشتان خود را روی لب‌هایتان قرار دهید. با این کار، به مرور و بعدها خواهید دید که کودکتان توانایی بیان نظرات پیچیده‌تری را خواهد داشت. مثلاً برای گفتن «دیگه آب‌ نمی‌خوام» ممکن است کف دست خود را بالا بیاورد.

نگران هم نباشید، زیرا زبان اشاره تداخلی در پیشرفت ‌کودک در صحبت کردن ایجاد نمی‌کند. در واقع حتی یادگیری زبان اشاره ممکن است به توسعهٔ مهارت‌های زبانی او کمک کند.

راست‌دست یا چپ‌دست

‌کودک شما ممکن است مدتی یکی از دست‌های خود را ترجیح بدهد و سپس دست دیگرش را برای انجام برخی کارها انتخاب کند. به همین دلیل، تا حدود دو یا سه سالگی نمی‌توانید بگویید که او چپ‌دست است یا راست‌دست خواهد شد.

یادتان باشد لازم نیست سعی کنید بر ترجیح دست ‌کودک اثر بگذارید، زیرا چپ‌دستی یا راست‌دستی قبل از تولد کودکان تعیین شده است. برای مثال، وادار کردن ‌کودک به استفاده از دست راست وقتی واقعاً چپ‌دست باشد ممکن است او را گیج کند و به مشکلاتی در هماهنگی دست و چشم، مهارت کار کردن با دست و دست‌خط بد منجر شود.

بازی کردن

کودک شما عاشق بازی‌های نوبتی خواهد بود، به ویژه آنهایی که شامل استفاده از صدا و زبان باشد، پس بگذارید صدا دربیاورد و شما نیز از او تقلید کنید. یک روش خوب برای آموزش و سرگرم کردن کودک این است که صداهای حیوانات مثل صدای اردک؛ «کواک کواک»، یا صدای سگ؛ «واق واق»، را تقلید کنید.

یکی از مزایای چنین بازی‌هایی این است که می‌توان آن را همه جا بازی کرد. ‌کودک از شنیدن صدای پاشیدن آب در وان حمام یا افتادن لگوها نیز لذت خواهد برد. بهتر است ابتدا به کودک خود نشان دهید چگونه این صداها ایجاد می‌شود و سپس اجازه دهید او آنها را اجرا کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط