رشد کودک در هفتهٔ اول ماه هفتم تولد

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه هفتم تولد

کودک شما شش ماهه شده است و دیگر می‌تواند شروع به خوردن غذاهای کمکی کند که مکملی برای غذای اصلی او که همان شیر مادر یا شیر خشک است باشد. همچنین کودکان مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کنند و با یکدیگر متفاوتند. اگر سؤال یا ابهامی در این زمینه دارید، لازم است که پزشک کودک خود را در جریان بگذارید. در این مطلب می‌توانید با هفتهٔ اول از هفتمین ماه تولد کودکان شیرخوار آشنا شوید.

غلت زدن آسان‌تر

قوی‌تر شدن عضلات گردن و بازوی کودک دیگر به او اجازه می‌دهد به یک پهلو بغلتد. این نقطهٔ عطف احتمالاً شما و او را را متحیر و سرگرم می‌کند. کودک همچنین ممکن است مدتی غلت خوردن را به عنوان حالت اصلی جابه‌جایی خود روی زمین انتخاب کند یا ممکن است علاقه‌ای به آن نداشته باشد و برای نشستن، جهیدن و چهار دست‌وپا رفتن تلاش کند و تا زمانی که کودک همچنان به کسب مهارت‌های جدیدش ادامه می‌دهد و به حرکت در اطراف و کشف محیط اطراف خود علاقه نشان می‌دهد، جایی برای نگرانی نیست.

غلت خوردن برای کودکتان یک بازی سرگرم‌کننده است، اما می‌تواند برای شما کمی استرس‌آور باشد. پس بهتر است در طول تعویض پوشک یک دست خود را روی کودک نگه دارید و هرگز او را بدون مراقبت روی تخت یا هر سطح بلند دیگری ترک نکنید.

کوچولوی خونگرم شما

در این سن کودک شما نه تنها تحمل توجه دیگران را دارد، بلکه اغلب خودش برای برقراری ارتباط با دیگران پیش‌قدم می‌شود. اگرچه ممکن است متوجه اضطراب حضور غریبه در کودک خود شوید، اما احتمالاً هنوز در مورد مردم نظر خاص و مشخصی ندارد و شاید از هر کس که با لبخند و مشتاقانه به او نزدیک می‌شود استقبال می‌کند و فوراً با او دوست می‌شود. اما کودکتان هنوز هم بیش از هر کس دیگری نیازمند و مشتاق عشق و توجه شماست.

جلب توجه شما

کودک همچنین در حال یادگیری این موضوع است که رفتار او، چه آنهایی که شما دوست دارید و چه آنهایی که دوست ندارید، باعث واکنش شما می‌شود. بنابراین از این به بعد و تا سال‌های بعدی حتی، او هر کاری را انجام می‌دهد که توجه شما را جلب کند. البته در حال حاضر تقریباً هر کاری که انجام می‌دهد برای شما عزیز و دوست‌داشتنی است اما همچنان که بزرگ‌تر می‌شود، احتمال بیشتری دارد که برای برانگیختن واکنش شما شیطنت کند یا شر به پا کند. فقط فراموش نکنید که وقتی رفتار خوبی دارد به او بازخورد مثبت بدهید و از او تعریف کنید، چون این کار روشی عالی برای شروع آموزش خوب و بد به کودک است.

نتیجهٔ تمام این رفتار یک چیز را برای شما روشن خواهد کرد، اینکه کودکتان شروع به یادگیری رفتارهای بیشتری برای جلب توجه کرده است و دیگر فقط به گریه کردن اکتفا نمی‌کند و وول خوردن، سروصدا کردن و زبان درآوردن برخی از این رفتارهای جدید هستند. در طول سه ماه آینده نیز، او شیوهٔ خاص خود را برای اعلام نظرش، آنچه می‌خواهد و آنچه نیاز دارد ایجاد می‌کند.

لباس‌های راحت

همچنان که کودک فعال‌تر می‌شود، لباس‌های راحت را هم بیشتر دوست دارد، پس بهتر است لباس‌هایی با پارچه‌های نرم انتخاب کنید که در حین حرکت با پوستش اصطکاک پیدا نمی‌کند. لباس‌های گشاد، کشی و قابل ‌تنفس یعنی لباس‌هایی که قابلیت نفوذ هوا را دارند به کودک پرانرژی شما امکان جنب و جوش بیشتری می‌دهد.

همچنین از لباس‌هایی که درزهای زبر دارند، از کراوات‌های بلند، دکمه‌های بزرگ یا پاپیون که می‌تواند خطر خفگی ایجاد کند و هر چیز دیگری که مانعی برای خواب، چهار دست‌وپا رفتن، بازی کردن یا دیگر فعالیت‌های معمول کودک ایجاد می‌کند پرهیز کنید.

درون پوشک کودک

در این روزها تعجب نکنید اگر به محض افزودن مواد غذایی کمکی و جامد به رژیم غذایی کودک حتی به مقدار خیلی کم، مدفوع او تغییر رنگ و بو بدهد، زیرا این اتفاق طبیعی است. اگر مدفوع کودک خیلی سفت به نظر می‌رسد، به او میوه‌، سبزیجات، سرلاک جو و غلات کودک بدهید و لازم است بدانید که گاهی سرلاک برنج، موز و پورهٔ سیب ممکن است یبوست‌زا شوند. همچنین به یاد داشته باشید که یکی از مهم‌ترین مواردی که یبوست کودک را برطرف می‌کند آب نوشیدنی است، بنابراین از دادن آب کافی به فرزندان خود غافل نشوید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط